Annons

50/1,4 alt. 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Finns det redan någon tråd som tar upp likheter/skillnader mellan 50/1,4 och 1,8 vore jag glad för hänvisning dit och i annat fall skulle jag uppskatta om någon ville redogöra för skillnaderna/likheterna.

Är 1,4:an mycket bättre än 1,8:an eftersom den är dubbelt så dyr?

Jag har en Nikon D200 och vill ha objektivet till bland annat porträttfoto.
 
Har läst igenom båda trådarna som Albin rekommenderade och där fanns en hel del matnyttigt men de är från år 2002 respektive 2004. Har det ändrats något sedan dess? Nikon d200 fanns inte då, kan kamerahuset spela in i valet av objektiv?
 
Dom kanske är rätt konstanta i sina utföranden dessa normalobjektiv och har inte ändrats speciellt mycket de senaste åren ... eller?
 
Ola Rockberg skrev:
Dom kanske är rätt konstanta i sina utföranden dessa normalobjektiv och har inte ändrats speciellt mycket de senaste åren ... eller?

stämmer,
tyvärr får man väl säga,

men nikon jobbar på det,
vad jag har hört så kommer det ett nya fasta FF-gluggar, med SWM och ED-glas, sannolikt i slutet av året,

men tills dess så räcker 50/1,4 säkerligen,

vid f2,2-f2,8 så funkar 50/1,4 bättre än 50/1,8. Föredrar bokehn från 50/1,4 också. Föredrar den därför till porträtt framför 50/1,8.

Vid f1,4-1,8 så tappar man kontrast med 50/1,4,
och kromatisk aberration är rätt lätt att provocera fram.
 
Senast ändrad:
Ola Rockberg skrev:
Tack Henrik ... ska kolla kassan men just nu lutar det åt en 1.4 ...!

men.. som sas i andra tråden..

85/1,8 är vassare på alla sätt,

gillar egentligen inte 50mm på kroppad kamera,

hellre 35/2 samt 85/1,8,



(85/1,4 finns ju också men den kostar...)
 
jag har en gammal 85/1.8 som jag verkligen gillar. Ljusstark, skarp och enkel att hantera. Dock blir den lite för mycket tele på min D200 så inomhus i trånga utrymmen saknar jag en 50:a. Jag har en 18-70 men den klarar inte ljusskygga platser speciellt bra utan blxt. 85:an är rolig att plåta med utan blixt inomhus och det är det jag hoppas en 50 är också ... så det är bland annat därför jag funderar på 1.4 ... men prisskillnaden är ganska stor mot 1.8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.