Annons

50D vs 5D Mk II och vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej,

Mitt fotograferande består till största del utav landskapsfotografering med vidvinkel, idag med en 40D med Canon EF-S 10-22.

Jag gör stora utskrifter på upp till 70x105 cm.

Mina önskningar är:
- Högre öpplösning i hela bilden
- Bättre hörn skärpa
- Möjlighet att använda rektangulära filter typ Lee/Cokin m.fl.
- Minsta brännvidd på motsvarande 16 mm.

Hög ljusstyrka på objektivet är inte intressant men jag är beredd att betala för det om det också ger mig ovanstående förbättringar.

Någon som kan gissa hur stor skillnaden skulle vara på en 50D med mitt nuvarande EF-S 10-22 och en 5D Mk II med EF 16-35 Mk II?

Då autofokus inte är livsavgörande för mitt huvudsakliga fotograferande skulle Nikons nya 14-14 med adapter på en 5D Mk II kunna vara ett alternativ? Eller är det i praktiken omöjligt att använda filter på denna p.g.a. det fast monterade motljusskyddet?

Finns det andra alternativ? Zeiss?

M.v.h. Jonathan
 
Kan bara jämföra med 20D + Canon 10-22mm mot 5D + 17-40/4L. Där gjorde kombinationen 20D + 10-22 ett bättre jobb. Med fullformat och 17-40 blir det mer distortion, vinjettering och något sämre skärpa mot kanterna. Skärpa och vinjettering (vid stor bländare) stör inte så mycket. Lite jobbigare är det när havets horisont inte är så rak. Går att fixa i photoshop.

Har hört att 16-35 är någon höjdare och ingen större skilland mellan mk1 och mk2. Hoppas att någon delar med sig info om detta objektiv.

/Gunnar
 
Hej,

Någon som kan gissa hur stor skillnaden skulle vara på en 50D med mitt nuvarande EF-S 10-22 och en 5D Mk II med EF 16-35 Mk II?

M.v.h. Jonathan

På länkarna kan du jämföra skärpan i mitten och hörnen på 10-22 på 1,6-crop med 16-35 på ff.

http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon10-22f3.5-4.5/tloader.htm

http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon16-35f28l2/ff/tloader.htm

Det verkar inte som att 16-35 vid 16 mm (även nedbländad) klarar upplösningen på en 5D mer än precis i mitten så en 5D MkII bör inte ge högre detaljupplösning. 10-22 verkar dock ha lite mer att ge så möjligen kan en 50D bidra en smula även om jag inte upplever min 10-22 som fullt så skarp som dessa diagram visar.

photozone.de kommer att testa om de flesta objektiven på 5D MkII när kameran går att köpa så då visar det sig hur många objektiv som hänger med. Jag ser motsvarande problem när man jämför 17-55/2,8 IS på 1,6 crop med någon motsvarighet på 5D MkII (för den som fotograferar landskap eller arkitektur och är inreserad av av hörnskärpan).

Hoppas du kan få mer praktiska erfarenheter från någon med 1 Ds MkII eller III.
 
Om du vill ha vidvinkel varför inte Canons 14/2.8 på en 5D?
Jag har kollat lite på det, upplösningsmässigt skulle det nog leva upp till mina krav. Men...

Det är nog onödigt stor bildvinkel på det objektivet.
Det har fast monterat motljusskydd vilket gör det svårt med filter.
Jag vill gärna ha en zoom.

Jag vill ha ett Nikon 14-24 utan motljusskydd (det kan man kanske såga bort?) och gärna med EF-bajonett!

M.v.h. Jonathan
 
Det bör gå att använda Cokin's filterhållare.
Jag har sågat och filat bort den yttersta delen och det funkar på mitt Sigma 10-20mm som har samma filtergänga som ditt Canon.
Trots kapningen av hållaren så kan man använda 2 st. filter.
(kolla t.ex Photax hemsida och filter/filterhållare)

Själv väntar jag tills 50D och 5D MarkII har varit ute ett tag innan jag ev. funderar på att byta ut 40D mot något med högre upplösning.
En begagnad 5D med fast vidvinkel av hög kvalitet kan ju vara ett bra budgetalternativ.

Även Sigmas färska uppdatering av 2,8/24-70mm med HSM kan vara av intresse om man funderar på FF.

Mvh J O
 
Det bör gå att använda Cokin's filterhållare.
Jag har sågat och filat bort den yttersta delen och det funkar på mitt Sigma 10-20mm som har samma filtergänga som ditt Canon.
Trots kapningen av hållaren så kan man använda 2 st. filter.
(kolla t.ex Photax hemsida och filter/filterhållare)

Själv väntar jag tills 50D och 5D MarkII har varit ute ett tag innan jag ev. funderar på att byta ut 40D mot något med högre upplösning.
En begagnad 5D med fast vidvinkel av hög kvalitet kan ju vara ett bra budgetalternativ.

Även Sigmas färska uppdatering av 2,8/24-70mm med HSM kan vara av intresse om man funderar på FF.

Mvh J O
Jag använder idag Cokins vidvinkelhållare på mitt EF-S 10-22 och det fungerar fint, det är inte det problemet är. Jag är "bara" ute efter högre upplösning och bättre skärpa i hörnen.

Dom objektiven med fast monterat motljusskydd befarar jag att man kan få problem med när man tvingas ha filtret så långt framför frontlinsen.

M.v.h. Jonathan
 
OK.
Det bästa är väl om man kan testa olika system själv (innan man bestämmer sig för köp)

Jag tycker att omdömena och åsikterna går väldigt mycket isär när man studerar detta tema på olika siter (eller trådar här).

Ganska många menar att det man förlorar i skärpa mot kanterna och hörnen med fullformat egentligen inte är ett problem. Eller att problemet i alla fall är överdrivet på många håll.

Vidare anser många att vinsten med fullformat framförallt är ett allmänt bättre intryck av dynamik, färgåtergivning och tonomfång. Det är ju slutresultatet som räknas, t.ex snygga utskrifter vid normalt eller rimligt betraktningsavstånd.

Mvh J O
 
Lite svårt att avgöra innan kameran ens finns på marknaden. Dessutom kluddigt om motsv 16mm är ett krav. Men det finns ju lite roliga alternativ optiskt. Själv är jag förtjust i mitt Sigma 15-30. Sedan släpper ju Zeiss 21/2,8 som säkert kommer slå det mesta på fingrarna. Gamla versionen var ju ljusår bättre än Canon 16-35. Nikon och Sigma är ju svåra att montera filter på. Å andra sidan ger t ex Cokinfilter enligt vad jag märkt, mycket stora kvalitetsförluster. Det är bara polfilter som jag saknar (svårt om inte omöjligt att montera på Sigma, jag har då ännu inte lyckats). Nikon har kanske samma problem. Skulle nästan tro det. I vilket fall så blir det en skaplig prisskilnad på 50D jämfört med 5DMkII, speciellt med objektiv som Nikon 14-24 eller Zeiss 21/2,8.
 
Just Zeiss-optiken är synnerligen intressant.
Förmodligen leverar nuvarande 5D mycket fina bilder med riktigt högklassig optik.

Ang. filter.
Jag rekommenderar glasfilter.
Tiffen gör mycket fina professionella filter.
 
Jag får hoppas att Zeiss släpper "Distagon T* 3,5/18" med ZE bajonett, den skulle nog kunna passa mig rätt bra...

Tycker det känns som att bra vidvinkelzoomar för landskapsfoto där ljusstyrka inte är högsta prio. är något som tillverkarna har glömt bort. Känns som att allt hela tiden bara handlar om ljusstyrka till varje pris.

M.v.h. Jonathan
 
Jag vet inte om det varierar mellan exemplaren men jag upplever mitt 10-22 som mycket skarpt och kantskärpa och distortion är riktigt bra. Jag tror säkert att det klarar 50D:s 15 MP, men man får väl vänta till det kommer lite tester.
 
Jag vet inte om det varierar mellan exemplaren men jag upplever mitt 10-22 som mycket skarpt och kantskärpa och distortion är riktigt bra. Jag tror säkert att det klarar 50D:s 15 MP, men man får väl vänta till det kommer lite tester.
Hej Martin!

Jag är också mycket nöjd med mitt 10-22. Vad använder du för bländare när du fotograferar landskap med 10-22:an? Men man vill ju verkligen kunna utnyttja dom nya kamerornas upplösning och så har man ju tyvärr sett vad Nikons 14-24 presterar, det är ju helt otroligt skarpt!

Nä man har väl fastnat i teknikträsket igen... Ingen har ännu klagat på mina 105x70 cm. förstorningar från min gamla 350D med 10-22. Men jag tycker bara att det är så himla läckert med stora riktigt skarpa utskrifter.

Har börjat experimentera lite med att stitcha ihop flera bilder för att få högre upplösning men har inte kommit så långt än.

M.v.h. Jonathan
 
Vad har du för skrivare till det?
Jag har ju bara en pluttifnask som inte mäktar med större än A4 (klagar jag nu; hade jag haft en sån kamera och skrivare när jag köpte min första systemkamera 1975 hade jag svimmat av pur hänförelse). Men A4 blir bra, även med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM.
 
Vad har du för skrivare till det?
Jag har ju bara en pluttifnask som inte mäktar med större än A4 (klagar jag nu; hade jag haft en sån kamera och skrivare när jag köpte min första systemkamera 1975 hade jag svimmat av pur hänförelse). Men A4 blir bra, även med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM.
Tycker bilder från mitt Sigma 10-20 som det generellt klagas en hel del på ger väldigt bra bilder vid A4-storlek också.
 
Jonathan:
Jag fotar med bländare runt 8-11 om jag vill ha stort skärpedjup. I vissa fall upp till bländare 16 om jag vill ha nån viss effekt på solstrålar i bilden eller liknande. Skärpedjupet på bländare 11 är gott och väl tillräckligt om man inte har föremål ända från närgräns till horisonten eller nåt i den stilen.

Jag brukar sällan fota på full öppning eftersom kantoskärpa kan synas då enligt min erfarenhet av detta objektiv.

Stitcha bilder är kul... men tar tid :)
 
Jonathan:
Jag fotar med bländare runt 8-11 om jag vill ha stort skärpedjup. I vissa fall upp till bländare 16 om jag vill ha nån viss effekt på solstrålar i bilden eller liknande. Skärpedjupet på bländare 11 är gott och väl tillräckligt om man inte har föremål ända från närgräns till horisonten eller nåt i den stilen.

Jag brukar sällan fota på full öppning eftersom kantoskärpa kan synas då enligt min erfarenhet av detta objektiv.

Stitcha bilder är kul... men tar tid :)
Ok, ungefär som jag då. Försöker hålla mig till bländare 11, objektivet verkar vara skarpast på 8 sedan ställer väl diffraktionen till det mer och mer. Har nästan aldrig använt det på största bländare tror jag.

M.v.h. Jonathan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.