Annons

55-200mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär2

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa ett 55-200mm till min Sony A200. Jag är nog främst intresserad av något av de billiga alternativen. Hur är Sigma och Tamrons 55-200? Är det framförallt autofokusen som blir slö med ett billigt objektiv eller finns det andra nackdelar?

Finns det några anledningar till att välja ett 70-300 istället? Jag har nog tänkt mig att använda det lite som ett normalobjektiv istället för kitobjektivet så jag tror nog 55-200 är ganska bra. Men det skulle ändå vara intressant att höra vad ni säger om 70-300 som alternativ.

Tacksam för alla svar
mvh
Pär

Autofokusen på mitt 55-200(Sonys egna) är jättesegt men bilderna blir hyffsat skarpa iaf.

Skulle valt ett 70-300 av den enkla anledningen att mitt kitobjektiv slutar vid 70mm. Men då jag behövde ett zoomobjektiv snabbt så fick det bli ett 55-200.
Sen beror det på vad man ska fota, tex häst fåglar eller motorsport.

Jag har Tamron 55-200 med Canon-fattning. För det pris jag betalade (990:- på Japan Photo) är det helt okej. Kontrast och färger är bra. Skärpan är helt okej för "vardagsbruk" och om man bländar ner lite blir det riktigt bra i mitten även om det är lite sämre i hörnen. Det enda jag saknar egentligen är att det inte har antiskak (men det har väl din kamera inbyggt i huset?) och att det gärna kunde vara lite längre, upp till 300 mm skulle vara fint, men då är det ju ett helt annat objektiv...

Tamron 55-200 är mycket bra med tanke på priset.

Jag hade den gluggen sittandes på A100 nästan helöa tiden.
På Sonys kanmeror är AF snabb och skärpan är sjukt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar