Annons

580ex i kaffebrus paraply.

Produkter
(logga in för att koppla)
Karl Larsson skrev:
Tror inte det finns det, fast det kan ju vara värt att kolla upp kanske (Jag tror nog det batteriet håller väldigt länge i en ST-E2 ändå)

Om du inte redan har en, så beställ en reflexskärm med. Det är guld värt om man bara har en blixt.

/Karl

Blir kanske det senare. Men tillsvidare får det gå lika bra m kartongskiva m aluminiumfolie på.

Hur har du gjort din softbox? Har du nån närmare bild eller beskriving ev?
 
jonasandersson skrev:
Batteriet till ST-E2 kan man köpa på t.ex. Kjell&Co, finns även på nätet, www.kjell.com det kostar inte så mycket. 180:- på Expert är ju rena rånet! Kollade Cyberphoto och där kostar batteriet 49:- och på Kjell&Co kostar det runt 80:-

Ja, där fick man för att jag hade bråttom och skulle ha ett batteri samma kväll.

Får handla på kjell&co i fortsättningen!

/Karl
 
Det är en vanlig kartonglåda som är klädd med aluminiumfolie på insidan.
På framsidan har jag tejpat fast vitt bakplåtspapper för diffuseringen.

Den fästs genom att sticka in blixten genom hålet jag gjorde på baksidan och fixeras med en liten bit silvertejp.

Väldigt enkel, inga konstigheter.

"barndoors" får man på köpet så man kan styra ljuset något.
 

Bilagor

  • softbox-2.jpg
    softbox-2.jpg
    46.5 KB · Visningar: 315
Ok pvc-rör o vitt tyg alltså! Smart! Det finns ju även speciella kopplingar till sånna rör (används för växthus bl a) som man skulle kunna använda i hörnen. "Rättviksknuten" eller nåt sånt tror jag de heter. Ifall man lätt vill kunna ta isär alltihopa för att frakta lättare. Funkar det m vilket vitt tyg som helst eller ska det helst vara lite halvtransparent liksom?

Men nu till lite mer detaljer om ditt ljustält. Du har alltså vanliga bygglampor utanför som lyser igenom tyget från sidorna? Sticker du igenom objektivet i nån lucka eller bara fotar rakt in genom öppningen framtill?
 
Förresten Karl, jag kom på en sak om din egentillverkade softbox nyss. (Håller på att baka pepparkakshus idag och jag hade bara sånt där naturfärgat bakplåtspapper.) Undrar just hur ljuset blir brunt bakplåtspapper på din hemmagjorda softbox? Kanske nästan lite guldfärgat typ? Det måste du ju prova nästa gång! :)
 
Vanligt vitt tyg funkar utmärkt!

Det är helt vanliga bygglampor ja.. 100kr styck på Rusta.. :D (kvaliten är lite si-så-där)

Kopplingar låter utmärkt! Mitt går att fälla ihop genom att ta bort pvc-pinnen vid golvet närmast kameran och sen fälla upp benen in i "tak-ramen".

Jag tänkte komplettera mitt setup med en exta lampa på stativ som lyser på ljustältets "tak" för att få lite mer ljus.
Det är ju stativ och trådulösare som gäller just nu.

Än så länge har jag bara fotat in genom öppningen men det är tänkt att man ska kunna fälla ner framsidan och fota genom ett hål.

(jag har dock inget objektiv som klarar närgränsen i skrivande stund)


Brunt bakplåtspapper.. ja det kanske funkar. tåls att testa. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.