Annons

580ex - D20

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det går att välja att huvudblixten inte ska avfyras. Och nej, det är bara blixtarna 550EX, 580EX och MT-24EX och sändaren ST-E2 som kan styra andra blixtar.
 
Ok. En ST-E2 kostar ju nästan lika mycket som en 430EX...då känns det nästan som att man kan skaffa sig 430EX + 580EX istället för ST-E2 + 580EX om man har en 580EX och vill leka med fjärrstyrning. Iofs blir det ju 430:n som styrs men det kan man nog leva med.
 
För alla ni som funderar över ST-E2 så kan jag tipsa om att kolla efter sändaren på ebay. Jag fick för några dagar hem min från Hong Kong, totalkostnad hamnade på ca 1200:- jämfört med dryga 2000:- i Sverige
 
En Nikon SB-800 kostar 3395 kr hos Scandinavianphoto. För det priset får man med en Bouncer, filter och ett stativfäste, allt nedpackad i en liten fin väska.

En Canon Speelite 580EX kostar 4495 kr hos samma leverantör. Till det om man vill ha så får man lägga till 270 kr för en Bouncer och mer pengar för filter.

För mig verkar det som om Nikons blixt klarar av mer för 1500 kr mindre pengar än vad Canons blixt klarar av. Nikons blixt kan drivas trådlöst utan några extra tillbehör. Vill jag driva Canon 580EX trådlöst måste jag använda en Canon Speelight Sändare ST-E2, pris 2295kr, eller en ytterligare en 580EX, vilket gör den totala prisskillnaden till att bli totalt 3,800 kr.

Har man för avsikt att köpa en systemkamera och har i tankarna att man vill använda trådlösa blixtar i sitt system så ska man ha i tanke att det skiljer 4000 kr mellan de olika alternativen. Jag skulle med facit i hand ha valt Nikon istället och lagt pengarna på ett bättre hus. För min del blir prisskillnaden än mer då jag sålde min gamla SB-800 för 700 kr lägre än vad jag köpte den för.

Hälsningar

Robert
 
Vet inte om de har inbyggda sändarfunktioner i SB-800. Men du måste ju räkna med att 580EX och 550EX även de fungerar som huvudenheter likt ST-E2, vilket såklart ökar priset.

För nikon så har de ju byggt in den funktionaliteten i huset och tar kostnaden där.
 
Nu kom en utav två beställda 430EX och jag har nu provat och köra dessa blixtar tillsammans. Det fungerar hur bra som helst.

Det enda som jag inte riktigt kommer underfund med är att jag måste kompensera blixten för att få rätt exponering genom att slå in +1-1.5, (i Av-läge på kameran) på blixten om jag nu inte väljer att slå en förblixt. Underexponerar blixtarna normalt, jag hade fått för mig att man inte behövde slå en förblixt?

Jag har nu kört Ratio inställd på 1:2 när 580EX är monterad på kameran, 430EX har jag använt som huvudljuskälla.

Hälsningar

Robert
 
lånar tråden lite.

Har en MT-24EX som jag har som master som styr en 580ex men 580 utlöser ca 1 sek efter mastern,någon som har tips vad som är fel.har tyvärr ingen manual till MT.n.Sitter ocg pillar på lite andrainställningar också men detta är det jag fastnat på nu...
Owe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.