Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500 kronors stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

markanini

Guest
Brukar aldrig vara bättre än dyrare stativ men dom duger väl när man inte har pengar...
Har tittat på lite olika stativ men tänkte fråga vad ni har för erfarenheter.
Har någon träffat på ett stativ i denna prisklass som är bra?
 
Ser man på är i samma sits som du!

Men ett sånt stativ borde väll vara bra någ!

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
Jag köpte ett stativ för runt 500kr, ställa in kameran i rätt vinkel är väl inte helsmidigt. Stabiliteten går att lösa med tanke på att det finns en krok undertill där man kan hänga diverse tunga saker. Jag gick körde med tipset "en kasse med diverse tunga böcker i".

Kort och gott, det funkar men jag hade väl gärna haft ett bättre!

/Tomas
 
Min tyngsta utrustning är följande:
Nikon F601
Sigma 80-300mm

Tror du att Velbon stativet klarar den tyngden?

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
köp ett stativ som passar din plånbok sen moddar du det så att det passar för ditt användningsområde, jag köpte ett stativ för ~400;- som var på tok för lätt(~1kg) jag öppnade det helt sonika i "fötterna" och viktade upp det med armeringsjärn så nu har jag ett stabilt stativ når jag vill det och ett lätt när jag vill det.
 
sebbex skrev:
Min tyngsta utrustning är följande:
Nikon F601
Sigma 80-300mm
Tror du att Velbon stativet klarar den tyngden?
Ditt 80-300 saknar förmodligen stativfäste vilket gör kombinationen obalanserad och ranglig på stativet så det ställer nog faktiskt högre krav på stativet än ett tyngre objektiv som har stativfäste.
 
Jonas: blir stativet verkligen stabilare bara för att du lägger lite tyngd i benen?
 
Hade ett Velbon 680, ett smidigt och lätt stativ men hur jag än försökte fixade det inte tyngden från min D30/EF300/Ext1.4...

Jag har nu inhandlat ett Manfrotto 055CLB + 141RC
och helt plötsligt känns det betydligt roligare att ge sig ut med tele och macro...rekommenderas!
 
Ja tyvärr saknar mitt tele objektiv stativfäste.

När jag köper mitt velbon ska jag fylla fötterna med armeringsjärn.

Räker ett bra Velbon stativ ått en 12årig pojke?

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
svar från en 21 årig pojke

sebbex skrev:
Räker ett bra Velbon stativ ått en 12årig pojke?
[/B]

Ett Velbon 660 funkar ok för mig, jag är en 21 årig pojke som sällan använder stativ och därför inte ville investera allt för mycket pengar i det, dessutom är det skönt att ha ett lätt stativ som man orkar bära med sig, jag får en kännsla av att ett sådantdär lantmäteristativ på 12kg eller nått ofta blir lämnat hemma...
 
Tack så mycket för era svar!
Det får bli Velbon stativ!
Hoppas att jag blir nöjd med det!

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
Jag har varit på olika affärer i malmö och tittat på olika billiga stativ och jag har kommit fram till att Velbon är det bättre valet. Billiga stativ av andra märken är värre på alla sätt. Velbon är ett väldigt bra köp men kan inte jämföras med dyrare stativ.
 
Håller med dig markanini!
Det blir som sagt ett Velbon stativ.

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
funkar alldeles utmärkt för mig, har viktat upp det ~4kg annars kan du ju alltid bygga större fötter mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.