Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 mm's objektiv pentax/sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag tycker dom är lite för dyra, spec. pentax egna.
någon som provat båda? någon jätteskillnad?

någon som har ett av dom och har lite bilder jag får kika på?

Jösses vad dyrt Pentax 50/1,4 har blivit. Sigman är skarp i mitten redan på bländare 1,4 vilket inte många 50 mm obketiv är. En möjlig nackdel med Sigman är att den är riktigt stor och tung. Kantskärpan är förmodligen bättre med Pentax men det märks nog bara med en småbildskamera. Ganska övertygad om att Pentaxobjektivet också fokuserar snabbare än det ganska så tröga Sigmat. /mvh Patrick

Det är tyvärr en nackdel med Sigman även om den är snabbare än tex Nikons 50/1,4 G. Lite överraskande att utvecklingen går tillbaka på ett så pass viktigt område...

Pentax FA 50/1,4 fokuserar otroligt snabbt på en K10 eller K20D.

Efter som jag inte har fått det så vet jag inte riktigt hur mycke tull och moms det blir,men jag räknar med att slutpriset kommer att hamna på ca 2600-2800kr

Pentax FA 50/1.4 brukar dyka upp på beg marknaden ganska ofta, och då det inte var läbge sen den kostade under 3000:- ny även i sverige så brukar de inte gå för allt för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar