ANNONS
Annons

550D vs D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Raine

Medlem
Hej!
Jag har läst och sökt men inte blivit klok.
Har även varit inne och kännt och klämt på båda kamerorna.

Nu till frågan.
Min flickvän fyller 30 och jag har tänkt att vi ska byta upp oss från våran 400D till någon av ovanstående.
Vi vill kunna filma med kameran eftersom vi har en liten son.
Jag personligen tycker D90 är skönare, men jag vet att min flickvän tycker bättre om Canon. Samtidigt som jag tycker att Nikon är med gedigen. (Och så är D90 billigare.)
Om jag har förstått det rätt är det inte så stor skillnad bildmässigt?
Men är 550D bättre att filma med? Isf vad är bättre?

Det jag tänkt köpa är D90+ 18-105 eller 550D+ 18-135.
Kommer man tröttna snabbare på en 550D? Verkar som att D90 är "mer" kamera?

Det vi fotar idag är barnet och hunden. Till våran 400D har vi 18-55 + 55-200 + ett fast 50. Den enda objektivet jag är riktigt nöjd med av dessa är det fasta 50.
Om jag byter upp mig kan jag lämna in min kamera i inbyte.

Tack för tips.

//Raine

Hej!
Jag har läst och sökt men inte blivit klok.
Har även varit inne och kännt och klämt på båda kamerorna.

Nu till frågan.
Min flickvän fyller 30 och jag har tänkt att vi ska byta upp oss från våran 400D till någon av ovanstående.
Vi vill kunna filma med kameran eftersom vi har en liten son.
Jag personligen tycker D90 är skönare, men jag vet att min flickvän tycker bättre om Canon. Samtidigt som jag tycker att Nikon är med gedigen. (Och så är D90 billigare.)
Om jag har förstått det rätt är det inte så stor skillnad bildmässigt?
Men är 550D bättre att filma med? Isf vad är bättre?

Det jag tänkt köpa är D90+ 18-105 eller 550D+ 18-135.
Kommer man tröttna snabbare på en 550D? Verkar som att D90 är "mer" kamera?

Det vi fotar idag är barnet och hunden. Till våran 400D har vi 18-55 + 55-200 + ett fast 50. Den enda objektivet jag är riktigt nöjd med av dessa är det fasta 50.
Om jag byter upp mig kan jag lämna in min kamera i inbyte.

Tack för tips.

//Raine

Jag har ingen koll på Canon, men kan säga att D90 är en bra kamera.

Men rådet är att det handlar inte så mycket om huset, utan snarare om hela systemet. Vilka objektiv, blixtar, autofokus etc som finns och hur det funkar.

Hejsan!
Första tanken som dök upp var att Canon huset förmodligen filmar lite bättre. Jag har sett en del film-tester på D90 och den verkar ha svårt att panorera! (Kanske en barnsjukdom som nu är fixad) Värt att kolla upp, be att få testfilma ett par sekunder inne i butiken, det är ändå ganska mycket pengar!
(D90 är för övrigt en riktigt bra kamera)

Tanke nummer 2, ett lite kortare objektiv till Canon huset, med en bländare på 2.8 samt en snabbare autofokus. Har testat Sigmas 18-125 och var inte speciellt nöjd (långsam autofokus). Förvisso är 18-125 ett bra allt i allo objektiv, men inte ljust nog för inomhus filmning. Tamron har ett 17-15/2.8 i samma prisklass, Sigma har även ett 17-17/28-40 som verkar ok, har dock inte testat det själv.

Angående objektiv val, bara ett tips.

Må väl!

Hej ! D90 är ett steg högre än Canon 550D som mer kan jämföras med D5000.Sen finns det ingen systemkamerakamera som "filmar bra"! Alla filmar likvärdigt,och utan autofokus och då är det bara meningslöst.

Om du ska filma är 550D betydligt bättre alternativ. Har testat att filma med dem båda. 550D har kommit betydligt längre på just den punkten + att den har utgång för mick vilket är trevligt.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_550D_Rebel_T2i/verdict.shtml

Där har du en review på 550D. Den enda jag har sett än så länge.

Hej ! Om du ska filma till huvudsak är det bättre att köpa en filmkamera,pga av att utvecklingen att filma med DSLR bara är på barnstadiet ännu,skulle hellre vänta på kommande modeller och att dom lyckas få autofokus med filmning också.Använder aldrig filmfunktionen på min D90, men man måste ju acceptera att det numera är standard på DSLR.MVH.

Hej ! D90 är ett steg högre än Canon 550D som mer kan jämföras med D5000.Sen finns det ingen systemkamerakamera som "filmar bra"! Alla filmar likvärdigt,och utan autofokus och då är det bara meningslöst.

På vilket sätt är D90 ett steg över 550D?? Är det för att huset är större då eller? Bruset lär ju inte vara bättre på D90 tex. Sen att det inte finns någon systemkamera som filmar bra hur menar du då? Skulle nog säga att dom systemkameror som filmar är bra mycket bättre än en videokamera i konsumentklassen om du jämför bildkvalite. Så för mig hade valet varit givet EOS 550D, då den är mindre och smidigare än D90 (stor eller liten plastbit) nyare modell med lägre brus och bättre filmläge som är mycket användbart om man vill filma. Har själv en EOS 7D och en Canon full hd videokamera och vad det gäller bildkvalite där är skillnaden ganska stor till kamerans fördel sen har givetvis videokameran sin fördel med smidighet och snabbare af.

På vilket sätt är D90 ett steg över 550D?? Är det för att huset är större då eller? Bruset lär ju inte vara bättre på D90 tex. Sen att det inte finns någon systemkamera som filmar bra hur menar du då? Skulle nog säga att dom systemkameror som filmar är bra mycket bättre än en videokamera i konsumentklassen om du jämför bildkvalite. Så för mig hade valet varit givet EOS 550D, då den är mindre och smidigare än D90 (stor eller liten plastbit) nyare modell med lägre brus och bättre filmläge som är mycket användbart om man vill filma. Har själv en EOS 7D och en Canon full hd videokamera och vad det gäller bildkvalite där är skillnaden ganska stor till kamerans fördel sen har givetvis videokameran sin fördel med smidighet och snabbare af.

Alla tycker olika,så är det.

...Sen finns det ingen systemkamerakamera som "filmar bra"! Alla filmar likvärdigt,och utan autofokus och då är det bara meningslöst.

Systemkameror kan filma otroligt bra. På vimeo finns hur många exempel som helst från Canon 5DMkII och numer också 7D. 550D är precis lika bra - det hänger på objektiven och fotografen (precis som vid stillbildstagning). En systemkamera öppnar helt nya möjligheter för att utnyttja skärpedjup. Ett exempel:

http://vimeo.com/groups/34442/videos/7927595

Tips, kolla "camera review's" på youtube. Håller med angående film kvaliteten, resultatet blir enastående om man använder lite bättre objektiv!

Att det kan bli bra med filmfunktion är jag fullständigt medveten om,men prioriterar inte ett kameraköp p.g.a. det.Sen ska vi ju vara ärliga och säga att det hade underlättat med autofokus vid filmning,precis som med stillbild så därför tycker jag inte den funktionen att filma är tillräckligt bra i dagsläget !

Tack för alla svar!

Efter detta lutar det nog åt 550D hållet.
Funderar dock på att bara köpa huset och hitta ett annat objektiv ist för 18-135.
Har även ett fast 50 / 1,8 som jag hade tänkt behålla om jag köper en Canon igen.
Tips på Objektiv?
Jag tänkte fota sonen och hunden, men helst ska det funka skapligt bra att filma med också.

//Raine

Jag har själv följande: Cyber

Ganska bra macroegenskaper, skarpt och autofokusen är snabb! Ett billigt alternativ i F2.8 klassen! Lite ljudlig autofokus, men objektivet kostar heller inte 10 lappar!

Finns många andra objektiv förutom ovanstående, men dom har jag inte testat själv!

Även om du har autofokus så kommer ju kameran inte kunna lista ut hur den skall fokuera för att uppnå bäst resultat, den kan bara gissa. Med kort skärpedjup kan det bli jättejobbigt.
Jag har inga problem med att fokusera med 5d2, det är bland annat väldigt lätt att andvända autofokusen för att låsa fokus på en punkt eller person först och sedan sätta igång filmandet, sedan är det bara att justera fokus för hand, lite trixigt de första timmarna men sen har man vant sig och nu tycker jag att det är skönt.

Mvh
Mårten http://blog.martenkeijser.se

550 är nog ett bättre val med tanke på att ni ville filma, D90 var väl först med filmfunktion och 550D är helt ny. Sen kanske det inte skiljer så mycket i prestanda och byggkvalitet men väl i storlek. Jag tycker du ska satsa på 550D-huset, behålla 50mm och köpa en lite bättre ljusstark glugg (F=2,8) som föreslogs ovan. Tamron, Sigma eller Tokina spelar nog mindre roll och begagnat är också ett alternativ om pengar är en hake!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar