ANNONS
Annons

550EX vs 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte köpa mej en blixt till min 10D.
Har kollat på 550EX och 420EX.
Vad är största skillnaderna mellan dom här två?
Klarar sej en amatör på 420EX eller är
det lika bra att kötta på med 550EX?
Hur mycke skilljer dom sej i storlek? Har hört att 550EX är lite klumpig. Är 420EX smidigare?
Har också hajjat att 550EX har mer manuella inställningar än 420EX. Är manuella inställningar nått jag kommer ha använvdning för?

Mickey

Jag har en Canon 420EX, tycker den fungerar bra.
Ett annat alternativ du bör titta på är" Sigma EF-500 DG super" för samma pengar. Canon 550 EX är mycket dyrare.

Jag har anvant bada tva och tycker att 420 fungerar utmarkt for det mesta...men jag kopte sjalv 550 av mer psykologiska anledningar...men vet ju aldrig nar man kan ha anvanding for den lilla extra styrkan eller manuella laget...sen ar det ju alltid trevligt med en fin display, har for mig att 420 inte har det?

Nu i efterhand ar jag glad att jag valde 550 for att jag kopt en mellanformatskamera och 550 fungerar tillsammans med den men bara da i manuellt lage.

Ska du studsa blixyen mycket i tak och vaggar sa kanske 550 ar bra men skillnaden ar nog inte sa stor som man kan tro...ar du osaker sa kop den battre och var lugn...det jag gjorde :)

Men det finns ju ocksa sigma blixten...den har ju samma styrka som 550 men billigare.

Och det ar en viss skillnad mellan storleken pa 550 och 520...fast har man enda en sa stor blixt pa kameran sa spelar det ingen storre roll enligt mig.

Hoppas det hjalpa nagat!

Tycker du inte att ett val av Canons 550EX gör för stort hål i plånboken välj i såfall denna. 550 har display, saknas på 420. Du kan med 550EX styra ett antal 420EX trådlöst, mycket mer inställningsmöjligheter. Du har ju annars blixtkompensering på din 10D, den möjligheten har jag inte på min 300D, en 550EX hade varit ett bättre val för mig idag.

Titta på att beställa en 550ex från usa också. Det kan bli billigare. Känner du nån i usa kan du ju komma runt momsen också.

Mycket talar för 420EX. Den räcker långt till vanlig fotografering.

Som pressfotograf föredrar jag 550EX av en enda anledning, det är för att till den kan ma ha externt batteri vilket jag ofta behöver. I intensiva stunder behöver jag kunna ta flera blixtbilder per sekund.

Jag har aldrig behövt stoboskop, manuellt läge eller synk på andra ridån. De finesserna tror jag många klarar sig utan. EN del kameror kan få synk på andra rådån med 420 EX också genom CF-inställningar.

Foto hade inte för så länge sedan ett test av blixtar där Sigman fick mycket bra betyg. Själv har jag canon 420EX och är nöjd. Men skulle jag köpa nytt så skulle jag nog inte tveka att köpa Sigma.

Funderar oxå på en 420ex till min 10D.Tänkte passa på och fråga om en beg 420ex för 2000kr. Är det ett bra pris?
Den är i stort sett som ny. Personen som har den har knappt använt den, 3mån gammal.

/Steven

Jag sitter med precis samma fundering, vilken blixt skall jag köpa till min 10D kamera.
Jag plåtar livekonserter ibland i mkt dåligt upplysta lokaler och behöver en blixt som bara lättar upp och ger lite frontljus, men så att ändå de få spotlights som finns på scen syns.

Är 550ex overkill då?

Är det någon som har någon länk till någon bra butik i usa som säljer dem billigare än i sverige?

Och vad väger en 550ex resp. 420ex?

Har precis köpt mig en 550EX oh ja - den är VÄLDIGT klumpig, men det e klart kanske inte nåt man pringer runt med blixten påhängd hela tiden...
Vid plåtning av konserter tror jag den är ett utmäkt val - då det finns väldigt många inställningsmöjligheter på blixten.
Känner ej till hur 420ex fungerar.
Det jag hittills kommit fram till med 550 är dock att den har väldigt lång räckvidd - upp till 18 meter för det du tänkt dig (konserter)
Jag köpte min av en snubbe här på fotosidan till ett fördelaktigt pris. Ny i kartong.
Att beställa en ny från handlare i Sverige kan medföra problem då de är restnoterade vad jag förstått.
Jag tog 550EX pga tillgång (tillfälle), pris(tillfälle) samt att den sägs vara bäst :)

For er som planerar att kopa blixtar...

Jag bor i Japan men kommer nog att aka till Sverige lite kort i April. Om nagon ar intresserad kan jag kopa med mig ett par blixtar innan jag aker.

Kopte sjalv just en 550 som gick pa 43000 yen, vilket ar runt 3000 svenska.

Jag kollade priset pa 420 ocksa, vilket var runt 1800 kronor.

Fick en engelsk manual till 550, och jag kan kolla ifall man far den till 420 med.

Jag försökte precis beställa en från först amazon i usa sedan i england, men jag fick ett meddelande som sa att de inte kunde skicka till den adressen (sverige?).

En skillnad mellan 420EX och 550EX som kan vara av intresse är att af hjälplampan på 420EX täcker upp alla 7 focuspunkter på en 10D/300D vilket inte 550EX gör (tror dock den täcker alla 45 på en 1D/1Ds). Sigma varianten ska enligt uppgift kräva att man väljer mittersta focuspunkten för att man ska få af hjälpbelysning.

Beställde förövrigt min 420EX från ny-camera.com för cirka 2000:- + frakt.

Hm..jag blev lite tveksam till ett tidigare inlägg nämligen att man kan använda 550 i ett helt manuellt läge.

Går det verkligen att använda 550EX till en ex.vis SLR utan TTL?

academic skrev:
Hm..jag blev lite tveksam till ett tidigare inlägg nämligen att man kan använda 550 i ett helt manuellt läge.

Går det verkligen att använda 550EX till en ex.vis SLR utan TTL?

Ja. En 550 EX kan ställas helt manuell ner till 1/128-dels effekt.

För de flesta är nog 420 EX det bästa valet. Lullullet på 550 kan nästan alla klara sig utan. Effekten på 420 räcker säkert också till.

academic skrev:
Ok, så då kan jag använda min 550EX till min Leican utan TTL samt till H-bladaren.

Ja, men det är väl ingen höjdare. Dessutom ska man vara försiktig och tejpa över alla andra kontakter i blixtfoten är centrumkontakten.

Flera av Nikons blixtar (SB-24, SB-25, SB-26) har en inbyggd sensor som gör att den går att använda lite smidigare med gamla kameror. Det är bara att ställa in arbetsbländaren som blixten anger så doserar blixten mängden blixtljuset. Givetvis inte lika exakt som med TTL.

Denna funktion saknar Canons moderna blixtar vilket gör att de bara undantagsvis är lämpliga med fotografering utan TTL. Man bör då har lös exponeringsmätare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar