Annons

50mm f0.95 för under 10K

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul glugg, men jag ger inte mycket för Steve Huffs recensioner (han gillar nästan allt).

Är det ett sånt där objektiv från en övervakningskamera som har konverterats till m43? Ingen vidare upplösning på dem som jag har förstått. De är ju gjorda för gammaldags tv-upplösning.

Om jag inte minns fel gör väl Mitakon en speed booster kopia som är underlägsen originalet - så vi får se hur det presterar.

Om jag inte minns fel gör väl Mitakon en speed booster kopia som är underlägsen originalet - så vi får se hur det presterar.

Njae, de flesta som har den menar på att den är nästan lika bra som originalet. De två som brukar ropa högst om deras underlägsenhet jobbar på metabones.
Men även där, den kostar typ 500 spänn mot Metabones 3-4000 kr så vad begär man. Sen finns deras till EF vilket Metabones inte gör.
Kan tillägga att jag inte använt någon utan går bara på de resultat jag ser.

Samma med det här objektivet, det kostar 800 dollar mot Leicas motsvarighet som kostar vadå 50 000 kr, eller det kanske inte ens räcker? :)

Är det ett sånt där objektiv från en övervakningskamera som har konverterats till m43? Ingen vidare upplösning på dem som jag har förstått. De är ju gjorda för gammaldags tv-upplösning.

Nu tror jag du snurrade till det lite. Det är ett objektiv för Sony E-Mount som täcker Fullformat. Tvivlar på att särskilt många övervakningskameror är fullformat, de brukar vara s16mm dvs mycket mindre än m4/3, ca samma storlek som kompaktkameror som rx-100.

Jag äger ett sådant övervakningskamera objektiv till m4/3 som du pratar om för min Blackmagic Pocket Cinema och de kostar 180 kr inklusive adapter och frakt. Detta är en annan liga.

Kul glugg, men jag ger inte mycket för Steve Huffs recensioner (han gillar nästan allt).

Det är möjligt, jag har inte sett videon själv, jag bara passade vidare informationen eftersom jag själv ägt ett billigt 25/0.95 från Cosina eller vad de nu heter som brandar om dem till Voigtlander och det var mycket trevligt. Speciellet att filma med.

Jag äger ingen Sony själv men har gjort lite research ifall A7s skulle visa sig prisvärd :)

Och snart kommer det finnas gott om dom ännu billigare på begagnatmarknaden.

Så är det ju med allt som tur är. Finns inte en kamera eller objektiv som man inte kan få åtminstone 40% billigare om man väntar tre-fyra månader.

Och i videovärlden är det ännu bättre, kameror som nya kostar 30-40 000 går att få för 10-15000 och ibland ännu mindre.

Själv brukar jag ofta gå med vinst på objektiv eftersom jag prutar hänsynslöst och är bra på sälj :)

Om jag fortfarande har min A7a om några månader så räknar jag med att behöva ge max 4K för detta objektiv, får se om jag lyckas...

Den här gluggen har jag inte sett vare recensioner eller bilder ifrån. Kanske inte var nån hit, dvs hopplös på f 0.95-1.4 och därmed tyngre, dyrare och kanske även sämre än valfri 50/1.4 från de större märkena?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar