Advertisement
ANNONS
Annons

50mm 1.8 eller 50mm 1.4 Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
så 1.8:an är byggd i plast?

Fick för mig att båda var gjorda i metall.

Men de kanske är fina och slitstarka ändå?
 
AF 50/1.8 byggd i plast ... ? Tack för dagens garv! 50/1.8 känns som en plastleksak från BR.

Finns inget positivt överhuvudtaget att säga om kvalitetskänslan i denna glugg, för den existerar inte. Fokusera manuellt låter riktigt bängligt, särskilt med de usla sökare som sitter ex. D40.

Däremot ger den förjäkla bra bilder. Jag älskar mitt.
 
jonasy skrev:
AF 50/1.8 byggd i plast ... ? Tack för dagens garv! 50/1.8 känns som en plastleksak från BR.

Finns inget positivt överhuvudtaget att säga om kvalitetskänslan i denna glugg, för den existerar inte. Fokusera manuellt låter riktigt bängligt, särskilt med de usla sökare som sitter ex. D40.

Däremot ger den förjäkla bra bilder. Jag älskar mitt.
Men även 50 1,4 känns rätt bedrövlig att focusera manuellt med. Den är som sagt egentligen bara tyngre. I övrigt är jag inte så förtjust i Nikons äldre konstruktioner med expanderande snäckgång. De blir ibland smutsiga efter en tids användning och då gnisslar och raspar de vid focusering.
 
Banarne71 skrev:
Hur fungerar det i praktiken med halvautomatisk fokusering?
Vad jag förstår kan jag bara fokusera manuellt med ringen på objektivet, på vilket sätt kan kameran hjälpa till?

Genom att indikera när motivet är i fokus med den gröna lampan i sökaren. Slå av autofokus på ditt objektiv och pröva att fokusera manuellt, så ser du snabbt hur det fungerar.

Per.
 
Ska köpa en 50mm 1.8 men vad är det för skillnad mellan dessa objektiv:

Nikon objektiv AF 50mm F1,8 D
Nikon AF 50mm f/1.8
Nikon 50mm f/1.8 AF-D

Finns även ett gäng flera 1.8 50mm.

Källa: http://www.prisjakt.nu/expert.php?query=Nikon 50mm 1.8

Läst om att inte D40 har helautomatisk autofokus i kamerahuset så får bli till att fokusera manuellt. Kan vara ett bra objektiv att lära sig med.

Var någon som hade recenserat objektivet såhär: Tyvärr så blir den 75mm på en Nikon D70s och man kommer lite för nära för kalla det "normaloptik".

Hur blir det då på en D40?
 
Bland Nikons alla objektivbeteckningar kan det vara värt att veta att:

D - objektivet överför avståndsinfo till kameran, används bl.a. för automatisk blixtinställning.

AF - autofokus utan fokuseringsmotor i objektivet, kräver motor i kameran för att AF ska funka. Med D40 får man alltså själv vrida på fokusringen.

AS-S - autofokus med Silent Wave fokuseringsmotor i obj.-> helautomatisk AF på D40.

Bildsensorn på alla Nikons digitala systemkameror (utom nya D3) är ca 16mm x 24mm. Standard för en ruta småbildsfilm är 24mm x 36mm, alltså 50% sörre i både höjd och bredd.

Sensorn ser med ett 50mm objektiv alltså lika mycket av motivet som ett 75mm objektiv på en filmkamera.

Blir alltså ett litet teleobjektiv på din D40.



johnnynu skrev:
Ska köpa en 50mm 1.8 men vad är det för skillnad mellan dessa objektiv:

Nikon objektiv AF 50mm F1,8 D
Nikon AF 50mm f/1.8
Nikon 50mm f/1.8 AF-D

Finns även ett gäng flera 1.8 50mm.

Källa: http://www.prisjakt.nu/expert.php?query=Nikon 50mm 1.8

Läst om att inte D40 har helautomatisk autofokus i kamerahuset så får bli till att fokusera manuellt. Kan vara ett bra objektiv att lära sig med.

Var någon som hade recenserat objektivet såhär: Tyvärr så blir den 75mm på en Nikon D70s och man kommer lite för nära för kalla det "normaloptik".

Hur blir det då på en D40?
 
Senast ändrad:
BjörnN skrev:

Sensorn ser med ett 50mm objektiv alltså lika mycket av motivet som ett 75mm objektiv på en filmkamera.

Blir alltså ett litet teleobjektiv på din D40.

Blir det verkligen så bra för porträtt och spontana bilder inomhus då? Vad finns det för andra fasta brännvidder man kan köra med?
 
För porträtt ar det perfekt. För andra inomhusbilder backar du nog ofta i väggen innan du får in hela motivet i sökaren.

johnnynu skrev:
Blir det verkligen så bra för porträtt och spontana bilder inomhus då? Vad finns det för andra fasta brännvidder man kan köra med?
 
BjörnN skrev:
För porträtt ar det perfekt. För andra inomhusbilder backar du nog ofta i väggen innan du får in hela motivet i sökaren.

Haha, det var det jag misstänkte men hade tänkt ha det som porträtt objektiv.
Beställde ett ifrån ebay för 779:- inkl frakt.
 
Funderar själv på ett fast objektiv för att fotografera sport inomhus (således undermålig belysning), utan blixt.

Drömmen vore en ljusstark tele, men funderar på att börja med en ljusstark fast glugg.

1) Vad tror ni - är det givet att 1,4-gluggen är ordentligt bättreän 1,8 om man fotar i mina förhållanden (inomhus, sport, ej blixt)?

2) Förändras ljusstyrkan i slutänden om man bygger på med telekonverters? (dvs, "nettoljusstyrkan")

Fotar med en D80.

Kristofer
 
Greyhame skrev:
Funderar själv på ett fast objektiv för att fotografera sport inomhus (således undermålig belysning), utan blixt.

Drömmen vore en ljusstark tele, men funderar på att börja med en ljusstark fast glugg.

1) Vad tror ni - är det givet att 1,4-gluggen är ordentligt bättreän 1,8 om man fotar i mina förhållanden (inomhus, sport, ej blixt)?

2) Förändras ljusstyrkan i slutänden om man bygger på med telekonverters? (dvs, "nettoljusstyrkan")

Fotar med en D80.

Kristofer

Hejvad många i den här tråden verkar ta fasta på är att 1.8:an är lika skarp eller möjligtvis uppmätt en aning skarpare runt bländare 8. Vad de flesta dock inte verkar tänka på är att i praktiken är 1,4:an mer användbar i riktigt svagt ljus på grund av flera saker.

1. Den ÄR ljusstarkare
2. 1.8:an är inte lika bra skärpemässigt, framför allt i kanterna, som 1.4:an är vid full öppning (tänk på att man ofta ligger på full öppning, eller väldigt nära i dåligt ljus)
3. Bländar du ner 1.4:an till 2 så får du riktigt bra resultat och då ligger du i praktiken på 1.8:ans största öppning som inte är speciellt kul att fota med.

Har du pengarna så köp en 1.4:a, det är mitt tips

mvh Fredrik
 
johnnynu skrev:
Ska köpa en 50mm 1.8 men vad är det för skillnad mellan dessa objektiv:

Nikon objektiv AF 50mm F1,8 D
Nikon AF 50mm f/1.8
Nikon 50mm f/1.8 AF-D

Finns även ett gäng flera 1.8 50mm.

Tyvärr så finns det en uppsjö av namn givna till Nikons objektiv av kvasiexperter och lata människor.

Det är inte så knöligt egentligen, Nikon har bara gjort sex olika 50mm med AF.
50/1.4 AF mk-I, mk-II och AF-D
50/1.8 AF mk-I, mk-II och AF-D

Sedan finns det ett myller av manuella 50mm oxo.

För att få full koll på läget, läs:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/50mmnikkor/index.htm
 
johnnynu skrev:
Blir det verkligen så bra för porträtt och spontana bilder inomhus då? Vad finns det för andra fasta brännvidder man kan köra med?

Nikon 28/2.8 är väl ett alternativ.
Sigma 28/1.8 ett för mig helt okänt alternativ.

Båda under 2500:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.