Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550EX firmware??

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att uppgradera en Blixt? jag har en av dom tidiga 550 EX som kom till sverige och undrar om man bör/om det går att uppgradera den inför min snart kommande EOS 1D MKII

Det går inte att uppdatera 550 EX och det behövs inte heller.

Om det är E-TTL II du syftar på så sitter skillnaden i kameran och inte i blixtarna. Alla EX-objektiv ger E-TTL II på kamerahus med E-TTL II.

Skillnaden mellan E-TTL och E-TTL II är ett i den gamla versionen så koncentrerar kameran blixtljusmätningen till den valda autofokuspunkten. Men eftersom de flesta använder mittpunkten och låser skärpan funkar det systemet inte så bra.

E-TTL II jämför en ljusmätning utanblixt med en med förblixt. Då ser kameran i vilka ljusmätningszoner som blir upplysta och drar slutsatsen att det är där som motivet finns. För att ytterligare kunna utesluta fält (t ex sånt som är närmare kameran än huvudmotivet) så kan kameran använda avståndsinformation från kameran. Det är inte alla objektiv som ger avståndsinfo.

Vad blixten gör att den stänger av blixten när kameran tycker att bilden fått tillräckligt med ljus. Den signalen är samma för både E-TTL och E-TTL II. Skillnaden är alltså hur kameran kommer fram till att motivet fått tillräckligt med ljus.

Lycka till med din mark II. Jag är mer än nöjd med min.

ANNONS