Annons

50d uppgradera till 1d mk3/5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

Igel

Aktiv medlem
Vad säger ni experter.

Sitter på en 50d idag. Fotar 90% racing ute och 10% mäklarjobb inomhus.

Lurar på en 1dmk3 nu när de ligger bra i pris, alt 5d mk2 då man får ett bg på köpet vid nyköp. 1dmk3 ligger klart under 20kkr och är därför mest intressant av flera anledningar.

Bollar lite med er här och ställer frågor.

Läste om focusproblem, nån som kan beskriva problemen/lösningar bättre?

Har en del optik idag. Alla mina normalzoomar mm funkar på 1dmk3 men får gå bort på en ff kamera= pengar jag inte har.

Kör mkt ute med min 400mm f5.6 L USM och undrar om jag får "mer smask" i bilderna om jag byter kamera. Är det lönt? Annars kör jag med en ef 70-200 f4

Har 1d mk3 inbyggd sensorrengöring? Läser dammrengöring, vad är det?

Och det viktigaste, kommer mina bilder att få ett "lyft" om jag köper en 1d? Med en 5d mk2 så är det givet. Jag är dock inte helförtjust över att behöva vänta med att byta hus då jag inte har råd med enkom ef optik som en klar bieffekt. Dessutom tappar jag räckvidden som jag verkligen behöver på motorbanorna.

Hur är brusnivåerna på 1dmk3 kontra min 50d på högre iso? Den ena är modernare, den andra har större sensor. Är det typ samma? Eller har rent av en gammal 1d mk3 lägre brus med sin större sensor?

Vad hade ni gjort?

Tack.
 
Jag hade inte köpt en 5D II för att i huvudsak plåta racing. Jag är enormt nöjd med min men mina motiv är väldigt långsamma eller helt stillastående förutom barnen.

Dammrengöring = sensorrengöring.

Övriga frågor har jag bara en teoretisk hum om men du kommer säkert att få synpunkter från användare.
 
[...]
Har en del optik idag. Alla mina normalzoomar mm funkar på 1dmk3 men får gå bort på en ff kamera= pengar jag inte har.
[...]
Och det viktigaste, kommer mina bilder att få ett "lyft" om jag köper en 1d? Med en 5d mk2 så är det givet. Jag är dock inte helförtjust över att behöva vänta med att byta hus då jag inte har råd med enkom ef optik som en klar bieffekt. Dessutom tappar jag räckvidden som jag verkligen behöver på motorbanorna.

Är det korrekt tolkat att du vill sätta EF-s-objektiv på en 1D Mk III och det är ett av dina argument till att inte köpa 5D Mk II?
 
Senast ändrad:
Jag har en del sigma optik som används till vardags. VIdvinkel 10-20, normalzoom 17-70 och macro 50mm 2.8. Jag hade med dem på fotomässan i Göteborg, lånade en 1d mk3 och de fungerade på den. En uns mörka hörn på 10-20mm men inget som jag inte kan leva med.

1.3 cropfaktorn är en annan positiv effekt. Jag tappar inte mkt räckvidd.

Jag är ute och plåtar 3-4 ggr i veckan denna sommaren och ett hus som är byggt som en stridsvagn är oxå tilltalande med sina 10 fps, men man skjuter ju dock sällan några större serier.

Blir det nån större skillnad på bilderna för mej om man byter 50d-> 1dmk3?

Att 5d mk2 har ett enormt tryck i sina bilder råder det inget tvivel om, och nytt är alltid trevligt. Men då är ett byte av all normaloptik ett måste. Det kostar på en massa, med pengar som jag inte har i dagsläget.

Men givetvis vill man ha så bra kvalitet som det är möjligt. Och är det då värt uppoffringen att gå sommaren/ hösten utan några normalzoomar "so be it".

Sen kan man ju ge sej fasen på att det kommer en 5d mk3 efter nyår ;-)

Ytterst tacksam för mer tankar och funderingar/ förslag i detta velande.
Jag efterlyser verkligen folk som bytt eller testat alla 3, eller iallafall bytt från 40d-50d till en 1dmk3
 
Senast ändrad:
I ditt fall skulle jag nu klargöra behöver jag bildhastigheten. Är det så att det är bildhastigheten du behöver finns det två alternativ 3an eller 7an ifall fyran ligger utanför budgeten. 7an kunde vara det smartaste och mest prisvärda alternativet om inte 1,6 kroppen stör. Vad är det du saknar på 50an?
 
du frågar kommer bilderna kommer att få ett lyft. Svar nej. Bilderna får ett lyft när man utvecklas som fotograf, inte när du köper dyrare prylar. Bildkvaliten på dom billigaste modellerna är redan så ruskigt bra att för den gemene fotografen finns det inget som helst argument att byta upp sej för den sakens skull.
 
Seriebildstagningen ...njae. Det är bra om det finns. Jag plåtar bla i stcc som acrediterad och för en mctidning så det är enkom rejsing som ska förevigas.

En 3a är vädertätad vilket oxå är tilltalande. Att byta till en 7a känns onödigt, den är ju i stort sett samma kamera som min 50d.

Det finns fördelar med alla 3 alternativen.
1 behålla det jag har
2 1d mk2
3 5d mk2

Om man byter upp sej så lockar det självklart till att bli en bättre fotograf. Samtidigt kan jag ta bättre bilder med min iphone än min pappa gör med sin systemkamera. Det är som de säger inom rejsing, skiten kör ju inte sej själv ;-)

Jag tror aldrig man blir fullärd, men ett uppköp i prylar KAN ju betyda ett lyft i kvalitet även så om du kör "grönt" läge (gud förbjude)

Presterar tex min 400mm ett snäpp bättre bilder med ett annat hus så är ju saken klar.
 
Att byta till en 7a känns onödigt, den är ju i stort sett samma kamera som min 50d.


*host... harkel.. säg inte om dedär!
Jag har fotat med 1Dmk3 under 1,5års tid, även 50D osv... å jag är 100ggr mer nöjd med min nuvarande 7D än alla 1D-husen jag använt.

T.ex. 7D-ns autofokus är ljusår bättre än 50D-ns + 100 andra grejjer. Så ta du dig en funderare igen!
7D är utan tvekan mest kamera för pengarna.
 
*host... harkel.. säg inte om dedär!
Jag har fotat med 1Dmk3 under 1,5års tid, även 50D osv... å jag är 100ggr mer nöjd med min nuvarande 7D än alla 1D-husen jag använt.

T.ex. 7D-ns autofokus är ljusår bättre än 50D-ns + 100 andra grejjer. Så ta du dig en funderare igen!
7D är utan tvekan mest kamera för pengarna.

Tycker DU ja.
 
Tycker inte att du skall ha 5D mk2 som ett alternativ. Vädertätningen är väl inte i klass med 1:eek:rna och dåligt väder måste du väl ändå räkna med då och då? Dessutom tveksam till att kameran hinner med. Autofokusen och seriebildshastigheten är inte direkt imponerande jämfört med övriga kandidater. Försök få med Björn Sorkin i diskussionen. Han har haft eller äger "de flesta" husen. Han plåtar bl.a. sport och bröllop och kan säkerligen bidra med sina erfarenheter.
 
5D mkII är klart sämre än 40D när det gäller att fota snabba bilar. Den som hävdar något annat tror jag faktist inte att han eller hon har testat i verkligheten. 40D är fånigt säker med sin AF och både 50D och 7D är bättre än 40D...

1D husen är enklare att fota bilar med. 1D mkIII har jag aldrig kört på riktigt med, men 1tD mkII är perfekt för jobbet och kan inte tro att mkIII skulle vara sämre. Som bonus ger ju 1D husen af vid f/8 - vad det betyder är enkel matematik...

7D eller 1D mkIII hade jag valt om jag var i ditt läge. 1D MkII är br a, men saknar liveview och börjar bli gammal nu. En liten passus dock för 7D många konstigheter såsom taskig seriehastighet i mörker och en del underliga af-fenomen. Jag hade tillslut valt en 1D mkIII, men 7D är säkert fullgod den också även om den är lite oprövad.
 
Jag är ganska överraskad över att du kan köra EF-S med crop 1,3x-hus.
I och med att objektivet "sticker in i huset" borde det vara risk att spegeln slår i, men om du nu har testat och dessutom inte fått massiv vinjettering så är det ju ganska grymt.

Någon som testat 1DmkIII med Canon 17-55 eller Tokina 11-16?
 
Det var inget canon objektiv. Jag tror att ett ef-s går i spegeln. Detta var sigma. Men visst, fattningen är samma.
Jag testade 4 objektiv med en försäljare från Canon på mässan och vi fotade, det funka.
 
Jag är ganska överraskad över att du kan köra EF-S med crop 1,3x-hus.
I och med att objektivet "sticker in i huset" borde det vara risk att spegeln slår i, men om du nu har testat och dessutom inte fått massiv vinjettering så är det ju ganska grymt.

Någon som testat 1DmkIII med Canon 17-55 eller Tokina 11-16?

Nån här på fotosidan, minns inte om det var sarnor kanske, har moddat ett EF-S 10-22 så det inte sticker in så långt i huset och går därmed att sätta på en FF-kamera utan problem.
Vinjettering får man säkert.
/L
 
Nån här på fotosidan, minns inte om det var sarnor kanske, har moddat ett EF-S 10-22 så det inte sticker in så långt i huset och går därmed att sätta på en FF-kamera utan problem.
Vinjettering får man säkert.
/L

Jo, det var jag: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/

Lite om objektivet på fullformat finns i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=51749&highlight=10-22

Men det är bara EF-S objektiv som har detta problem, Sigma och de andra har valt en annan optisk konstruktion som gör att objektiven inte sticker in i kamerahuset. De går således att använda på APS-H (1.3x crop) och fullformat utan problem, mer än att de vinjetterar rejält ;-)

Min erfarenhet är att vidvinkelzoomar går att använda ned till samma relativa brännvidd, det vill säga 10 mm på APS-C (1.6x), 12 mm på APS-H (1.3x) och 16 mm på fullformat. Men tar vi lite svarta hörn kommer vi längre ned i brännvidd.
 
Någon som testat 1DmkIII med Canon 17-55 eller Tokina 11-16?

Jag har testat Canons 17-55:a på fullformat, det fungerade inte alls. Nu har jag inte kvar MkIII:an så jag kan inte testa, men min gissning är att det inte fungerar speciellt bra. 17-55:an utnyttjar verkligen möjligheten att kunna skjuta det bakre linselementet längre in i spegelhuset.

Tokina 11-16 borde däremot fungera, se föregående inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.