Fast om tanken var att objektivet främst skulle komma att användas med APS-hus kunde Canon välja en annan kompromiss, som att tillåta sig lite sämre kvalitet i hörnen än vad som annars hade varit fallet.
Nja, modellerna fram tom 10D hade fullstor spegel och de kan inte använda EF-S optik som kom först med modellerna efter. Så när 17-40/4L kom hade man nod sina digitala crop kameror i åtanke...
Men nog om historia...
--------
7D eller 550D, för mig så handlar hus om 1. Bildkvalité och 2. Ergonomi.
1. Bildkvalité - nått jag inte borde uttala mig om när det gäller dessa två kameror då jag inte har nåt av dom eller ens testat nåt av dom. Men det finns en tråd om "konstant brus på 7D" som kan vara värd att titta på. Där finns en del uttalanden från de som verkligen har och kan testa samt utvärdera resultaten från kamerorna sagt att 7D levererar bättre resultat än 550D men att man behöver vara noggrann i sin efterbehandling av 7D bilderna. De är bättre men det krävs kunskap att lyfta fram dom. 550D verkar leverera mer färdigt ur kameran men inte riktigt med samma potential för efterbehandling.
Tråden lyfter fram en anna egenskap hos 7D och det är alla inställningar som finns för AF (miljontals olika kombinationer) och där det är svårt (nästan omöjligt) att hitta rätt för just de situationer man är intresserad av. Detta gör att 7D verkar ha svårt att fixa riktig skärpa vilket delvis är sant då det kanske inte är 7D som gör fel utan är felaktigt inställd för just den situationen.
Sen har det väl oxå visat sig att det finns några problem med bandning i lågdagrar om man inte använde Canons RAW konverterare som härrör från utläsningen som anpassats för filmning. De kameror som har har stora problem med detta byts om man klagar. Så det är viktigt att kolla noga för att få ett bra exemplar.
Diskussionen om brus och skillnader mot t ex 40D osv verkar vara mindre skillnader i sak och mer i upplösningen mellan kamerorna och att om man granskar i 100% så ser man mer av bruset bilderna från 7D, här torde det dock inte vara nån skillnad mot 550D eftersom de har samma upplösning.
Kontentan är att 7D rätt inställd och med rätt efterbehandling levererar bättre bilder än 550D men att det är enkelt att gå bort sig i 7Ds alla möjligheter med inställningar för AF och därigenom få ett sämre resultat. Kort sagt 7D är för den som vill lära sig hantera sitt verktyg för att få ut maximal kapacitet. Här är nog 550D lite enklare att komma igång med.
2. Ergonomi, personligen skulle jag inte välja ett hus ur xxxxD eller xxxD serien då jag tycker att de är snäppet för små. Av "samma" anledning tittar jag inte heller på batterigrepp eller 1D/Ds då jag tycker att de blir för stora för mina händer. Men den här punkten är verkligen personlig så rådet är köp det som passar dig (så vida du inte ska skänka den till mig ;-) )
Objektiv:
Ja det beror ju väldigt mycket på vad och hur man fotograferar. och vilken karaktär man vill ha på sina bilder. Å ena sidan kan man investera i L och Ff optik för att man vet att man ska uppdatera till FF en dag.
Å andra sidan kan man använda EF-S och annan crop anpassad optik av bra kvalité och ofta få tillbaka en del av slantarna när man väl ska göra sitt byte.
Sen ska man kanske inte stirra sig blind på Canons sortiment, det finns objektiv från Tamron, Sigma och Tokina som är lägre i pris och presterar bättre men det gäller att hitta russinen.
Att köpa begagnade objektiv kan vara ett bra sätt få en fin uppsättning för en rimlig slant. Men det kräver lite kunskap. Att kolla yttre skicket är enkelt, likaså att kolla att alla rörliga delar fokus ring, zoom och ev knappar för AF, IS etc fungerar och rör sig smidigt utan grus i maskineriet. Repor och skavanker på linser och att det inte verkar sitta nåt damm eller liknade på linsytor.
Det som kan vara lite knepigaer är att kolla bländarlamellerna så att de inte har olja på sig. Men genom att sätta objektivet på kameran och ställa in minsta bländare (största bländartalet) och trycka in nedbländningsknappen (skärpedjups kontrollen) och ta objektivet utan att slå av kameran och samtidigt som man trycker på skärpedjups kontrollen (detta gäller Canon) får du av objektivet i ned bländat läge och kan se om det fins nåt på lammellerna.
Använder man t ex Internetgirot så har man ju nån dag på sig att kolla dessa grejer och skicka tillbaka om amn inte är nöjd. Man blir iofs av med avgifter och porto om det skulle vara ett problem.