Annons

50 vs 85 mm på DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hej! Utan att gå in för djupt, så älskar jag porträttfoto!

Hade en pentax innan, och hade ett 50mm 1.4 till som jag tog alla porträttfoton med, och tycker verkligen om bilderna det blev!

Men nu när jag köpte min Nikon D90 så blev det istället ett 30mm Sigma som normalglugg.
Och nu ska jag köpa till ett ordentligt porträttobjektiv. Dock vet jag att 135mm på FX är underbar att ta porträtt med, dock vet jag inte om 85mm 1.8 som det isf skulle bli, är bättre än ett Sigma 50mm 1.4? vad tycker du?

Prisskillnaden är för liten för att spela roll. Jag kommer fota på full bländare, eller nära full. Har hört att Sigmas är ganska skarp på full öppning, men även att 85'an är det? Ni får jättegärna skicka in bilder tagna med båda objektiven, men helst då bara porträtt.

Jag kan tänka mig att jag värdesätter ett porträttobjektiv i denna ordningen med viktigast överst.
1. Skilja personen från bakgrunden/ kort skärpedjup
2. Bokeh
3. Skärpa
4. Fokushastighet.

Tacksam för svar, tankar och funderingar!

Mvh
Marcus

Välj den brännvidd du känner mest behov av. 85/1,8 ger för mig tillräckligt kort skärpedjup, snarlikt 50/1,4. Nikon 85/1,8 är mycket prisvärd och uppskattad av många, rekommenderas!

Och nu ska jag köpa till ett ordentligt porträttobjektiv. Dock vet jag att 135mm på FX är underbar att ta porträtt med, dock vet jag inte om 85mm 1.8 som det isf skulle bli, är bättre än ett Sigma 50mm 1.4? vad tycker du?

Bilvinkeln för 85mm på DX motsvarar 127,5mm på FX.

Så om du gillade 135mm på FX, så lär du nog känna dig hemma med 85mm på DX.

Jag skulle priotera bildvinkeln före allt annat när det gäller porträtt.

Det är ju förstås en smaksak vilken brännvidd man föredrar. Jag har både Sigma 50/1,4 och Nikon 85/1,8 till DX. Personligen tycker jag att 85an är snäppet för lång för de porträtt jag tar, för att jag förlorar närhet. Båda är dunderskarpa och fina vid stora öppningar.

För min del beror valet på vad jag har för syfte och packningsmöjligheter. Om jag har med en liten utrustning som ska funka till "det mesta" blir det ofta ett hus, 17-35 och 85. Men då är det oftast 17-35 som är porträttobjektivet.

Anledningen till att jag funderar på 85'an är för att jag då gillar 135mm på fullframe. Annars hade jag nog köpt Sigma 50mm redan.

Mattias, du säger att du förlorar närheten, menar du i bilderna eller kontakten med personen i själva fotandet? Jag läser så mycket om att folk ofta känner sig lite tryggare om man står på ett lite längre avstånd.

Om man är riktigt petig när man kollar på mina kort tagna med min pentax 50mm så kan man nog se att ansiktet är lite förvrängt åt det.. "fisheye-aktiga" hållet. Känns som om det mer och mer lutar åt 85'an. Har dock läst lite trist om bokehn från den gluggen? Sökte nyligen på 85mm på flickr, och fick fram grymt snygga bilder, men ALLA de var tagna med 1.4 (Creammachine), förbenat att det ska vara så dyrt!

Nackdelen med kortare brännvidder är just det att vid kortare avstånd så kan distortion bli ett problem. Personligen tycker jag att 50mm är för kort för "tightare" kompositioner, såvida man inte kan leva med distortionen.

Har inte provat det själv men om inte f/2,8 är för lite - kan inte Tamron 90 vara ett alternativ? Ska ju vara superskarpt och du får dessutom makro på köpet.

Ja, för min del föredrar jag lite kortare brännvidder för kontaktens skull. Men det är jag det, och alla gör vi olika. Kanske känner folk sig tryggare på längre avstånd, det är mycket möjligt.
Men 85/1,8 är verkligen trevlig, och jag har nog faktiskt aldrig känt något behov av ännu större bländare.

hej igen!
Tack för alla svar, det är så kul när man får tips och idéer.

Ett macro hade jag till min pentax, och var verkligen inget för mig, visst att bokehn är oftast superb! Men inte tillräcklig ljusstyrka.

Fabian det får du jättegärna göra! Vore supersnällt!

Det här med avståndet gentemot personen du fotar är nog väldigt inviduellt´.. så att vi har olika preferenser är helt självklart!

Mvh
marcus

Önskvärt avståndet till personen kan naturligtvis vara individuellt, så länge vi pratar om utomhusfotografering. För de som fotar mycket porträtt inomhus i vardagen borde tänka över hur tight man vill ha sina porträtt.

hej igen!
Tack för alla svar, det är så kul när man får tips och idéer.

Ett macro hade jag till min pentax, och var verkligen inget för mig, visst att bokehn är oftast superb! Men inte tillräcklig ljusstyrka.

Fabian det får du jättegärna göra! Vore supersnällt!

Det här med avståndet gentemot personen du fotar är nog väldigt inviduellt´.. så att vi har olika preferenser är helt självklart!

Mvh
marcus

Jag kastade upp några hastiga bilder på den skitiga spisen här hemma...lite brus och olika exponering men det säger en del om oskärpetekningen.

http://picasaweb.google.se/fabian.gafvelin/DropBox?authkey=Gv1sRgCKfvkuyt7aquZw&feat=directlink

Avståndet var ca 1,2m.
Första två bilderna är 1,8 sedan kommer 2, 2,8, 4 och 5,6.

Det är helt ok att ladda ner bilderna och göra vad du vill med dem (tex om du vill korrigera för exponeringen).

Fabian, tack så hemskt mycket! du har övertygat mig nu! Tycker verkligen om släppet på 1.8! riktigt snyggt! Tack för att du tog dig tid!

Paul, jo det har du rätt i, men jag har fotat rätt mycket redan med mitt 30mm och vet att jag kan använda det då utrymmet träter :) Idealiskt blir väl o köpa ett 50mm sedan med i framtiden.

ANNONS