Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580ex i kaffebrus paraply.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Larsson

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte visa en bild som jag tog idag.
ljuset kommer från en 580ex i paraply och en silverreflexskärm på högersida för att lätta upp skuggorna.

Köpte ett paket på kaffebrus med stativ, fäste för hotshoe blixt och svart / vit paraply för endast 675kr.
Hur bra som helst förutom att man inte kan vinkla paraplyet, det är fast i horisontellt läge. :(

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=543539
 
Tyckte det blev ett rätt naturligt ljus. Ska testa jag också för idag har jag fått min ST-2. Har dock inget paraply ännu...
 
Bra jobbat? Synd att det blir sådan dyr lösning då man måste införskaffa en trigger till blixten. Nikon ska ha en medalj för sin lösning, som triggar blixt för halva priset.

Robert
 
Jag kan rekommendera att handla st-e2 på ebay från hongkong.. kostade mig 1350 inklusive frakt. (lite bättre pris i alla fall)

/Karl
 
Kolla på www.photax.se under studiotillbehör! Du kan få mycket slavutlösare för dina pengar där. Electra Flash transmitter på kameran och du kan fotografera trådlöst.
 

Bilagor

  • eft01b.jpg
    eft01b.jpg
    6.3 KB · Visningar: 974
Electra Flash transmitter, vad kostar den? Photodax har antagligen fått pris för den mest svårnavigerade hemsidan.

Robert
 
Med photax ir-sändare mister man blixtstyrningen eller hur? Den fungerar enbart som utlösare antar jag?

Är verkligen inne på Kaffebrusmodellen...helt övertygad om att det är framtidens melodi när det gäller ultraportabel studio för mindre porträtt/mode-jobb etc!

/M
 
"Ganska bra resultat tycker jag som aldrig fotat studio/modeller innan."

Är det inte upp till oss som betraktare av bild att avgöra om bilderna är bra eller dåliga?

Robert
 
Karl Larsson skrev:
Tog lite bilder med hjälp av två 580 blixtar, en i paraplyet från kaffebrus och en genom en hemmagjord softbox. Fjärrstyrda av en ST-E2, mycket bekvämt att styra ration mellan blixtarna.

Ganska bra resultat tycker jag som aldrig fotat studio/modeller innan.

Setup:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=544700&set=lp

Ida #2:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=544648&set=lp

Ida #3:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=544680&set=lp

Duger helt klart till mina ändamål tycker jag! Faktiskt riktigt bra m tanke på vilka prylar som används. Hemmagjord softbox kanske man kan försöka pyssla ihop.

Nu kör jag ju m 420ex blixten som är lite svagare förstås men har testat lite handhållet i helgen och det går ju att göra rätt roliga saker m små medel faktiskt. Dvs att ö h t ha en trådlös blixt är riktigt kul.

Velar fortfarande om jag ska ha ett svart/silver eller ett svart/vitt paraply från kaffebrus. Vad är bäst?

Det finns tydligen att köpa ett annat fäste som gör att paraplyet går att vinkla.

För mig är det viktigast att det är enkelt och portabelt och trådlöst. Söker ju ingen proffsstudio utrusning direkt.

Men batteriet till ST-2 var köper man dem? Såg ut att vara nåt dyrt specialbatteri. Undrar just hur länge ett sådant räcker? 420 ex blixten har ju vanliga 1.5V batterier som man kan ha flera uppladdade omgångar på lut.

Måste ha nån modell att testa på för familjemedlemmarna har ledsnat sedan länge nu... :)
 
Det är nog inga problem alls att köra 420 blixten.

Vitt paraply sägs vara lättare att jobba med, jag chansade helt enkelt.

När jag köpte kittet så stod inget om att det inte gick att vinkla (så jag mailade kaffebrus om detta och att dom bör skriva den på sin site). Jag åkte och handlade en manfrotto kulled som passade, du ska helt klart ha den som går att vinkla. (billigare än att köpa kulled efteråt). :D

Batteriet kostar 180 spänn på expert, man kanske kan få ner det något.. men dom är dyyyyra.
 
Det finns väl inga uppladdningsbara batterier till ST-2 heller va?

Ska beställa paraply o stativ idag från Kaffebrus. Tar nog ett svart/vitt.
 
Tror inte det finns det, fast det kan ju vara värt att kolla upp kanske (Jag tror nog det batteriet håller väldigt länge i en ST-E2 ändå)

Om du inte redan har en, så beställ en reflexskärm med. Det är guld värt om man bara har en blixt.

/Karl
 
Batteriet till ST-E2 kan man köpa på t.ex. Kjell&Co, finns även på nätet, www.kjell.com det kostar inte så mycket. 180:- på Expert är ju rena rånet! Kollade Cyberphoto och där kostar batteriet 49:- och på Kjell&Co kostar det runt 80:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.