Northbeach
Avslutat medlemskap
Undrar om det är någon som vet om blixten 540 EZ fungerar till en Canon 20D? Eller måste jag köpa ny blixt när jag går från analogt till digitalt. Tacksam för svar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe skrev:
Hmm.. Naaj.. 20D är väl precis som 10D bara E-TTL kompatibel.
PMD skrev:
Lite dåligt av Canon, tycker jag. Hur är det med EOS 1D-modellerna? Är någon av dem A-TTL eller TTL-kompatibel, eller klarar de också bara E-TTL?
Skulle det vara omöjligt att mäta reflektionen från sensorn? Innan Olympus införde TTL-mätning mot filmen så trodde knappast någon att det var möjligt heller.froderberg skrev:
TTL och A-TTL bygger på att det sitter en sensor i kameran riktad mot filmplanet och som i exponeringsögonlicket mäter hur mycket blixtljus som reflekteras från filmen. Det är som bekant ingen film i digitala kameror, därför har ingen digital Eos-modell annat än E-TTL.
Fuji verkar klara av det S1 och S2. Dessa ger i alla fall TTL-mätning med Nikonblixtar utan DX-efternamn.PMD skrev:
Skulle det vara omöjligt att mäta reflektionen från sensorn? Innan Olympus införde TTL-mätning mot filmen så trodde knappast någon att det var möjligt heller.
Jag skulle vilja göra en kvalificerad gissning på att Canon och Nikon inte tycker att det är värt att lägga dyra utvecklingspengar på ett system som i bästa fall bara är en kompabilitetsåtgärd. Det tillför inte något nytt och är dessutom klart sämre än det nuvarande systemet vilket är ett fullt fungerande system som dessutom verkar vara relativt framåtkompatibelt.Så omöjligt är det nog inte. Men jag gissar att det kan finnas ett rationellt skäl till att varken Canon eller Nikon vill göra det, även om jag inte har en susning om vilket det skulle vara.