Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500D + fokus i bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

ricric

Guest
Hej.

Jag läste en recension om någon Sony DSLR och läste att den håller fokus genom hela bildserien.

Har inte lyckats göra detta med min 500d. Det krävs liksom en omfokusering under serien för att få autofokusen att jobba igen.

Stämmer detta eller har 500d samma funktion?

Jag är en amatör så det kanske bara saknas träning.

Hälsn Richard

Om det var A33 eller A55 du läste om har dom en halvtransparent spegel vilket gör att autofokusen arbetar även när du tar en bild, det kan inte Canonen göra då spegeln fälls och under den tiden arbetar inte af då ljus måste studsa till af-sensorn för att funka!

Sony i mitt <3

Kameror som 500D och 5DmkII och flera andra XXD kameror har ett ganska enkelt AF jämfört med 1DMKXX eller Canon 7D.
Det innebär inte att det är värdelöst men man får oftast räkna med fler missar där kameran ibland tappar fokus i en bildserie speciellt om andra spelare stör bilden eller om träd kommer i vägen för det man följer.
Fast visst går det. Här en bild tagen häromdagen. Vovve i fullfart och tagen med 17-40 mm vidvinkel. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2210095&target=
Sorry den var tagen med 1DMKIIN.
Här kommer en tagen med 5DMKII och Sigma 70-200/2,8. Föredrar det objektivet för Canon 70-200/4 IS för denna typ av bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2209398&target=
Denna är väl tagen på cirka 2 meter från en serie på 12 bilder alltså cirka 3 sekunder med 5DMKII.
Alla var skarpa. Sedan kräver det viss träning att jobba med följande fokus och att hålla fokuspunkten på rätt ställe på objektet.

Senast ändrad: