Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

55-200SAM eller Tamron 55-200 kanske t.om. 70-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenoli

Medlem
Hejsan!
Skall köpa nytt objektiv till min Sony a330 idag. Har kikat runt en del men har ännu en del funderingar.
Är Sonys egna SAM55-200 objektiv prisvärt eller är det lika bra att köpa ett Tamron till halva priset? Eller kanske t.om. Tamron's 70-300 objektiv?

Det jag är ute efter är egentligen bättre zoom och bättre bilder. Fotar mina barn en hel del.
Gör jag rätt val eller ska jag satsa på något helt annat? Hur mycket bättre zoom blir det med 55-200 mot för 18-55 jag har nu? Ska man satsa på 70-300 för att bli nöjd?
Är rätt ny på detta med foto så det skulle vara guld värt att få lite hjälp från Er!

EDIT: Kom på att jag såg ett objektiv som hette 55-200SAL igår till Sony. Vad är det för skillnad på det och SAM objektivet? Eller är det samma sak?

Senast ändrad:
Hejsan!
Skall köpa nytt objektiv till min Sony a330 idag. Har kikat runt en del men har ännu en del funderingar.
Är Sonys egna SAM55-200 objektiv prisvärt eller är det lika bra att köpa ett Tamron till halva priset? Eller kanske t.om. Tamron's 70-300 objektiv?

Det jag är ute efter är egentligen bättre zoom och bättre bilder. Fotar mina barn en hel del.
Gör jag rätt val eller ska jag satsa på något helt annat? Hur mycket bättre zoom blir det med 55-200 mot för 18-55 jag har nu? Ska man satsa på 70-300 för att bli nöjd?
Är rätt ny på detta med foto så det skulle vara guld värt att få lite hjälp från Er!

EDIT: Kom på att jag såg ett objektiv som hette 55-200SAL igår till Sony. Vad är det för skillnad på det och SAM objektivet? Eller är det samma sak?

Läs de andra trådarna här och i forumet för Sony-kameror, detta har benats ut ganska grundligt på senaste tiden med lite olika åsikter och utförliga svar.

SAM-objektivet har inbyggd fokusmotor, vilket har sina fördelar. Se detta för utförligare förklaring http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123296

Bra källa är http://www.dyxum.com/lenses

/Mats

Jag har kikat runt en del men inte riktigt fått mig den information som gjort att jag bestämt mig angående dessa två märken. Dock har jag bestämt mig för Sonys 55-200 SAM men den verkar omöjlig att få tag på i de vanliga butikerna här i stan. Fanns ingenstans förutom i paketpris på a500. 55-200 SAL fanns för samma pris som SAM och då tvekade jag och köpte inget.

Om man går efter dessa resultat, vad skiljer SAM och SAL åt då?
Jag ska köpa en SAM om jag får tag i den. Det dumma är att jag är försiktig med internethandel, speciellt när det handlar om dessa pengar. Jag funderar...

Om man går efter dessa resultat, vad skiljer SAM och SAL åt då?
Jag ska köpa en SAM om jag får tag i den. Det dumma är att jag är försiktig med internethandel, speciellt när det handlar om dessa pengar. Jag funderar...

Man kan ringa till Cyberphoto och få mot posförskott typ Ellos :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar