Annons

580ex - D20

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
När jag sitter och läser i manualen så framkommer det inte hur jag ställer in blixten så att den fungerar trådlöst. Fungerar bara den trådlösa funktionen om jag har fler blixtar.

Tack på förhand för ditt svar!

Robert
 
Enbart kameran kan inte utlösa någon blixt trådlöst. Tror två blixtar kan användas eller så använder du en sändare till kameran.
 
Tack Rikard för ditt svar. Jag kan inte utlösa blixten via den inbyggda blixten till kameran heller?

Robert
 
Nej, det går inte. För att utlösa andra blixtar trådlöst i Canons system krävs en blixt (eller sändare) som kan vara master och de är:
550EX
580 EX ST-E2 (ingen blixt, bara mastersändare)
och någon ovanlig macroblixt (tror det MR14).

Sedan är det inte heller alla blixtar som kan styras av Canons trådlösa system. De som funkar är:
550 EX
580EX
430EX
420EX
Inga lägre EX-nummer, inte heller några gamla EZ.

Längst ner på 580 EX (det första ovanför blixtskon) finns det en omkopplare med lägena Off, Master och Slave, och det är här du väljer om blixten skal lvara ensam, styr-blixt eller slav i det trådlösa systemet.

Så du behöver alltså två canon-blixtar för att få det att funka. Den mest prisvärda kombinationen borde vara att komplettera med en begagnad 550EX, den är i princip lika stark och kunnig som 580, men lite klumpigarei storlek och handhavande. Annarskan nog 430EX var aett bra komplemenet också, då får du en lite mindre smidigare blixt som akn vara bra när du vill minska vikt/storlek.
 
Tobias, stort tack för den redogörelsen.

Jag har en 580EX som jag hade tänkt ha vid sidan av kameran på en blixtskena SB-E 1. Den tänkte jag ha som en master. Tanken med blixten är att den ska lätta upp skuggorna i ett porträtt. Jag funderar på att skaffa en bouncer till den.

Till systemet har jag beställt två stycken 430EX. Den ena ska jag ha som huvudljus med ett paraply som reflektor. Den andra riktad mot bakgrunden alternativt mot modellens baksida.

Verkar det vara en vettig lösning, och orkar 430EX med, min budget orkar inte med fler 580EX?

Hälsningar

Robert
 
Beroende på avståndet till master-blixten så kan du ju köpa en E-TTL kabel. Alternativet är att ha 580EX på kameran(valbart om du vill låta den blixtra eller inte blixtra) Och sedan köra en 430 på sidan. Men då är nog ST-E2 värt att satsa på i längden om du bara kommer ha en blixt på kanten.

Gör en liten hemsida lär blixtrarna räcka till, iaf om du inte kör för låg bländare. Men dagens kameror har ju lite brus på upp till ISO 400 så det funkar. Det som oftast ör mest störande med småblixtar är att du dels inte har något fast inställningsljus, utan bara strobe-funktione som om man plåtar personer, får dessa att grina illa. Det andra är uppladdningstiden när du använder högre styrkor. Det blir lite väntan mellan varven.
 
Din idé låter bra, men det finns alternativ osm kan vara billigare.

till huvudljuset som skall slå i ett paraply kan nog en begagnad 550EX (2-2500kr) vara ett bättre val, även om 430 troligtvis också räcker. Man vill ju ändå ställa paraplyet så nära modellen som möjligt, för att få mjukt ljus.

Bakgrunden går även att belysa med en vanlig lampa istället för blixt ( färgtemperaturen kanske inte är så viktig på bakgrunden). Då använder du slutartiden för att ställa bakgrundsbelysningen.

Sedan tror jag att en blixt på kameran överlag är en bättre investering än tändaren ST-E2. En begagnad 550EX är inte mycket dyrare och då har du möjlighet att använda extra blixt. Tex kan man slå kamerablixten i en vit vägg bakom och ha som allmän upplättning.
 
Tack Tobias för ditt svar. Jag ska ta och testa först med de blixtar som ligger i pipen, och sedan blir det evt en sändare. Nu ser jag inte att det är några 550 till salu heller.

Robert
 
Det går bra att utlösa en yttre blixt utan sändare..

...men då måste man utlösa den yttre blixten trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten som 20D har. Och den yttre blixten används då endast som slavblixt. Jag har Canon 20D och Sigmas 500DG Super till den. Det fungerar utmärkt.

Och vill jag inte ha en direkt blixt från kameran mot det jag fotar, bländar jag av den inbyggda blixten med ngt, t.ex. tejpar ngt över den. Oftast blir det en bit vit papper som då även sprider ljuset ganska bra.
 
Sigmas EF-500 fungerar dock som optiskt slav, alltså att den triggar på vanligt blixt-ljus. Canons blixtar har inte den funktionen om du inte köper till en separat foto-cell, men jag vet att vissa sådana har strulat en del.
 
På 580EX har jag provat med att sätta läget på slav och försökt trigga blixten med den inbyggda blixten, men det fungerar inte.

Robert
 
Damocles skrev:
Sigmas EF-500 fungerar dock som optiskt slav, alltså att den triggar på vanligt blixt-ljus. Canons blixtar har inte den funktionen om du inte köper till en separat foto-cell, men jag vet att vissa sådana har strulat en del.


Väldigt bra att saken kom upp nu! Jag vill ha en extrablixt och nu vet jag att hålla mig till Sigma. Snopet om man lägger ut flera lakan på en Canon-blixt och upptäcker först i efterhand att den inte går att trigga med en annan blixt (förutsatt att man behöver den funktionen alltså).
 
Ska man köra Canon bör man köra Canon rakt igenom, då får du det trådlösa E-ttl systemet, alternativt bygga på med någon sigma efter som får trigga från den optiska blixten från canonen.
 
Damocles skrev:
Ska man köra Canon bör man köra Canon rakt igenom, då får du det trådlösa E-ttl systemet, alternativt bygga på med någon sigma efter som får trigga från den optiska blixten från canonen.

Vad är det trådlösa E-ttl systemet, hur utmärker den sig fån Sigmas trådlösa sytem? Nu förstår jag inte riktigt, var det inte just Canonblixtar som inte fungerade trådlöst om man inte har en separat sändare?
 
Alltså, jag får nog förtydliga litegranna.

Canons trådlösa system är E-TTL, men trådlöst med flera blixtar. För att det ska fungera behöver du ha en huvudenhet ansluten till kameran. Antingen via E-TTL kabel eller direkt. Som huvudenhet finns dels den lilla sändaren ST-E2, men även 550EX och 580EX fungerar som huvudenheter. Då kan du trådlöst styra andra 580EX/550EX/430EX/420EX med full E-TTL förmåga. Och du kan alltså styra styrke-förhållandet mellan de olika blixtarna direkt från huvudenheten.

Dels så stödjer Sigma trådlös E-TTL, även om Sigmas trådlösa överföring fungerar olika mot Canons, så är det ju huvudenheten som snackar med kameran. Dels så kan Sigmas blixtar fungera som enkla optiska slavblixtar som utlöses av vilken annan blixt som helst, inklusive kamerans inbyggda blixt. Men då måste du ställa styrkan manuellt på varje blixt.

Mig veterligen är inte heller Canons och Sigmas trådlösa system kompatibla med varandra. Dock kan man bygga på med en extra Sigma blixt som då får trigga på vanliga blixtljuset, även om denna då måste ställas manuellt. Ska du få samma funktion för Canon så får man köpa till en liten fotocell som man sätter på blixtfoten, men vissa av Canons blixtar har haft problem med en del fotoceller.

Hoppas det klarnade lite nu.
 
Tyvär inte. 430EX är en efterföljare och uppfräshning till 420EX precis såsom 580EX är en nyare version av 550EX. Det är bara de högre blixtarna och den speciella sändaren som har Master-funktionen. De lägre har bara singel- och slavfunktionerna.

Ska man vara riktigt petig så fungerar även Canons makroblixtar MR-14EX och MT-24EX som master-blixtar, men det får å andra sidan räknas till de högre blixtarna och är lite off-topic.
 
Kan tex en 580EX som är monterad på kameran användas för att trigga andra blixtar utan att den avfyras själv? Dvs funktionen blir som en renodlad sändare?
 
Grahn_ skrev:
Kan tex en 580EX som är monterad på kameran användas för att trigga andra blixtar utan att den avfyras själv? Dvs funktionen blir som en renodlad sändare?

Eller någon av Canons billigare blixtar också, för den delen? Jag vill också gärna veta. Då slapp man ha en separat sändare i väskan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.