Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500mm eller x2??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas84

Medlem
Hej!
Jag funderar på att skaffa mig ett fast 500mm, men vilket skulle vara bäst x2(till mitt 55-200mm) eller 500mm, smidigast??

Smidigast blir ju en 2x till ditt 55-200, men fotografiskt blir det snudd på oanvändbart. Det kommer att ge dig f/11 (nattsvart i sökaren och långa exponeringstider) som största bländare med usel skärpa. Och skärpan kommer inte att förbättras med nedbländning.

Så ett riktigt 500 mm blir ju såklart bättre. Men då pratar vi en lite annan prisklass. Som första långtele finns nog vettigare alternativ än just det.

Mitt svar får nog bli att du får berätta mer om vad du vill kunna göra eftersom inget av dina alternativ känns riktigt realistiska.

Köp absolut inte det 500'at, det är pengar kastade rakt i sjön.

Vettigare alternativ är Nikon AF 300/4 med konverter, eller om du vill lägga mer pengar; Nikon AF 300/2.8+konverter eller Sigma 500/4.5.

Det finns inga genvägar till mycket tele, bara att bita i det sura äpplet.

I rimlig prisklass brukar man kunna hitta Tokinas 400mm AF-objektiv, begagnat. Det är ett oändligt mycket bättre objektiv än det som annonsen visar. "Bortkastade pengar" är ett hårt ord, men här kan det vara befogat.

Läser man annonsen "på amerikanska", så ser du att det enda löfte som ges är att optiken kan monteras på en Nikon digitalkamera. Att TTL-mätningen fungerar är bara sant på en dela av de uppräknade kamerorna, och någon AF är det ju inte tal om. Eftersom det inte sägs uttryckligen lär det inte sitta något chip i objektivet, vilket krävs för flertalet digitala Nikonkameror. D50 kan inte mäta med manuella opbjektiv (det kan inte D40, D70, D70s D80, eller D100 heller - det vet jag).

Tackar tackar för svaren, inte lätt att inte nåt om objektiv. Det blir till att spara till ett "riktigt" objektiv då, hittade ett använt 200-500mm tror jag på ebay den fanns i tyskland, sigma var det eller nåt sånt känt märke. Men tack för svaren ialf

Problemet är att allt utan autofokus kommer innebära massa krångel på en D50. Förutom det uppenbara att du måste fokusera manuellt med D50's lilla otydliga sökare, så får du heller ingen ljusmätning utan måste gissa dig fram till exponeringar hela tiden.

Leta efter ett sånt här fast för Nikon, de brukar dyka upp lite till och från.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=53242

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar