Annons

540ex multi, radio?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Detta verkar inte fungera, vill bara ha det bekräftat så det inte beror på handhavandet.

Blixt inställd på multi, säg 3 blixtar på 1 Hz.
Kameran på 1s
Blixtanslutning över radiosändare (ej med e-ttl)
Reslutat = endast 1 blixt

Ska man inte kunna använda multi över radio?

/Carl
 
Vet inte. Man kan dock aldrig kombinera E-TTL med multiblixtar.

Är det en 550 EX du har? Någon 540 EX finns inte.
 
Jag vet inte hur radion fungerar, men om man ställer in 1 Hz så blir det ju bara en blixt per sekund. Om du har tre sekunders exponeringstid så hinner du med tre blixtar, alternativt ställer du in 3 Hz och en sekunds exponeringstid.
//Linus
 
Jag vet inte hur radion fungerar, men om man ställer in 1 Hz så blir det ju bara en blixt per sekund. Om du har tre sekunders exponeringstid så hinner du med tre blixtar, alternativt ställer du in 3 Hz och en sekunds exponeringstid.
//Linus

Blixten står nu på 3 st och 3 Hz, då blir det mycket riktigt 3 blixtar/sek. Fungerar med kameran monterad på kameran. Tar jag av blixten och sätter på radion blir det bara 1 blixt. Undrar om det beror på blixten eller radion?
 
Tänkte på att om man använder testknappen på blixten kan man också prova stroboskopblixt. Men om man exempelvis har ställt in att man ska få tio blixtar på tre sekunder, men släpper knappen efter en sekund, då får man bara tre blixtar. Sen upphör funktionen. Det är kanske så att kameran talar om för blixten att slutaren fortfarande är öppen, så stroboskopet blinkar vidare när blixten sitter på kameran, men en radio ger bara momentan tändinformation till blixten, och då får man bara den första blixten till att gå av?

Vet inte om jag har rätt, men det känns som att jag hade tur när jag tänkte där...
 
Tänkte på att om man använder testknappen på blixten kan man också prova stroboskopblixt. Men om man exempelvis har ställt in att man ska få tio blixtar på tre sekunder, men släpper knappen efter en sekund, då får man bara tre blixtar. Sen upphör funktionen. Det är kanske så att kameran talar om för blixten att slutaren fortfarande är öppen, så stroboskopet blinkar vidare när blixten sitter på kameran, men en radio ger bara momentan tändinformation till blixten, och då får man bara den första blixten till att gå av?

Vet inte om jag har rätt, men det känns som att jag hade tur när jag tänkte där...


Det är säkert radion som sänder "fel" signal enligt din teori. Provade med en äldre canonblixt och det var samma sak med den.

"lösningen" är att ta av sändaren och manuellt trycka på blixtsändarknappen i bulb-läge :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.