Annons

50mm macro ~75mm skenbar brännvidd = bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Jag får ju för tusan ett arbetsavstånd på 30cm... borde inte detta funka bra som ett allround för macro? Tänkte på sigmas 50mm macro till en km 7d.

Hur menar du nu? KM's 50 macro har ju en närgräns på 20cm.. och det är mätt från filmplanet..err..sensorplanet ;)

Detta innebär att det fria arbetsavståndet inte kan vara mer än 10cm typ..

Vid största förstoringen förlängs objektivet 3-4cm och framkanten på objektivt är då 3-4 cm ifrån det du fokuserar på. Det funkar men större brännvidd är nog att föredra för macrofoto. Bildkvalitén är i alla fall jättebra.

arghhh! ooopps... självklart är det från plinsplanet... inte undra på att folk tycker det är en för kort brännvidd... aja, får tänka om helt enkelt...

Kör en 90 eller 105 macro, det är mer allround enligt mig för macro iaf.

Sen blir ju skalan vid närmsta arbetsavståndet alltid 1:1, men 1:1 på en digitalkamera ger ju cirka 22x15mm vilket är bättre än de 36x24 du får vid samma arbetsavstånd på en vanlig 135 kamera.

Skalan är alltid 1:1 men du får med mindre i bilden jämfört med en full-formats-kamera vilket på sätt och vis kan ge lite extra gratis så att säga.

aaaa peter... jag föedrar nog att säga att du får en skenbart högre förstoringsgrad... förstår vad du menar dock men det snurrar lite innanför pannbenet av allt teoretiskt snack =)

Har läst att cosina 100/3.5 macro 1:1 med försättslins är bra för pengarna (i practical photography)... kanske ska kolla på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar