Annons

580ex som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
efter att ha läst genom manualen och försökt på diverse sätt så uppkommer frågan:
Kan man inte ha 580ex som dum slavblixt?
Jag vet om att man måste köpa den dyra trådlösa sändaren om man vill ha ettl, men att vara vanlig simpel trådlös slavblixt borde den väl klara?
 
Visst kan du ha den som slav. Det kan du med 420EX, 430EX, 550EX och 580EX. Blixten kommunicerar med IR vilket gör att den inte tänder på vilken blixt som helst. Det trådlösa systemet funkar bara i TTL-läge, tyärr.

420 och 430 kan dock inte vara sändare.

Har du TTL förlängskabel 2 så kan du ha blixten från kameran.

Att ansluta blixten till en vanlig slavtändare kan vara problem, även om du kör blixten manuellt. Det verkar som blixten inte vill starta utan rätt kontakt i blixtfoten. Finns en del skrivet om detta.
 
jag har också lite funderingar om det här med slavblixt, har själv en 550ex och en 300d kamera och vill testa att köra blixten som slav,men hur gör man egentligen?vad behöver man för grejjer?
Har luslästmanualen till blixten men kommer ingen vart egentligen.
Måste man ha en sändare för att det skall fungera?
 
Du kan inte styra blixten från kameran. Däremot kan du skaffa en TTL-kabel, en sändare eller en blixt till.

420 EX, 430 EX, 550EX och 580EX går alla att använda som slav.

Som sändare kan du använda 550 EX eller 580 EX eller sändare ST-E2.
 
jinxed skrev:
jag har också lite funderingar om det här med slavblixt, har själv en 550ex och en 300d kamera och vill testa att köra blixten som slav,men hur gör man egentligen?vad behöver man för grejjer?
Har luslästmanualen till blixten men kommer ingen vart egentligen.
Måste man ha en sändare för att det skall fungera?
Det sura för mig är att min kompis har en d70 och en sb-800, de funkar rakt av utan extra inköp för flera tusen kronor. Köper jag en sändare för 2200 kr för att att få samma funktion som hans redan har så skulle han skratta ihjäl sig:)
 
Fast det finns ett problem med nikonlösningen, nämligen att den inbyggda blixtn kan ge fula skuggor och reflexer.
 
tack för bra svar!
håller verkligen med dig Björn,hade varit rätt trevligt om de hade gjort så att man kunde välja.
...suck,alltså mer grejjer som måste köpas.
men det är ju också som Magnus skrev att en blixt från kameran faktiskt kan ge underliga skuggor.
Vad går en sändare loss på då?kring 2000 eller?
 
ifall blixten slår av ir så har jag för mig att man kan ta en oexponerad diabild framför blixten på kameran. , tror det fungerar.
 
farlig_ skrev:
ifall blixten slår av ir så har jag för mig att man kan ta en oexponerad diabild framför blixten på kameran. , tror det fungerar.

Syftar du på Nikon? Jag tror att deras system bygger på blixtimpulser, men vet inte säkert. Canon system bygger på IR.
 
zzzikko skrev:
Lånar tråden en snabbis; kan sigmas EF-500 DG super agera master åt 580ex, och vise versa?

Jag har provat Sigmas makroblixt (som bygger på EF-500) ihop med 550 EX och det funkade i alla fall inte alls. Hur det är med dessa modeller låter jag vara osagt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.