ANNONS
Annons

500D - tråkiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curacao

Aktiv medlem
Hej!

Efter att i många år kämpat emot att ansluta mig till det stora skaran Canon-DLSR-ägare köpte jag en 500D + 50/18 II häromdagen.

Senaste 1,5 åren har jag nöjt med med en G9 och dessförinnan Olympus 420 och Pentax K10, i nämnd ordning och båda med varierande optik.

Jag tycker så här långt att bilderna från Canon 500:an är dåligt tryck i, urvattnade färger och allmänt livlösa jämfört med framförallt Pentaxen.

Jag misstänker att jag missat/missar något. Andras bilder här på Fotosidan och t.ex.testbilderna på dpreview är ju suveräna.

Jag har kört både auto,P-läge, olika vitbalanser(ej egen) och även provat att höja/sänka kontrast, mättnad och skärpa.

Please enlight me!

P.s.Nej,jag har inte läst hela instruktionsboken d.s.

Mvh Bruno Frykner

Ju högre dynamiskt omfång, och ju dyrare kamera desto dassigare bilder direkt ur kameran.

Ställ svart- och vitpunkt. Justera därefter kontrasten i mellantonerna med en s-formad tonkurva. Då får du bilden med stor tonomfång, men utan störande låg kontrast. Har du fått till rätt kontrast i mellantonerna kommer det att upplevas som den grå hinnan försvinner och att färgerna blir klara.

Ju högre dynamiskt omfång, och ju dyrare kamera desto dassigare bilder direkt ur kameran.

Ställ svart- och vitpunkt. Justera därefter kontrasten i mellantonerna med en s-formad tonkurva. Då får du bilden med stor tonomfång, men utan störande låg kontrast. Har du fått till rätt kontrast i mellantonerna kommer det att upplevas som den grå hinnan försvinner och att färgerna blir klara.

På kameran eller? Och i så fall var?

Mvh Bruno Frykner

det var väl en väldigt förenklad bild.
är det så att du kör jpg så är inte Canon någon höjdare på interna tonkurvor vad det gäller kontrast (jag har försökt fota jpg från 5d och 5dmk2 en lång tid)
utan att få till de interna inställningarna och jämrört med raw.
Canons uttag i jpg är inte mycket att hurra över, jag hade en granne hos mig nere i ystad vars son skall till Peru, jag tog på mig att kontrollera hans Nikon 40x och jag har glömt hur bra det kan se ut från en lite äldre kamera med något lägre upplösning, jpg bilderna default spöade skiten ur mina 5dmk2 vad det gäller samma motiv och jpg ut från kameran.
Dvs 1; exponeringen 2; färgåtergivningen.3 interna jpg renderingen

Senast ändrad:
Jag förstår precis vad du (frågeställaren) menar. När jag köpte min EOS 1000D var bilderna färglösa och mjuka i skärpan. Jag fick tips av en kompis att använda en egen bildstil. Med det kan man ändra skärpa, kontrast, färgmättnad och färgton.

Jag har skärpan på högsta, kontrast ökad två steg och färgmättnad likaså.

Börja med att testa det.

Att hänvisa till att Canon har stort dynamiskt omfång och därför ses bilderna sopm tråkiga jämfört med exv Nikon är missvisande och jpg resultat ut från kameran. Nikon har större dynamiskt omfång men har också till synes mer begåvat folk att skriva intern programvara.

Bilagor

• Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    27.9 KB · Visningar: 916
Att hänvisa till att Canon har stort dynamiskt omfång och därför ses bilderna sopm tråkiga jämfört med exv Nikon är missvisande och jpg resultat ut från kameran. Nikon har större dynamiskt omfång men har också till synes mer begåvat folk att skriva intern programvara.

Vem har pratat om Nikon? Frågeställaren har inte haft någon Nikon.

Och fortfarande går det att generalisera så att kontrasten är mer uppskruvad i billigare kameror. Jämför vilken kompakt du vill med en systemkamera. Jämför en billig Olympus E-420 med en flera gånger så dyr systemkamera.

Lösningen är att justera kontrasten i mellantonerna. Det är ju knappast fel på kameran även om andra kameror behöver lite mindre tonjustering.

Tack för alla svar och några för mig användbara tips.

Jag "labbar" nästan aldrig med bilderna i datorn, är inte bilden ok
direkt åker den i papperkorgen(en kvarleva från diatiden, fick man 10 bra bilder på en rulle var det bra).

Samma känsla nu, klickar jag på tumnagel nu och bilden slår emot mig som ett smäck från skärmen pirrar det till ända ner i tårna.

Jag ska inte ge upp än, men jag BÖRJAR ångra att jag inte slog till på en ny K10D när Scandinavian hade några stycken för 5995:- för ett tag sedan.

Suck! Det var enklare förr, ÄVEN med en så svår film som Velvia.

Mvh Bruno

Det går att justera upp kontrast och färgmättnad i Canons kameror så att du kan få bilder som du är mer nöjd med rakt ut ur kameran.

Nu har jag provat lite och lösningen verkar vara att skruva upp/ner ordentligt.

Jag tycker ändå att man kunde förvänta sig mer från defaultlägena på en instegsmodell.

G11:an verkar ju väldigt intressant i ljuset av denna diskussion.

/Bruno

Äntligen!

Provade lite nu på morgonen och det lutar åt + 6 skärpa, + 2 kontrast, + 2 mättnad och generellt´- 1/3 steg och + 1 på skärmen.

Sköööönt, nu kan jag ägna mig åt att fotografera,vilket för mig är att se och försöka fånga det jag ser.

Mvh Bruno

Äntligen!

Provade lite nu på morgonen och det lutar åt + 6 skärpa, + 2 kontrast, + 2 mättnad och generellt´- 1/3 steg och + 1 på skärmen.

Sköööönt, nu kan jag ägna mig åt att fotografera,vilket för mig är att se och försöka fånga det jag ser.

Mvh Bruno

Ja, du ser :) Ungefär samma inställningar som jag har på min EOS 1000D. Jag använder ganska ofta ett steg ner på exponeringskompensation också. En ganska vanlig rekommendation. Det kanske var det som du syftade på.

Äntligen!

Mvh Bruno

Underexponerar du i kameran och sedan överexponerar i bildbehandlingen?

/Stefan

Underexponerar du i kameran och sedan överexponerar i bildbehandlingen?

/Stefan

Jag undviker bildbehandling i det längsta!

- 1/3 steg ger oftast lite mer "tryck" än +/- 0

Är jag osäker vid exponeringen kör jag bracketing +/- 1/3 steg.

Jag använder även filter, favoriten är 81A + polfilter, blir väldigt likt Velvia 50.

Mvh Bruno

Stod konstigt i ditt inlägg -1/3 steg och +1 på skärmen.
Så det var därför jag undrade.
Mja bildbehandla och bildbehandla. Sprar du i JPG i kameran så har du redan låtit kameran göra jobbet till dig och godtagit deras generella autosettings som du dock kan fortsätta manipulera som du gjort.

Det finns motiv som tex blir mer "tryck" i om du överexponerar +1 i kameran och sedan underexponerar -1 i datorn. Kan du göra med både JPG och RAW.
Sen finns det tekniker som är precis tvärtom. -1 i kameran och +1 i datorn.

/Stefan

Stod konstigt i ditt inlägg -1/3 steg och +1 på skärmen.
Så det var därför jag undrade.
Mja bildbehandla och bildbehandla. Sprar du i JPG i kameran så har du redan låtit kameran göra jobbet till dig och godtagit deras generella autosettings som du dock kan fortsätta manipulera som du gjort.

Det finns motiv som tex blir mer "tryck" i om du överexponerar +1 i kameran och sedan underexponerar -1 i datorn. Kan du göra med både JPG och RAW.
Sen finns det tekniker som är precis tvärtom. -1 i kameran och +1 i datorn.

/Stefan

Det var jag som var otydlig, alltså +1 på kamerans skärm.

När det gäller inställningar på kameran blir det väl som på analoga tiden, man väljer film utifrån vad man ska fota, t.ex. Astia för porträtt och Velvia för natur o djur. Velvian mådde bra av +1/3 och
Astian av det omvända - 1/3.

Återigen, min strävan är att det ska bli så rätt/bra som möjligt direkt vid fototillfället.

Mvh Bruno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar