ANNONS
Annons

5D: Blixt ger halvslutna ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan10

Medlem
Hej

På väldigt många bilder jag tar med 5D så har personerna i bilden halvslutna ögon. Speciellt tydligt är det på barn som verkar ha snabbast blinkreflexer. Fenomenet uppstår oavsett om jag använder den inbyggda blixten eller min 2500D-blixt.

Det verkar inte heller spela någon roll om man ställer in på ADI eller TTL. (föresten, är inte vitsen med ADI att den inte behöver fyra av någon förblixt?).

Jag har en kompis som har en Canon 20D och som inte upplevt detta problem.

Någon som har en förklaring och kanske en lösning/workaround?

Mvh

Johan
 
Hur kan det bli samma resultat med den inbyggda blixten?

*kliar sig på huvet*

(antar att vi pratar om Canon EOS 5D)
 
Om du lägger märke till i vilket forum frågan ställs så kan du tänka att det gäller Konica Minolta Dynax 5D... ;-)
 
Nja, vitsen med ADI är att man tar hänsyn till avståndet till motivet. Men jag tror fortfarande att den skickar ut en förblixt.

Däremot vet jag inte om det är förblixten som är problemet även om det låter troligt. Men då är nog problemet att den kommer för långt innan. Barn har normalt sett inte snabbare blinkreflexer utan snarare tvärtom. Det är sällan som funktioner som röda-ögon fungerar på barn eftersom de inte reagerar som vuxna.

Vet inte vad problemet kan vara egentligen.

Mvh
Maverick
 
Är det så att förblixten brinner av olika långt innan huvudblixten på olika kameror månne?

/Per
 
Jag har inte den kameran, men jag har upplevt samma problem med andra kameror, om jag använder blixtsynk på andra ridån och långa (1/15s. -1/60s.) slutartider.

Då hinner ögat reagera mellan förblixten och själva belysningsblixten eftersom det förfluter så pass lång tid däremellan. Det tror jag själv i alla fall är orsaken.
 
sjohan10 skrev:
..

Känns trist att köpt en kamera man inte kan ta blixtbilder på folk med, verkar ju helt otroligt....eller finns det något sätt att komma runt detta...

/Johan

Om det funkar som på Canon så kanske det gör skillnad om du synkar på andra ridån?

Alltså, motfråga:
Gör det skillnad på bilderna om blixten synkar på 1:a eller 2:a ridån?

MVH /Micke
 
sjohan10 skrev:

Känns trist att köpt en kamera man inte kan ta blixtbilder på folk med, verkar ju helt otroligt....eller finns det något sätt att komma runt detta...

/Johan

Jag brukar vara rätt petig och känslig med saker
som inte funkar som jag vill. Har själv en D5D men känner inte alls igen ditt problem.
Har tidigare haft en dimageZ1 som jag körde med min HS3600(D) blixt. Där var det en evighet mellan för och huvudblixt. Sen köpte jag en dimageA2 och den var betydligt rappare. Nu har jag en Dynax5D och när jag tog mina första blixtbilder med den tillsammans med min 3600 blixt var min första tanke att,
- Det kom ingen förblixt?
Det gör det naturligtvis men jag kan svårligen urskilja förblixten utan uppfattar det som en blixt. Har tagit rätt många bilder på mina flickor och med Z1 hade dom nästan alltid halvslutna ögon som du beskriver. Med A2:an och D5D har jag inte dom problemen. Jag kör inte med internblixten men jag har testat lite efter att läst ditt inlägg och den är klart långsammare.
Lite dyrt för dig att köpa en blixt för att prova men en 3600 alt 5400 borde funka för dig också. Kanske kan du testa i nån butik innan du köper.
 
Hej!

Jag har inte testat Minotla 5D, men har råkat ut för problemet med några få personer med min Nikon D70 (det går i stort sett alltid bra, men just dessa personer verkar alltid reagera på förblixten och sluta ögonen till bilden tas). Hur som helst, det sätt jag löste det på var något av följande:

1. Använd manuell blixt (lite pilligt, men fungerar)

2. Använd den externa blixtens A-läge (dvs att den mäter med sensor på blixten istället). Jag vet inte om din blixt har denna funktion, men har den det så borde det fungera.

Båda alternativen fungerar, men är ju inte lika enkla och träffsäkra som TTL-mätning förstås.

Joakim
 
Tryck på AEL / Slow sync

Har sett ett tips i någon annan tråd här på FS. Tryck in AEL och låt förblixten slå, sedan är det bara att knäppa.

Låter enkelt och verkar fungera.

/Jörgen

Kan vara värt att prova.
 
Senast ändrad:
Blixten är synkad på andra ridån. Ställ om den så försvinner det.

edit 17:00
Tillägga att jag har en d5d och inte har ditt problem, förrutom när den är inställd på andra ridån. Inget blink med blixten inställd på röda ögon heller.
 
Senast ändrad:
Jag har en D5D. Fotar jag mig själv syns problemet endast lite, flickvännen får halvstängda ögon och mor helstängda.

Slutsats: folk reagerar olika fort på förblixten.

Vid porträtt kan du köra 2sek slutarfördröjning, då skjuts förblixten 2sek innan riktiga blixten.
 
Re: Tryck på AEL / Slow sync

jorgen.hubner skrev:
Har sett ett tips i någon annan tråd här på FS. Tryck in AEL och låt förblixten slå, sedan är det bara att knäppa.

Låter enkelt och verkar fungera.

/Jörgen

Kan vara värt att prova.

Funkar detta på D5D? Jag lyckas inte...
 
Re: Re: Tryck på AEL / Slow sync

Mackan2 skrev:
Funkar detta på D5D? Jag lyckas inte...

Hej, jag provade själv idag, det fungerar inte heller med D7D. Ledsen att jag hade för bråttom. Jag trodde jag hade hittat något bra...

Har ofta själv kameran inställd på synk med 2:a ridån. Skall komma ihåg att välja bort detta. Klart att det förlänger tiden mellan förblixt och huvudblixt..

Det verkar bara vara 2 sek självutlösare som funkar automatiskt. Annars går det ju manuellt, eller med en piratblixt som har egen blixtmätning.


Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.