Annons

50mm på D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, men det kommer ge samma bildvinkel som motsvarande ett 75 mm (50x1.5) objektiv på en 35 mm filmkamera (eller digital fullformatskamera). Brännvidden är en fysikalisk egenskap hos objektivet.

Här kan du läsa mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

Dessutom kommer du inte att få autofokus med det där objektivet på din D60.

du har en crop fatctor på 1.6 med en nikon med dx format på sensorn och det blir 50*1.6 =80 så det stämmer.
kom bara ihåg att 50 1.8D får inte autofocus på en D60 den kräver att kameran har inbyggd focusmotor för autofocus på en D60 krävs så kallade AFS obektiv det kommer nu en AFS 50 1.4 som kommer att passa D60
fast den kostar runt 4000

du har en crop fatctor på 1.6 med en nikon med dx format på sensorn och det blir 50*1.6 =80 så det stämmer.
kom bara ihåg att 50 1.8D får inte autofocus på en D60 den kräver att kameran har inbyggd focusmotor för autofocus på en D60 krävs så kallade AFS obektiv det kommer nu en AFS 50 1.4 som kommer att passa D60
fast den kostar runt 4000

Fail 1,5 på nikon så det ligger på 75mm och lite små värdelöst att köpa af-d modellen eftersom att d60 har lite för liten sökare att köra manuellt även fast man har fokusindikatorn men du har ju som tidigare talare sagt nikons nya 50 modell och sigmas 50 1,4 hsm som alternativ och båda liger runt 3600-4400kr

Hej! oj va snabbt jag fick svar!
Jag vet att jag inte får autofokus på de objektivet.

Men är min kamera oduglig med de objektivet? med tanke på vad Miffox skrev.

De va mest priset som lockade med det objektivet, självklart skulle jag villja ha de med af-s.

Nej odugligt tycker jag inte men jag gillade inte att ha 50 1,8 på min d40 bara för att det var lite svårt att fokusera manuellt pga liten sökare.

Men det är ju helt upp till var och en. Men kan säga att när du får objektivet på ett hus med större sökare och af motor så kommer du se att det är underbart att använda:)

Tja, om du någonsin planerar att skaffa en annan kamera - med autofokusmotor då - så är ju ett 50mm f/1,8 så snuskigt billigt med tanke på vad man får att det är ett rätt givet köp. Eller så kan du förstås vänta på det kommande AF-S-objektivet som är f/1,4 och har inbyggd fokusmotor, men det kostar fyra gånger så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar