Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50d eller 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

barkben

Ny medlem
hej! så min canon eos 400d har precis gått sönder och förmodligen lär reparation kosta långt mycket mer än vad jag vill lägga på den gamla skrutten. (det verkar som om den antingen inte får kontakt med batteriet eller att det är något annat fel i huset eftersom jag testat med flera batterier men kameran är död ändå.)
i alla fall så har jag börjat spana på en ny kamera istället. eftersom jag vill kunna ha användning för den länge, och planerar att försöka ta mig in i fotobranschen när jag är lite äldre och visare, tänkte jag satsa på en 7d eller en 50d. skulle sitta fint med lite tips vilken som är bäst! är 7d:n värd de där extra tusenlapparna liksom?
det jag saknat mest när jag använt min lilla 400d är bättre brusreducering vid högre iso (samt möjlighet till bättre ljuskänslighet överhuvudtaget).
 
... tänkte jag satsa på en 7d eller en 50d. skulle sitta fint med lite tips vilken som är bäst! är 7d:n värd de där extra tusenlapparna liksom?
Jag vågar nog påstå att 7D är bättre än 50D på alla tänkbara sätt. Å andra sidan kan man få 50D för 7000 kr medan 7D kostar i stort sett dubbelt så mycket, 13000 kr. Personligen tycker jag det är svårt att hitta en mer prisvärd systemkamera än 50D just nu (iaf om man inte nödvändigtvis måste kunna filma med sin kamera).

Just din fråga har ganska nyligen diskuterats i ett par andra trådar här på FS.
 
Båda är bra och prisvärda för 7 resp 13K. Om det är värt pengarna kan bara du avgöra.

Men om du tror att du får 2 steg bättre ISO-egenskaper kommer du nog att bli besviken. Kanske ½ steg med 50D och 1 steg med 7D. Men det går, som du har noterat, att skuva upp ISO rejält där 400D stannar på 1600.
 
Senast ändrad:
Jag har och använder båda. Vid normal användning så är det ingen märkbar skillnad i kvalitet på bilderna. Börjar man sen trappa upp ISO, så blir 7D snabbt överlägsen. Likaså när det gäller snabbheten, men som någon skrev så är 50D ett fynd för 7000:- och jag hade klarat mig med den i de flesta situationer.
 
Jag velade mellan 50D och 7D men så dök ett demo-ex av 7D upp för 11500kr, jag slog till direkt och är riktigt nöjd. För den prisskillnaden var det väl värt det tycker jag men för 13500kr hade jag hellre lagt pengarna på objektiv. Jag är väldigt impad av min 7D, snabbheten, brusfriheten, hur bra den känns i handen etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.