Annons

50L eller 50 EX? [Canon el. Sigma]

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag har nyligen investerat i en 5D och fotograferande är plötsligt roligt igen. En ljusstark 50mm vore väldigt trevligt att ha men jag kan inte riktigt bestämma mig vilken som vore bäst.

Sigmas nya ska ju vara jättebra men den finns inte begagnad så nästa gång jag ska sälja den så har den säkert förlorat 2000kr i värde.

Canon 50L är ju lite ljusstarkare och lite coolare. Verkar finnas till hyfsat vettiga priser jämfört med nypris begagnat så värdeminskningen borde inte bli kännbar. Dock ska det väl ha varit lite problem med den?

Och varför är den så ofantligt dyr öht? 50mm ska väl vara enklast att tillverka med 135L är ju mycket billigare =/

Vad tror ni.

Kameraväskan är 5D + tamron 28-75 + 17-40L för tillfället. Planen är att få kameraväskan till 17-40L + 50L + 135L. Verkar väl solitt?

Huruvida det är en bra uppsättning med objektiv eller inte är ju helt beroende på vad du gillar att fotografera. Personligen så gillar jag mer en 35a och en 85a över 50an och 135an. Har själv 35L vilket snabbt blivit en favorit, tanken är sedan att byta min 85 1.8 till en 85L men just nu så är det inte läge för det.

Hade tidigare en 17-40 till min 5D och visst är det en kul glugg men jag tröttnade lite på supervinklar, men det är ju en smaksak. Har nu en 24-105L och en 70-200 4L IS som komplement till mina fasta gluggar. Ibland funderar jag dock på att sälja alla zoomar och bara köra med ljustarka fasta gluggar. Allt beror på vad man gillar att fotografera och med vad.

Alla de gluggar du nämner är mycket bra och det är bara du som kan avgöra vilket som passar dig. Ett ganska tråkigt svar det vet jag ;-)

Ja, 50/1.2L är coolt, men du ska nog inte förvänta dig någon superskärpa på f/1.2 och ja... Jag hade valt EX 50/1.4. Jag förstår inte varför du tar med en ev. försäljning i kalkylen? Ett bra objektiv säljer man väl inte?

Läs i K&B 3/09. Där är ett test av 50mm objektiv. 50/1.2L finns i 4/09, fast priset är ju uppåt väggarna fel ;)

. Jag förstår inte varför du tar med en ev. försäljning i kalkylen? Ett bra objektiv säljer man väl inte?

För mig är inköpspriset nästan helt oviktigt, jag märker ingen skillnad i min privatekonomi och 50k kommer eller försvinner. Däremot är jag ekonomisk av naturen och tycker inte om att förlora pengar, jag tycker prylar i sig är väldigt roligt och byter ofta och gärna. Nästa vecka kanske jag vill ha en 35L ist eller en D700 eller en motorcykel =)

Säg att 50L och 50EX kostar lika mycket, fortfarande sigman?

För mig är inköpspriset nästan helt oviktigt, jag märker ingen skillnad i min privatekonomi och 50k kommer eller försvinner. Däremot är jag ekonomisk av naturen och tycker inte om att förlora pengar, jag tycker prylar i sig är väldigt roligt och byter ofta och gärna. Nästa vecka kanske jag vill ha en 35L ist eller en D700 eller en motorcykel =)

Säg att 50L och 50EX kostar lika mycket, fortfarande sigman?

Om du inte gillar att förlora pengar så ska du knappast köpa kameraprylar, eller prylar överhuvudtaget! Det är ju ALLTID en förlustaffär om man bara ser till hur mycket man kan få ut för sakerna när man säljer dem i förhållande till vad man gav för dem.

Att sedan påstå att det inte spelar någon roll om det kommer eller försvinner 50k från kontot är ganska spydigt (omoget), speciellt för någon som endast är 23 år. Ja ja, jag vet att det blev ett påhopp nu men det får du faktiskt ta.

Om det nu verkligen inte spelar någon roll så hade jag tagit en 50L. Generellt sett så har Canons L gluggar betydligt bättre andrahandsvärde än icke L gluggar och definitivt bättre än Sigma gluggarna. Om sedan 50L är värd sitt pris är ju en annan fråga men du ledde själv in det på en fråga om att kunna sälja till så låg förlust som möjligt.

Ja, även om de hade kostat exakt samma hade jag valt Sigman.

L50 ger för mycket problem om du inte har (tar dig) tid att verkligen lära känna objektivet. Det finns massvis med situationer när det är ett "besvärligt" objektiv att använda.

Problemet med Sigma existerar ju dock fortfarande, dom har haft en del problem med Canon-interfacet, och har därmed en hel del ex med felfokusering. Köp i butik så är detta inte ett problem - kolla ett par 1.4-skott i butiken - ser du inga problem då så har du nog inga problem.

L50 har ganska extrem både LoCA, och focus-shift pga sin ganska extrema sfäriska förvrängning, och detta kan ta lite tid att vänja sig vid. Man måste ta till en hel del "specialknep" för att få den till att fungera bra <F/2.0. Men när man lyckas är det en trevlig optik.

Om du inte gillar att förlora pengar så ska du knappast köpa kameraprylar, eller prylar överhuvudtaget! Det är ju ALLTID en förlustaffär om man bara ser till hur mycket man kan få ut för sakerna när man säljer dem i förhållande till vad man gav för dem.

Att sedan påstå att det inte spelar någon roll om det kommer eller försvinner 50k från kontot är ganska spydigt (omoget), speciellt för någon som endast är 23 år. Ja ja, jag vet att det blev ett påhopp nu men det får du faktiskt ta.

Om det nu verkligen inte spelar någon roll så hade jag tagit en 50L. Generellt sett så har Canons L gluggar betydligt bättre andrahandsvärde än icke L gluggar och definitivt bättre än Sigma gluggarna. Om sedan 50L är värd sitt pris är ju en annan fråga men du ledde själv in det på en fråga om att kunna sälja till så låg förlust som möjligt.

Kamerautrustning är en utmärkt hobby om man inte gillar förlora pengar sålänge man ser till att köpa billigt och sälja dyrt. Speciellt dyra objektiv om man ser till att köpa begagnat till snabb-affär-priser eller importera från utlandet förut när kronan var stark. Mycket bättre än t.ex kläder, väskor eller nya bilar =)

Och sen var det självklart drygt av mig att skriva att 50k inte märks men att arbeta som pokerspelare är en extremt surrealistisk ekonomisk verklighet.

Läs i K&B 3/09. Där är ett test av 50mm objektiv. 50/1.2L finns i 4/09, fast priset är ju uppåt väggarna fel ;)
Tyvärr är ditt test där verkligen inte särskilt utförligt. Det gäller båda tester av 50-millimetersobjektiv. Jag fattar inte varför du/ni inte testar färre objektiv och lägger ner mer tid, för vad är annars anledningen att utelämna viktiga parametrar som CA, LCA, fringing, kontrast, motljusegenskaper, AF-hastighet och bokeh (vid olika avstånd)? Det tycks som om man bara fotat en testkarta och skrivit ner vad som kom fram av den bilden (vinjettering, skärpa och distorsion). Det speglar ju inte alls hur objektivet beter sig när man har en avlägsen bakgrund!
Jag tycker verkligen att ni måste göra bättre tester om ni ska "komma undan" med att alls testa objektiv. I det här fallet är de helt värdelösa för alla som verkligen är intresserade.

För övrigt har jag inte sett några jämförande tester mellan objektiven som tråden gäller, och jag gissar att det helt enkelt beror på att L-ägarna inte vågar. Tänk om Sigman skulle visa sig vara bättre; hemska tanke!

Testa det på en tjej = "tjena bruden, vad gillar du mitt nya 50L"? ;-)

Hoppas du blir nöjd. Jag hade tänkt komma med förslaget att även väga in hanterbarhet i bedömningen. Om det skiljer väldigt mycket i vikt/klumpighet så tar jag gärna ett enklare alternativ. Om man inte orkar ta med sig grejerna ut blir det ändå inget fotat :)
Sedan väger kanske en 50:a inte så mycket även om det är en 1.2, har inte koll på just den.

65x85mm och 545gram mot 85x65mm och 505 gram. Ingen större skillnad. Båda är förvånansvärt "framtunga" för att vara så små.

Aningens längre, men kanske inte så grova attribut brukar fungera bättre. I alla fall om utrustningen är fäst på en kropp som har en fullstorleksbas. :)

85/1.8 och 100F2 tänker jag ju då på naturligtvis.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto