Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D eller 1D MKII N?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Har fatt ett bra erbjudande och undrar om er asikt vad gallande valet mellan EOS 5D eller 1D MKII N. Vilken skulle ni valja och varfor. Jag kommer att anvanda den till sportfiske foto. Behover en snabb serie tagning men fragan ar om jag behover mer an vad 5D kan ge mig. Vad tror ni? (fotar hoppande marlin)

Tack pa forhand!

Mvh
JOhan Pettersson

Utan tvekan 1D

Ska du fota hoppande fiskar så är valet enkelt. AF:en är suverän på 1DMKII. Själv har jag svurit över den kassa AF:en på 20D (ska väl vara ungefär samma som hos 5D) när jag fotat flygande fågel. Nu när jag har en 1D kan jag bara säga: som natt och dag, dessutom 8b/s. Det är verkligen klassskillnad på AF hos olika canonkameror.

Jag skulle också välja 1D för hoppande fiskar.
Jag har själv en 20D och en 5D och autofokusen är mycket säkrare på 5D, det är inte samma system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar