Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

540 EZ till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Northbeach

Avslutat medlemskap
Undrar om det är någon som vet om blixten 540 EZ fungerar till en Canon 20D? Eller måste jag köpa ny blixt när jag går från analogt till digitalt. Tacksam för svar.

Visst fungerar den, men du får bara A-TTL med blixten på kameran och huvudet riktat rakt framåt, annars bara TTL. E-TTL kan du bara få med EX-blixtarna.

Hmm.. Naaj.. 20D är väl precis som 10D bara E-TTL kompatibel. Alltså saknas stöd för både A-TTL och TTL. Detta medför att blixten bara fungerar i manuellt läge och man får själv justera bländare/tid/effekt för att få en balanserad exponering.

Jeppe skrev:
Hmm.. Naaj.. 20D är väl precis som 10D bara E-TTL kompatibel.

Lite dåligt av Canon, tycker jag. Hur är det med EOS 1D-modellerna? Är någon av dem A-TTL eller TTL-kompatibel, eller klarar de också bara E-TTL?

PMD skrev:
Lite dåligt av Canon, tycker jag. Hur är det med EOS 1D-modellerna? Är någon av dem A-TTL eller TTL-kompatibel, eller klarar de också bara E-TTL?

Det är inte dåligt av Canon eftersom TTL och A-TTL bygger på att det sitter en sensor i kameran riktad mot filmplanet och som i exponeringsögonlicket mäter hur mycket blixtljus som reflekteras från filmen. Det är som bekant ingen film i digitala kameror, därför har ingen digital Eos-modell annat än E-TTL.

I de analoga modellerna med E-TTL sitter det generöst nog en sensor för TTL/A-TTL.

Nackdelarna med TTL/A-TTL jämfört med E-TTL är:
- bara mätning i exponeringsögonblicket (undantag T90). I E-TTL finns blixtexponeringslås och blixtspotmätning och är en trevlig finnes som ger bättre kontroll.
A-TTL ger trots förblixten inte mätning med förblixten, utan förblixten är till för att kolla hur liten bländare som går att använda för största möjliga skärpedjup. A-TTL fungerar på nyare blixtar bara i P-läge.

- TTL/A-TTL-sensorerna har inte lika avancerad ljusmätningen som det vanliga ljusmätningssystemet som sitter i sökaren och som används av E-TTL

E-TTL vs. A-TTL

Ja, att E-TTL är bättre än A-TTL är nog odiskutabelt. Det som stör mig lite är att jag behöver köpa en ny dyr blixt om jag ska gå över till digitalt. Även om det fungerar att köra min 540EZ i manuellt läge med en digital-EOS så är det alldeles för trögjobbat. 540EZ är ju annars en alldeles utmärkt blixt.

froderberg skrev:
TTL och A-TTL bygger på att det sitter en sensor i kameran riktad mot filmplanet och som i exponeringsögonlicket mäter hur mycket blixtljus som reflekteras från filmen. Det är som bekant ingen film i digitala kameror, därför har ingen digital Eos-modell annat än E-TTL.

Skulle det vara omöjligt att mäta reflektionen från sensorn? Innan Olympus införde TTL-mätning mot filmen så trodde knappast någon att det var möjligt heller.

Re: E-TTL vs. A-TTL

PMD skrev:
Skulle det vara omöjligt att mäta reflektionen från sensorn? Innan Olympus införde TTL-mätning mot filmen så trodde knappast någon att det var möjligt heller.
Fuji verkar klara av det S1 och S2. Dessa ger i alla fall TTL-mätning med Nikonblixtar utan DX-efternamn.

Så omöjligt är det nog inte. Men jag gissar att det kan finnas ett rationellt skäl till att varken Canon eller Nikon vill göra det, även om jag inte har en susning om vilket det skulle vara.

Så omöjligt är det nog inte. Men jag gissar att det kan finnas ett rationellt skäl till att varken Canon eller Nikon vill göra det, även om jag inte har en susning om vilket det skulle vara.
Jag skulle vilja göra en kvalificerad gissning på att Canon och Nikon inte tycker att det är värt att lägga dyra utvecklingspengar på ett system som i bästa fall bara är en kompabilitetsåtgärd. Det tillför inte något nytt och är dessutom klart sämre än det nuvarande systemet vilket är ett fullt fungerande system som dessutom verkar vara relativt framåtkompatibelt.

Dom effektiva skillnaderna i systemen täckte Magnus på ett bra sätt.

Det är ju dock lite trist för personer som köpt tidigare toppmodell som 540EZ. Det håller jag med om.

Givetvis kan det vara så att varken Nikon eller Canon velat investera i ett system som ändå inte är optimalt.

Om man gnäller på Canon så ska man komma ihåg att Nikon bytt blixtsystem flera gånger de senaste åren och tvingat folk att köpa nya blixtar. Nu senaste är iTTL som tvingar de som köpt DX-blixtar tills sina digitalkameror att köpa nytt igen.

Å andra sidan kan man med vissa reservationer använda deras optik sen långt tillbaka.

När Canon byter så byter dom verkligen och stannar med det nya. Nikon verkar på gott och ont ha hamnat i något mellanläge där dom vill vara kompatibla, men bara till viss del.

ANNONS