Annons

50-talsfärger??

Produkter
(logga in för att koppla)

mickeu

Medlem
Jag vill få fram effekten av 50-tal i mina färgbilder. M.a.o. mustiga,överdrivna färger. Finns det någon speciell film (analogt foto) för detta eller måste det göras vid kopieringen. Vid digitalt foto gissar jag att det kan göras i Photoshop ( jag vore tacksam för tips om detta också). Micke

Jag minns inte färgerna som speciellt mustiga och överdrivna på 50-talet! :)

Den perfekta diafilmen för mustiga och överdrivna färger är givetvis Fuji Velvia. Det kommer nu en ny emulsion med känsligheten ISO 100. Äntligen!

Inte för att jag upplevde 50-talet live men min uppfattning är låg färgmättnad och pastelliga färger. Lite som gamla filmstjärnor – alltså sådan där kort och inte de fysiska personerna.

50-tal

Jag tror (?!) inte färgerna var speciellt annorlunda på 50-talet, utan beskrivningen av "Filmisar" är helt rätt. Man kan också se lite av den stilen i "Amelie från Montmartre".
Jag ska prova Fuji-filmen och se om den motsvarar vad jag är ute efter.

Är det Amelie-effekt du vill uppnå är det definitivt Velvia du ska använda. Just Velvia var det första jag tänkte på när jag såg denna, fantastiska, film.

"Filmisarna" var oftast handkolorerade, därav de mustiga, annorlunda färgerna. I ett färgfoto blir hudens och klädernas egen färg, lokalfärgen, förändrad beroende på hur ljuset faller på dem. Vid handkolorering som på filmisar får hela ytan oftast samma färg.

Men visst kan du få 50-talseffekt med färgfilm, speciellt om du håller dej till de färger på smink och kläder som gällde då. Turkosblått, tomatrött(nästan orange) och pasteller.

Vill du förstärka filmiseffekten ytterligare, kan du använda en enfärgad, pastellig bakgrund...

Tja.

Ofta när man ser 50/60- talsbilder så är de ju tryckta på tryckerier. Detta inverkar ju givetvis eftersom tryckpressarna inte klarade av att trycka lika många olika kulörer som man kan
idag.

De gamla bilderna ger då ett mer mustigt
intryck om man jämför med nya.

Kan det inte vara så att, det som vi upplever vara lite anorlunda på äldre bilder och filmer, beror på den teknik som användes då. Jag tänker på TECHNI-COLOR, som egentligen inte var en färgfim... har jag för mej i alla fall. Var det inte så att man kombinerade ihop svart/vit film med olika färgade filter för att få fram färgfilm?
Kanske kan man simulera det i Photoshop.
Annars om man ska plåta ngt som ska kännas 50-tal, så är nog valet av rekvisita viktigast.

/Jacob vP

tack

Tack för alla svar i ämnet 50-tals färger. Jag hade hoppats på att det skulle finnas ett läckert filter som man klämde på och "vips" badade bilden av klara,starka färger, men allt kan ju inte vara lätt. I Photoshop är det ju ganska enkelt att få till det, jag ska dock prova Fuji Velvia
Micke

För några dagar sedan satt jag och bläddrade i gamla nummer av tidningen Foto, då stötte jag på en artikel om så kallad krossframkallning. Det vanliga är ju att man framkallar diafilm i negativframkallare, men här hade man gjort tvärt om, man hade framkallat negativfilm i diaframkallare.

Resultatet påminde enligt min mening väldigt mycket om gamla bilder från 40- och 50-talet med blekta och annorlunda färger. Tänker själv köra ett par rullar framöver.

Näe, inte var det så märkvärdiga färger i diafilmen på 50-talet. MEN. Har du sett diabilder från 50-talet med en projektor från den tiden kan du ha fått det intrycket att färgerna var mättade och häftiga. Projektorerna hade rejäla lampor med glödtråd som gav samma färgtemeratur som en vanlig glödlampa medan filmen var (och är) betydligt neutralare i färgerna. Moderna projektorlampor har en annan färgtemperatur som stämmer betydligt bättre med filmen och ger ett intryck av dagsljusbelysning.
Filmen som användes mycket (mest??) var Kodachrome som fortfarande finns. Den tidens (välbevarade) kodachromedia ser ut som de gör idag om du använder den filmen.
Us

Liax skrev:
. Det vanliga är ju att man framkallar diafilm i negativframkallare, men här hade man gjort tvärt om, man hade framkallat negativfilm i diaframkallare.

Går det att göra tvärtom?Jag visste ju att de går att göra så med dia och få fram de läckra färgerna men har inte varit så sugen på det eftersom ja inte orkar plocka fram farsans gamla projektor o så.Måste testa framkalla neg. i diaframkallare då.Hade aldrig hört talas om det.Vet du vilket nr de va?

Svar till Michael: Jag vet inte något speciellt ställe, men det borde väl egentligen gå bra i vilken fotobutik som helst. Bara att säga till hur man vill ha filmen framkallad.

Svar till Simon: Nej, jag kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det var, och tidningarna ligger 10 mil bort så jag kan inte kolla efter heller. Det enda jag kan säga är att tidningen var ett par tre år gammal, så gå till bibblan och kolla.

mickeu skrev:
Jag vill få fram effekten av 50-tal i mina färgbilder. M.a.o. mustiga,överdrivna färger. Finns det någon speciell film (analogt foto) för detta eller måste det göras vid kopieringen. Vid digitalt foto gissar jag att det kan göras i Photoshop ( jag vore tacksam för tips om detta också). Micke

Menar du ungefär som mina bilder? Kolla albumet "Stina". Vill du "små fuska lite" om man får kalla det så, scanna då in bilderna och öka färgerna i ps.

Lycka till!
Mvh
Lina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar