Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter till D70

Repaterion

Aktiv medlem
Hejsan jo jag funderar över två saker.

1:Telekonverter till Nikon D70 (1,7-2 ggr)
Vilka är bra i förhålande till priset? Kenko?
Tycker Nikkor är väl dyra eller är dom värda det,
För en glad amatör.
(nuvarande optik kit glugg och 80-200mm f:2,8)

2:Nikkor 50mm
Funkar dom bra till D70? funderar på en f:1,4.

Tack på förhand
Hannes.
 
Repaterion skrev:
Hejsan jo jag funderar över två saker.

1:Telekonverter till Nikon D70 (1,7-2 ggr)
Vilka är bra i förhålande till priset? Kenko?
Tycker Nikkor är väl dyra eller är dom värda det,
För en glad amatör.
(nuvarande optik kit glugg och 80-200mm f:2,8)

2:Nikkor 50mm
Funkar dom bra till D70? funderar på en f:1,4.

Tack på förhand
Hannes.

Tjaa.. hmm, jag kan bara svara på fråga 2, de funkar ju bra. Då får du en trevlig och flexibel 75mm. Fast jag har hört att 1,4:an är suddigare än 1,8:an vilket låter ganska logiskt.
 
Låter inte logiskt för mig men...
Vad kommer det sig då? har det med bländaren att göra?
Blir den skarpare om man bländar ner?

Så du rekomenderar 1,8'an då?
 
Repaterion skrev:
Låter inte logiskt för mig men...
Vad kommer det sig då? har det med bländaren att göra?
Blir den skarpare om man bländar ner?

Så du rekomenderar 1,8'an då?

Det är svårare att göra ett bra objektiv med stor bländare än med liten, kantskärpan blir sämre. Fast det motsatta kan ju gälla också beroende på konstruktionskvalitén. Den borde bli skarpare om man bländar ner ja. Sen vet jag inte om 1 stegs bländarsteg motiverar prisskillnaden. 1,8 är ju fortfarande väldigt ljus. Baserat på vad jag hört är iallafall 1,8:an ett av Nikons skarpaste objektiv.
 
Repaterion skrev:
Hejsan jo jag funderar över två saker.

1:Telekonverter till Nikon D70 (1,7-2 ggr)
Vilka är bra i förhålande till priset? Kenko?
Tycker Nikkor är väl dyra eller är dom värda det,
För en glad amatör.
(nuvarande optik kit glugg och 80-200mm f:2,8)

Jag antar att du syftar på Nikons TC17E och TC20E. Dom är väldigt bra, men dyra. Tänk på att dom bara passar på AF-S objektiv. Nikon har inga konvertrar för vanliga AF-gluggar.

Vidare passar dom inte alla AF-S gluggar eftersom dom optiskt är skräddarsydda för längre brännvidder på optiken.
 
Jag har ingen telekonverter själv ännu, men Kenkos Pro300-serie har jag iaf hört ska vara bra. De har ju även koppling för vanliga AF-objektiv, vad jag förstått och ska väl kunna användas med de flesta objektiv, som tex kortare telen (läs makroobjektiv).

Ang. 50/1.4 vs 50/1.8 så tycker jag personligen inte att det är värt merpriset för 1.4:an, men det beror ju (som alltid) på vad man har för behov.
1.4:an är skarpare än 1.8:n upp till f/4, därefter är 1.8:an skarpare. Så använder man bländaröppningar större än f/4 mycket KAN ju 1.4:an vara värd pengarna. Man får ju även 2/3 bländarsteg mer ljusstyrka, även om skärpedjupet blir väldigt kort på f/1.4.

1.4:an har, IME, ganska dålig kontrast vidöppen.
1.8:an är inte heller OSKARP vidöppen, bara inte lika skarp som 1.4:an på motsvarande bländare.

50/1.4 har lite snyggare bokeh (men fortfarande inte så särskilt snygg).
 
Re: Re: Telekonverter till D70

Arleklint skrev:
Jag antar att du syftar på Nikons TC17E och TC20E. Dom är väldigt bra, men dyra. Tänk på att dom bara passar på AF-S objektiv. Nikon har inga konvertrar för vanliga AF-gluggar.

Vidare passar dom inte alla AF-S gluggar eftersom dom optiskt är skräddarsydda för längre brännvidder på optiken.

Så då borde mitt 80-200 skjutzoom passa på en från Nikon i såfall, men hur är Kenkos har du någon erfarenhet av dem?
 
Re: Re: Re: Telekonverter till D70

Repaterion skrev:
Så då borde mitt 80-200 skjutzoom passa på en från Nikon i såfall, men hur är Kenkos har du någon erfarenhet av dem?

Nej Nikons konvertrarna passar inte efter som din zoom inte är en AF-S

Jag använder http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6017 på mina AF-gluggar och tycker den funkar väl.

Vidare vet jag ingen piratkonverter som funkar på Nikons AF-S.

Till Nikons AF-gluggar finns ingen Nikonconverter. Orsaken är att Nikon anser att det blir för sladdrigt med en mekanisk överföring, genom konvertern, från husets motor till gluggen
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Telekonverter till D70

Kenko Teleplus Pro 300 DG (1.4x) ska funka med AF-S också.

Kenkon är väl vad man kan kalla prisvärd, men kvaliten du får på bilderna beror nästan mer på objektivet du använder konvertern med. Alla optiska fel förstärks med en konverter. En 2x konverter skulle jag nog bara rekommendera på fast, skarp 2,8 optik.

http://www.photographyreview.com/cat/lenses/35mm-converters/kenko/PRD_85102_3132crx.aspx

Vad gäller normaloptik så e ju 50/1,8 prisvärd, men 50/1,4 känns lite mer gediget byggd, har du pengarna så köp en 50/1,4, annars så duger 50/1,8.
Ska du plåta porträtt så är annars 85/1,8D ett mycket bra alternativ. Snyggare bokeh..
 
Jag har en kenko Pro 300 2.0x som du kan köpa om du vill. Den funkar fint på i alla fall alla gluggar jag har provat med. Nackdelen är att du förlorar ca två bländarsteg, så såvida du inte fotar i bra dagsljus så bör du ha en relativt ljusstark glugg (f/2.8) monterad om du vill ha vettiga slutartider och AF ska fungera.
Anledningen till att jag tänker sälja den och mitt tokina 80-200 f/2.8 är helt enkelt för att jag inte använder de brännviderna. Jag har insett att jag helst fotar människor och arkitektur och då är 240-600mm (D70ans förlängning + konvertorn) inte riktigt rätt brännvidder :eek:D
 
Clouseau skrev:
Jag har en kenko Pro 300 2.0x som du kan köpa om du vill. Den funkar fint på i alla fall alla gluggar jag har provat med. Nackdelen är att du förlorar ca två bländarsteg, så såvida du inte fotar i bra dagsljus så bör du ha en relativt ljusstark glugg (f/2.8) monterad om du vill ha vettiga slutartider och AF ska fungera.
Anledningen till att jag tänker sälja den och mitt tokina 80-200 f/2.8 är helt enkelt för att jag inte använder de brännviderna. Jag har insett att jag helst fotar människor och arkitektur och då är 240-600mm (D70ans förlängning + konvertorn) inte riktigt rätt brännvidder :eek:D

Okej jo min glugg är en Nikkor 80-200 f:2.8 skjutzoom
Vad skall du ha för den då?
Själv känner jag att jag skulle behöva den på racebanor ibland när "300mm" inte riktigt kommer till räckligt nära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.