Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 Ex.

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Jag köpte en blixt av användaren Danne_1984 på Tradera. Det är fel på batteriluckan och han vägrar att ta tillbaka blixten, så... därav mina frågor.

Garanti medföljde (tror jag, det skulle inte förvåna mig om den vore falsk eller liknande). Det står internationell garanti. Har inte Canon världsgaranti?
I vilket fall, kan jag använda mig av garantin här i Sverige mot luckan?

Jag undrar även om jag kan åtgärda felet av luckan själv. I så fall, hur?
 
Den hakar upp sig som fan, går knappt att stänga och efter 4-5 batteribyten så är jag helt övertygad om att den kommer att knäckas av rejält. Det är ett väldigt pillande för att ens få upp luckan :/

Jag har haft en 580 ex förut, luckan var lite strulig men den fungerade ju. Den här gör det knappt.
 
Jag lovades även en svensk manual vilket uteblev. Det vore trevligt att ha.
Någon som vill sälja sin här (ska slänga upp en annons på prylmarknaden med) för väldigt billig peng?
 
analfisk skrev:
Jag köpte en blixt av användaren Danne_1984 på Tradera. Det är fel på batteriluckan och han vägrar att ta tillbaka blixten, så... därav mina frågor.

Garanti medföljde (tror jag, det skulle inte förvåna mig om den vore falsk eller liknande). Det står internationell garanti. Har inte Canon världsgaranti?
I vilket fall, kan jag använda mig av garantin här i Sverige mot luckan?

Jag undrar även om jag kan åtgärda felet av luckan själv. I så fall, hur?

Och vad är det för skillnad på internationell garanti och världsgaranti menar du?
 
Jag vet att det inte är någon skillnad ordagrant. På min förra garanti stod det "canon wide world warranty" eller liknande.
Därför jag undrar.
 
Får du bara rätt och en felfri vara så är det nog inga problem. Han har ju en del nöjda kunder.

Garantin kanske du inte kan räkna med dock. Han har fått den här kommentaren;
"Skriftl gar bevis giltig i US/Can, enl säljare även i Sverige. Annars +++++++++"

Jag såg det först nu och antar att det bekräftar min misstanke lite, om att garantin inte är giltig här i Sverige :/
Hoppas att någon svarar på hur jag löser problemet med batteriluckan.
 
Det ska jag göra i morgon. Återkommer med svaret om någon är intresserad :)
 
Vad beror detta på? Har 50/1,4 men blixten ställer in sig på 14mm, går inte att ändra. Den stod på rätt förut, med zoomobjektiv så brukar det ju ändras automatiskt. Så var det med min förra blixt 580ex. Vad kan det bero på? Något fel?
 
Hur gick det med detta? Nyfiken eftersom jag själv ett tag funderade på att köpa en blixt från just den säljaren
 
analfisk skrev:
Den hakar upp sig som fan, går knappt att stänga och efter 4-5 batteribyten så är jag helt övertygad om att den kommer att knäckas av rejält. Det är ett väldigt pillande för att ens få upp luckan :/

Jag har haft en 580 ex förut, luckan var lite strulig men den fungerade ju. Den här gör det knappt.
Öh, min fungerar precis så, det tar ofta nån minut att få upp den och jag är alltid rädd att bryta sönder den när jag tittar på den.
Vad jag har läst så är det så den är byggd.
Det jag menar är att jag tror inte han har lurat dig utan det är canon som har tillverkat en utomordentligt kass lucka.(Dock så behöver jag inte ha rätt)
 
bEPH skrev:
Öh, min fungerar precis så, det tar ofta nån minut att få upp den och jag är alltid rädd att bryta sönder den när jag tittar på den.
Vad jag har läst så är det så den är byggd.
Det jag menar är att jag tror inte han har lurat dig utan det är canon som har tillverkat en utomordentligt kass lucka.(Dock så behöver jag inte ha rätt)
Håller med:
Har tre EX blixtar 580, 550 samt 430.
580:an anser jag vara en katastrof. Varje gång jag byter batterier ber jag en bön.... Helt j-a ofattbart att Canon kan tillverka något så dåligt. Om jag vore proffs och beroende av blixten skulla jag aldrig våga åka på jobb utan reservblixt.. Annars är blixten bra.... :)

Kan INTE rekommendera den till någon. Köp 430 om ni inte behöver "master" funktionen
 
analfisk skrev:
Vad beror detta på? Har 50/1,4 men blixten ställer in sig på 14mm, går inte att ändra. Den stod på rätt förut, med zoomobjektiv så brukar det ju ändras automatiskt. Så var det med min förra blixt 580ex. Vad kan det bero på? Något fel?
kolla att lilla plast och pappskivan är helt nedtryckta. Vill minnas att om plastskivan inte är helt nere i botten så ställer den sig på 14mm!
 
Det verkar som att "alla" klagar på batteriluckan men inte många har en som gått sönder. Min uppfattning är att konstruktionen är ranglig, men mig spelar det inte någon roll eftersom den fungerar.
 
Leifer skrev:
Det verkar som att "alla" klagar på batteriluckan men inte många har en som gått sönder. Min uppfattning är att konstruktionen är ranglig, men mig spelar det inte någon roll eftersom den fungerar.

Detta var ju klokt!
Är det någon som har en 580 EX där luckan faktiskt har gått sönder?

(hoppas att jag slipper bli den förste som svara "ja"... )
 
Säljaren är avständ nu i alla fall. Det var inte bara jag som var missnöjd.

Luckan är helt åt helvete. Jag har bara bytt batteri två gånger, tänker inte göra det mer utan lämnar in den på lagning direkt. Den kommer brytas av - är inte alls som det var på min förra blixt.

Och jag ska testa det där med plastskenan :) Tack för svaret.
 
Säljaren vart avstängd,ja.
men öppnade yttligare ett konto, men det är nu med avstängt, så den mannen har gjort sitt på tradera i alla fall.

På tal på batteriluckan...

Min har inte gått sönder ÄN, men jämför man 580ex med 430ex batterilucka så är det en himla skillnad, förstår inte varför canon skärt ner på just batteriluckan på sin enligt mej bästa blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.