ANNONS
Annons

55-200 VR eller 70-300 VR ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Förutom att brännvidden skiljer sig...hur är 55-200 - är den lika skarp som 70-300 i "200-läget"? Har läst att 55-200 är rätt långsam i fokusen + att den har vissa vinjetteringsproblem.

Hur står sig dessa mot varandra? Priset diffar inte så mkt om man jämför svenskköpt 55-200 mot en 70-300 från ex. Ebay.

Ska sitta på en D50.

/Fredrik

Jag kan bara säga att jag köpte 70-300 VR och trodde aldrig att det var så bra som det var. Skarpt även på 300 mm och en ruskigt bra VR som gör att jag har klarat 15 1/15 på 300 mm vid ett flertal tillfälle. tilläggas skall att jag normalt inte kan handhålla ett tele överhuvudtaget. Ett mycket bra köp.

Om prisskillnaden är rätt liten skulle jag tro att 70-300:an har ett klart mervärde utifrån dess omfång. Utgår från att du har en vidvinkel/normal-zoom redan, varvid det borde vara teleläget som är avgörande. Införskaffade en 70-300:a för ett litet tag sedan till min egen D50. Har dock endast hunnit prova den moderat än så länge, men är mycket nöjd så här långt - perfekt komplement till min 17-35:a och inga som helst brister vad jag kunnat upptäcka.

Vet ej så mycket om 55-200:an, men båda dessa gluggar verkar ju ha fått bra omdömen. Som jag ser det är väl den enda fördelen med 55-200:an att den är långt mer kompakt och bra mycket lättare än 70-300:an.

För mig avgjorde iaf. omfånget!

nifo skrev:
Hur står sig dessa mot varandra? Priset diffar inte så mkt om man jämför svenskköpt 55-200 mot en 70-300 från ex. Ebay.
Varför i hela friden jämför du inte priserna från samma inköpsställe? Om du kan tänka dig att köpa 70-300 på Ebay så kan du ju lika gärna köpa 55-200 där, så är du nere i ytterligare halva priset.

Tester:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_55200_456vr/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_70300_4556vr/index.htm

Vilket du "behöver" beror ju på vad du ska använda det till. Själv hade jag föredragit det kortare om man bortser från pris och kvalitet.

Det bidde ett snikval, Sigmas APO 70-300. Har haft ett sådant i mitt ägo förut och tyckte mig få till riktigt bra bilder med detta. Kanske ett tråkigt val (för er att läsa om), men min ekonomi skonas. Ska sikta slantar på en vidvinkel vart det lider istället, eller ett 70-300 med VR längre fram.

Ha en bra fortsatt vecka och tack för alla kommentarer!

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar