Annons

50 Bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
gunte skrev:
Det går att få utmärkt kvalite på bilder med max 100 kb..ingen av mina överstiger detta..och 600 pix är ju vad man får plats med på skärmen,varför ska man då ha mer..
mvh/gunte..

det beror helt på vilken skärmupplösning du använder!
för övrigt så kan du enkelt trycka på knappen F11 och på så vis få mer plats! :D

det finns en klar skillnad på bildkvaliten på 100kb och 500kb..även om 100kb bör räcka gott till mindre bilder.:D

gunte skrev:
Det går att få utmärkt kvalite på bilder med max 100 kb..ingen av mina överstiger detta..och 600 pix är ju vad man får plats med på skärmen,varför ska man då ha mer..
mvh/gunte..

AH! en sak till..kollade in dina fina bilder..inte så konstigt att det räcker med 100kb..de har ju en mycket begränsad färgskala och inte mycket detaljer..så då räcker det ju utmärkt med 100kb i den storleken...blir en helt annan sak med landskapsbilder med mycket detaljer och fler färgtoner. :cool:

Gunte!

Gunte!

Du skrev följande:

"Att införa en betalfunktion är ett säkert sätt att mista medlemmar ....vem vill betala för att bläddra i familjealbum ?? Vem vill betala för att kommentera bilder som saknar fotografens vilja att förbättra sin bild innan införandet..
Inte jag,iallafall.. "

Om jag har fattat det rätt så kommer du inte behöva betala för att "bläddra i familjealbum" utan snarare om du vill få möjlighet att ladda upp mer än 50 bilder och alltså ge andra möjligheter att kommentera ännu fler bilder scannade från ditt familjealbum....

Hälsningar
Fredrik
:D

More pictures to the people!

Vi är säkert fler medlemmar som utan svårighet skulle få till 100 bilder. Som några framhåller så svider det ibland när en och annan favorit måste bort för att bereda plats för andra bilder.

Pixelara (om nu någon nyttjar dem) kör med 10 gratis och vill Du bli Pixelproffs så får Du pröjsa 250/år och ladda upp 30 bilder.

Jag välkomnar en utökning och är beredd att lägga en slant i fontänen.

Är det någon som kan svara på om fotosidan.se kan
få någon form av bidrag från Telia/Comhem till att täcka utökade kostnader? 4500 medlemmar spenderar en och annan krona genom sina uppkopplingar.

Ja! Jag vill kunna ha mer en 50 bilder på fotosidan.se, och kan tänka mig att betala för det. Jag tycker också man ska hitta något sätt för att höja kvalitet på bilderna.

Kim:du vet nog inte vad du snackar om..det finns hur fina bilder som helst på max 100 kb att beskåda på t.ex foto.no..
Det är stort slöseri med resurserna på servrarna att lägga in bilder som är på 5-600 kb..inte konstigt att det införts gräns på 50 bilder..och tungt blir det att kolla på för dom som inte har bredband..
mvh/gunte..

gunte skrev:
Kim:du vet nog inte vad du snackar om..det finns hur fina bilder som helst på max 100 kb att beskåda på t.ex foto.no..
Det är stort slöseri med resurserna på servrarna att lägga in bilder som är på 5-600 kb..inte konstigt att det införts gräns på 50 bilder..och tungt blir det att kolla på för dom som inte har bredband..
mvh/gunte..

jo, jag vet precis vad jag talar om..jag kan se skillnad utan tvekan!

sant det där med bredband..det var anledningen till mitt förslag om två varianter..en för modem och en för bredband (naturligtvis bara för dem som vill lägga in en så stor bild)
och den mindre varianten visas som standard..ungeför som nu, alltså.

tydligen inte...du kan inte göra både och
Jorå, Gunte gjorde ett inlägg, ingen kommentar;-)

...men jag håller med om det där med bildstorlekarna. En del bilder är på tok för små, och jag kan ha svårt att bedömma då. Det gäller inte alla små bilder, men det finns ett gäng jag gärna hade sett större.

thomas-berglund skrev:
max 100 kb och 600 pix på längsta sidan låter lysande.

Håller med. Lägger man in en bild större än 600 pixlar så måste den ju förstoras, vilket jag tror att många avstår ifrån. Somliga kanske inte ens lägger märke till "Förstora"-knappen.

Dessutom är komprimeringsrutinen dålig. När en stor bild komprimeras till 600 pixlar tappar den omotiverat mycket i skärpa och kan alltså få en orättvis bedömning om den betraktas i normalvisningsläget.

600 pixlar räcker långt.:)

Jag är inte säker vilka och hur denna sida finansieras men med detta antal medlemar borde det inte vara svårt att få in pengar genom sponsor/reklam. ?

50 bilder totalt är väl väl tilltaget, så många guldbilder tar det många år att skrapa ihop om man är en smula självkritisk.

Håller verkligen med Gunte vad det gäller bildstorlek.

Även om jag kanske lägger in bilder i minsta laget så går det gått och väl att få ner storleken under 100 kb. Får man bilder på flera hundra Kb har man nog inte lärt sig att spara bilder på ett snålt sätt med bibehållen kvalitet.

/PM

Calle S skrev:
Jorå, Gunte gjorde ett inlägg, ingen kommentar;-)

...men jag håller med om det där med bildstorlekarna. En del bilder är på tok för små, och jag kan ha svårt att bedömma då. Det gäller inte alla små bilder, men det finns ett gäng jag gärna hade sett större.

det var nog meningen att man skulle "läsa mellan raderna" vad han tyckte..så typ av kommentar tycker jag nog att det är :p

i övrigt instämmer jag helt! :D

Perra skrev:
verkligen med Gunte vad det gäller bildstorlek.

Även om jag kanske lägger in bilder i minsta laget så går det gått och väl att få ner storleken under 100 kb. Får man bilder på flera hundra Kb har man nog inte lärt sig att spara bilder på ett snålt sätt med bibehållen kvalitet.

/PM

det beror helt på storleken på bilden i antal pixlar och hur detalj/färgnyansrik bilden är.

kim99x skrev:

det beror helt på storleken på bilden i antal pixlar och hur detalj/färgnyansrik bilden är.

Självfallet har det en avgörande betydelse, men jag anser att bilder på 600 pixlar får bestå av väldigt många detaljer och fäger utan att det går att komprimera den med bra resultat.

Skulle jag sitta på modem skulle jag inte titta på sådana bilder. Och att lägga in en mindre variant till verkar onödigt.

Perra skrev:

Självfallet har det en avgörande betydelse, men jag anser att bilder på 600 pixlar får bestå av väldigt många detaljer och fäger utan att det går att komprimera den med bra resultat.

Skulle jag sitta på modem skulle jag inte titta på sådana bilder. Och att lägga in en mindre variant till verkar onödigt.

håller med..det går att få bra resultat upp till 600 x 600 pixlar..men man kan se skillnad :D
även om den oftast inte är så stor..precis som du säger: så handlar det mest om bilder med väldigt många detaljer och fäger :D

tycker inte att det är onödigt alls..men mitt förslag var ju att det är upp till var och en, om man vill lägga in större bild, så vad är problemet? :confused:

Håller i princip med om att man borde begränsa till 600 pixlars omfång på bilderna. Jag lägger upp merparten av mina bilder så redan nu. Jag tycker det är få bilder som ger mer impact för att man drar upp dem så. Och så ser de så mycket bättre ut när de kan presenteras som man själv tänkte det redan i första vyn utan att förvanskas av automatiska omskalningsalgoritmer.

Kim, eftersom du är mest angelägen om stora bilder så tog jag en snabbtitt på dina bilder, men jag såg faktiskt inte en enda som jag tycker kräver större visning än 600 pixlar för att komma till sin rätt.

Men det finns ett undantag från det här som gör att jag har uppskattat fotosidans generösa gränser och det är när man lägger upp panoramabilder. 600x100 pixlar är lite sådär att titta på ;) Så skulle man införa en begränsning röstar jag för att man skulle ta hänsyn till det.

nä, jag vill inte lägga upp bilder större en max storleken i normalvisning, eftersom bildkvaliten blir sämre när den minskas ned..det är därför jag vill ha att man kan lägga in i 2 storlekar..så att bildkvaliten är den samma på båda :D

i sådant fall skulle jag lägga ned det hela..fem bilder..nä..inte intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar