Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D och 580ex II?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Det är så att jag hade tänkt att investera i en 580ex II imorgon, hittade en till billigt pris och tänkte slå till.. Men nu blir jag lite osäker då jag läste någonstans att en 50D inte lirar riktigt 100% med 580ex II, stämmer detta?

Det jag tänkt använda den främst till är nog macro, produkt, texturer samt porträtt. Vad jag vill kunna göra är att placera den där den behövs som enda ljuskälla utan någon slave (tills plånisen säger annat). Blir det något problem förutom att jag måste införskaffa synkkabel alt. trådlöst system?

Har inte så bra koll på det här med blixt, men vill helt klart nu uppgradera från den inbyggda.

Tacksam för svar :)

Mvh,
Stefan

Senast ändrad:
Vet du vad det är som inte skulle funka med en 50D? Det enda jag kan tänka mig är om inte kameran har stöd för att göra blixtinställningar i huset. Jag vet inte om det är så, men det är bara de senare och lite dyrare husen som har det om jag minns rätt? Skulle det vara så så är det ju inget som påverkar bilderna. Huset har väl inte heller inbyggd trådlös synk, men kör du med kabel eller trådlös utrustning är ju inte det heller någon begränsning.
Så vitt jag vet funkar alla Canons EX-blixtar bra på alla digitala hus, och 580 EX II är ju top-of-the-line i den serien så det ska funka utmärkt tycker jag.
Har själv den blixten och tycker den är riktigt bra. Funkar bra även på min "gamla" 30D... :)Även om jag tycker att de inbyggda blixtarna ibland får oförtjänt mycket kritik, så blir det helt klart ett lyft med en extern blixt, inte minst mer flexibelt.

/Arne

skall du fota macro är nog inte 580EX II rätt val, möjligen om du skaffar en TTL kabel och har någon anordning för att rikta blixten så du får ljusetpå objektet. på kameran har jag svårt att tänka mig att du får rätt vinkel på ljuset...

skall du fota macro är nog inte 580EX II rätt val, möjligen om du skaffar en TTL kabel och har någon anordning för att rikta blixten så du får ljusetpå objektet. på kameran har jag svårt att tänka mig att du får rätt vinkel på ljuset...

Absolut. Det var där det var tänkt att köra trådlöst/kabel med blixten ståendes löst på bordet alt. stativ. Men hade givetvis tänkt ha blixten till så mycket mer än just macro. Det jag är nyfiken på att veta är samspelet mellan kamera och blixt är på topp, eller om det är overkill utan att kunna använda alla funktioner.

Vet du vad det är som inte skulle funka med en 50D? Det enda jag kan tänka mig är om inte kameran har stöd för att göra blixtinställningar i huset. Jag vet inte om det är så, men det är bara de senare och lite dyrare husen som har det om jag minns rätt? Skulle det vara så så är det ju inget som påverkar bilderna. Huset har väl inte heller inbyggd trådlös synk, men kör du med kabel eller trådlös utrustning är ju inte det heller någon begränsning.
Så vitt jag vet funkar alla Canons EX-blixtar bra på alla digitala hus, och 580 EX II är ju top-of-the-line i den serien så det ska funka utmärkt tycker jag.
Har själv den blixten och tycker den är riktigt bra. Funkar bra även på min "gamla" 30D... :)Även om jag tycker att de inbyggda blixtarna ibland får oförtjänt mycket kritik, så blir det helt klart ett lyft med en extern blixt, inte minst mer flexibelt.

/Arne

Då låter det låter som att jag har oroat mig i onödan / läst fel på något. Tack Arne :)

Det jag är nyfiken på att veta är samspelet mellan kamera och blixt är på topp, eller om det är overkill utan att kunna använda alla funktioner.

Ja, det finns funktioner i blixten som du inte kommer att kunna nyttja, t.ex. inställningar från huset och lite annat. Samtidigt är det ju så att de funktionerna kommer du inte heller att ha i en billigare blixt... Däremot finns de i blixten om du i framtiden uppgraderar huset.
Du skriver att du hittat en till billigt pris, vad det är vet ju bara du. Du kan hitta billigare (nypris), t.ex. 430 EX II som i stort sett är samma blixt men lite svagare (ledtal 43 jmf med 58). Du får kolla din budget och se hur mycket "ljusstyrka" du har råd med. Tycker du att du har råd så är det ju aldrig fel med en stark blixt...

Ja, det finns funktioner i blixten som du inte kommer att kunna nyttja, t.ex. inställningar från huset och lite annat. Samtidigt är det ju så att de funktionerna kommer du inte heller att ha i en billigare blixt... Däremot finns de i blixten om du i framtiden uppgraderar huset.
Du skriver att du hittat en till billigt pris, vad det är vet ju bara du. Du kan hitta billigare (nypris), t.ex. 430 EX II som i stort sett är samma blixt men lite svagare (ledtal 43 jmf med 58). Du får kolla din budget och se hur mycket "ljusstyrka" du har råd med. Tycker du att du har råd så är det ju aldrig fel med en stark blixt...

Jag får den ny för 500:- mer än vad 430ex II ligger på just nu.
Sen är den ju vädertätad vad jag förstått, levererar liiite mer kräm, laddar fortare, snålare drift samt dom övriga funktionerna utifall man väljer att uppgradera huset i framtiden.

Senast ändrad:
Jag har en 50D och 580ex II. dom funkar toppen tillsammans, men som någon annan skriver här så måste du ha kabel eller sändare mellan kamera och blixt om du inte har den sittandes på huset.

// Hans

Till macro kör jag gärna med billiga gamla simpla blixtar extersom man ändå måste köra manuellt - dock så har jag på senare tid kört både 580 EXII och gamla sunpacen med cactustrigg så att man kan få ljuset från två ställen - bara att finjustera med bländaren och eller genom att flytta blixtarna - på de korta avstånden är det enkelt att justera upp eller ner så mycket som brukar behövas genom att flytta lite på blixten - för övrigt är sunpacen enklare än 580 EXII om man ändå måste ändra effekten eftersom den har en switch bak för effekten och man slipper muttra som på 580, dessutom stänger den inte av sig som 580 väldigt irriterande gör - den vill väl bara spara ström, men irriterande ändå...

BTW så är 580 EXII perfekt till 40D och svårt att hitta en bättre blixt - den gör allt precis som den skall och dessutom tyst, tätt, pålitligt och smidigt - enda nackdelen är kanske att den är lite stor.

Energisparläge

Till macro kör jag gärna med billiga gamla simpla blixtar extersom man ändå måste köra manuellt - dock så har jag på senare tid kört både 580 EXII och gamla sunpacen med cactustrigg så att man kan få ljuset från två ställen - bara att finjustera med bländaren och eller genom att flytta blixtarna - på de korta avstånden är det enkelt att justera upp eller ner så mycket som brukar behövas genom att flytta lite på blixten - för övrigt är sunpacen enklare än 580 EXII om man ändå måste ändra effekten eftersom den har en switch bak för effekten och man slipper muttra som på 580, dessutom stänger den inte av sig som 580 väldigt irriterande gör - den vill väl bara spara ström, men irriterande ändå...

BTW så är 580 EXII perfekt till 40D och svårt att hitta en bättre blixt - den gör allt precis som den skall och dessutom tyst, tätt, pålitligt och smidigt - enda nackdelen är kanske att den är lite stor.

Energisparläget kan du stänga av på 580:n om du vill undvika att den ska "spara ström" mitt i något viktigt. Kör själv med 430 för lite produktfoto och vill minnas att det är cfn II eller III på blixten som bestämmer energisparläget.

Det enda jag kan tänka mig är om inte kameran har stöd för att göra blixtinställningar i huset. Jag vet inte om det är så, men det är bara de senare och lite dyrare husen som har det om jag minns rätt?
Glöm alla sådana invändningar i tråden, för de är fel. Alla kameror sen 40D och 1D Mark III har stöd för menystyrning av 580 EX II. Till och med minstingen, 1000D.

580 EX II passar utmärkt till din 50D. Styrning av slavblixtar med hjälp av den inbyggda blixten är det dock bara 7D som kan göra, än så länge.

Glöm alla sådana invändningar i tråden, för de är fel. Alla kameror sen 40D och 1D Mark III har stöd för menystyrning av 580 EX II. Till och med minstingen, 1000D.

580 EX II passar utmärkt till din 50D. Styrning av slavblixtar med hjälp av den inbyggda blixten är det dock bara 7D som kan göra, än så länge.
Bra komplettering Anders, tackar för den. Det var därför jag skrev "Jag vet inte om det är så, men det är bara de senare och lite dyrare husen som har det om jag minns rätt?". Uttryckte det lite otydligt ser jag nu.. :)

(BTW...visst är du uppväxt i NV-Skåne? :) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar