Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1,8 - måste man låsa objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

S-Lander

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt mitt livs andra objektiv, ett 50/1,8 Nikkor och har en fråga. När jag startar upp kameran står det "Lås objektivets bländarring på lägsta bländare" och det går inte att ta kort förrens jag har låst den på bländare 22. Men vad betyder det här? Kan jag inte använda en större bländare än så? Hur kommer jag åt bländare 1,8? (har jag missat något grundläggande?). Har en Nikon D60.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Sofia

Senast ändrad:
Ahh, såklart. Tack för hjälpen, jag blev lite konfunderad när kameran säger att något inte går =)

Du kan välja att använda objektivets bländarring istället för kamerans hjul om du vill, det går att ställa in på D300 i allafall.

/kent

Du kan välja att använda objektivets bländarring istället för kamerans hjul om du vill, det går att ställa in på D300 i allafall.
Det funkar nog tyvärr inte med D60 eftersom den inte ens är tänkt att användas med AF-D-objektiv. Dessa ger ju ingen autofokus, så kundgruppen som ändå använder sådana gluggar borde vara minimal.

Tillägg: Jo, det finns ju AF-S-objektiv med bländarring också, men de är ganska få och tämligen dyra (17-35/2,8 och 80-200/2,8 till exempel).

Tillägg 2: Eller vänta, det kanske finns bländarring även på 24-85 och såna? Jaja, vad jag menar är att det inte är "meningen" att använda dem på D60 även om det går;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar