Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D II vs. 1D III

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta kamera från min 5D till storebror mk2. Nu sitter jag och funderar på att istället köpa en 1D mk 3 för ungeäfr samma pris (i stort sett ny).

Min fundering är om det är stor skillnad i brus på dessa kamerar och jämfört med min nuvarande 5D? ur fungerar dom på höga IS0?

Jag fotar mycket porträtt och naturbilder men också sport och i miljöer där jag ibland tvekar på min 5D vädertätning. (Har dock aldrig använt min 5D på det viset utan då kört analogt för att jag varit orolig för väta).

Vad är er åsikt? En ny 5D II lockar men samtidigt är ju sugen på 1D III AF och vädertätning. Sen vill jag ju ha vettigt brus på höga ISO vilket jag inte får med 5D.
 
Jag bytte nyligen från 1DmkIII till 5DmkII då jag inte orkade släpa på det tunga och otympliga 1D-huset och därmed drog ned på fotograferandet. Jag saknar dock ibland möjligheten att fota 10 bilder/sek. Framför allt under hockeymatcher men har upptäckt att jag tar färre OCH bättre bilder då jag måste anstränga mig lite mer med tajmingen nu... Spar mycket tid i efterbehandling och gallring.

Båda kamerorna har ett fantastiskt ISO omfång. Kanske är 5DmkII en aning vassare på höga iso, men ett mycket litet snäpp sämre på vädertätning (om det ens går att särskilja dem).

5DmkII med ett fast 50mm 1.8 är en riktigt rolig kamrat som gör att jag använder kameran mycket mer igen.

Mvh/Benke
 
Du gör det inte lättare för mig:). Det är framförallt bättre ISO egenskaper och vädertätning jag vill ha. Då kanske det lutar åt en 1D istället om de har jämförbart brus vid högre ISO?
 
vs

jag äger båda och bruset är lägre i 5d m2,dessutom 11 pixlar mer som gör en hel del,med tanke på vad du fotar skulle du behöva båda:) jag fotar mycke fåglar och skulle jag göra mig av med en av dom skulle de ändå bli 1d m3
 
Jag äger både 5D och 1D Mark III. Bildkvalitén är jämbördig mellan dessa två.

1D är blixtsnabb att jobba med, ligger otroligt skönt i handen och har fokuspunkter med bra spridning i sökaren. Det är en superkamera och ska du bara ha EN så skulle jag rekommendera 1D.

Den enda saken som är tråkig är att objektivens brännvidd inte riktigt stämmer. 28mm blir som 36mm, 50mm blir som 65mm osv. Jag gillar 35mm så därför har jag ett 28/1.8. Men det är ingen ersättare för 35/1.4 tyvärr.

Men crop-faktorn kan också vara en fördel såklart.

I den bästa av världar skulle jag ha två stycken 1Ds Mark III med 35 L på den ena och 135 L på den andra :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.