Annons

50/1,2 eller 85/1,2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falexander

Medlem
Hej,

Jag skall precis införskaffa mig en 5D mII och har bestämt mig för att satsa på ett riktigt snabbt objektiv. Jag har tidigare haft en 7D och har vid flera tillfällen lånat ett 50 1.4 som jag tycker är galet trevligt! I samband med att jag skaffar en ny kamera tänkta jag investera i ett fast 50 eller 85... Jag kan dock inte bestämma mig för vilket! Av att döma av alla recensioner och dylikt, så är det många som "älskar" 85an. Jag har framförallt tänkt att använda det till porträtt i mer eller mindre arrangerade miljöer. En del i studioliknande miljö och en del vid "event". Det som oroar mig är att 85mm kan bli lite mycket zoom vid tillställningar (bröllop el likn.) Därav kan 50mm kännas mer användbart. Dock verkar de flesta vara överens om att 85 funkar bättre till rena porträtt.... Drömmen hade kanske varit att ha 85an tillsammans med 35 1.4, men det blir tyvärr lite dyrt..

Är det någon som använder 85 vid "event" och som kan ge mig en känsla av hur det fungerar? Jag har för övrigt tänkt att köpa kameran med ett 24-70 och har ett 700-200 2.8 IS sedan tidigare.

Stort tack så länge!

Alla tankar och reflektioner är galet välkomna!

Mvh,
FIlip

85:an är magisk på alla sätt och vis, en utmärkt "kompanjon" till 5D:an. Rankas oftast högre än 50:an i bl a skärpa.

Vet inte vilka event du tänker fota men 85:an har inte den snabbaste autofokusen. Där vinner nog 1.8-versionen. Sedan väger ju 85 1.2 ett kilo vilket kan vara värt att tänka på om man skall jobba långa pass. Men i övrigt kan jag inte nog lovprisa den :=)

Har inte provat 50 1.2 men 1.4-versionen är garanterat den mest prisvärda Canon-linsen.

Ett väldigt prisvärt alternativ vore 35/2, 50/1.4 och 85/1.8. Då har du en bred grund att stå på och kan byta ut de objektiv du inte tycker duger efter hand. :)

Tänk på att du bör prova Canons 85F/1.8 på 5D2 - om du har varit van vid crop-kameror tidigare räcker detta väldigt långt (85F/1.8 ger dig ungefär samma bilder som ett 50F/1.2 på en 7D, men mycket skarpare...).

Att det är ca 17.000 billigare kanske inte skadar. Då har du lätt pengar över till en 50F/1.4 och en 35F/2.0.

Vilken brännvidd man föredrar är något högst personligt. Eftersom du ställer frågan, 50 eller 85, så antar jag att du inte vet vilken brännvidd du gillar mest? Mitt tips är att provköra några objektiv för att se vad som passar bäst.

Jag tycker att du ska titta in i The Sartorialists blogg:
http://thesartorialist.blogspot.com/

Han är modefotograf och tar hel- och halvkroppsporträtt. Jag har noterat att han använder i stort sett alltid 85/1.2 på f/2.5.

Jag skulle satsa på 50mm. För att det är en brännvidd som är väldigt användbar till mycket och extremt lätt att jobba med.

Jag har bägge objektiven och använder dem en del till porträtt foto. Vill du mest ta ansikts och halvkropps porträtt så är 85an perfekt. Men vill du ha med hela kroppen så blir den ganska lång. Då passar 50an bättre. Bägge objektiven är perfekta till att få bakgrunden oskarp.

50mm 1,2 synnerligen övervärderat objektiv i jämförelse med 50mm 1,4
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d?start=1

jag håller fullständigt med Claus i sin konklusion

Verdict

The Canon EF 50mm f/1.2 USM L left rather mixed feelings here at Photozone. It was able to convince in the APS-C scope but on a full format DSLR its weaknesses became much more obvious. The good news is that the center resolution is generally fine across the board so shallow depth-of-field lovers may not be disappointed. However, when looking at the whole image frame the results are generally less than thrilling. The border resolution as well as the vignetting is rather poor from f/1.2 till f/2. The situation isn't all that bad at f/4 and beyond but if you're looking for superior -technical- quality levels this is simply not the place to be. The level of distortions and lateral CAs is also not overly impressive for a prime lens. It is tricky to judge the quality of the bokeh. The lens is surely capable of producing an exceptional "cream" at very large apertures - more so than most lenses thanks to f/1.2 of course - and the bokeh is also technically perfect near in center of the image field. However, in critical situations the border and corner bokeh can be very nervous. It's not a show-stopper but you've to know what you're doing here (keeping a pronounced focus spread between your main subjects and border structures). The build quality is fantastic and it's a joy to play with the lens out there but at the end of the day its the image quality that counts and there're some question marks where the global performance is in line to the rather hefty price tag.
The result of this review will probably cause some "friction" in the community. Canon L lenses are some sort of holy grail and criticizing such lenses is usually not overly well perceived. However, it is our primary task to evaluate the technical performance of a lens, less so the creative potential - that's up to you and your idea of your specific target applications. If you simply require that extra "cream" potential of the f/1.2 aperture @ 50mm there'll be no way around this lens no matter what.

Canons 85 mm

Samma sak här (jag har själv 85/1,2 mk2)
85/1,8 är ett betydligt billigare, snabbare, lättare objektiv med lika bra eller tom bättre optiska egenskaper jämfört med 85/1,2 dvs från bl 1,8 och uppåt
Vill man betala 4 -5 ggr så mycket för att erhålla bl 1,2 osv må det vara upp till var och en .
DXO uppmätning 85/1,2 och 85/1,8
http://www.dxomark.com/index.php/en...)/241/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

photozone 85/1,2 http://www.photozone.de/canon_eos_ff/502-canon_85f12ff?start=1
photozone 85/1,8 http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d?start=1

Att använda bländare 1,2 innebär att man måste ha stenkoll på att skärpan hamnar rätt. Det kan bli ett onödigt risktagande. Dessutom gillar en del inte att näsan blir så oskarp.

Jag skulle tagit 35/1,4 + 85/1,8. 35:an är också en läckerbit och ger snygg oskärpa, den ger ovanligt läckra vidvinkelbilder.

Jag brukar köra min 85:a på max 1,4 för att den tappar så mycket skärpa om man går ner på 1,2. Bytte min 85/1,8 mot 100/2 som är nästan identisk. Också ett bra objektiv för porträtt.

För porträtt fungerar den längre brännvidden bättre. Dessutom är 85/1,2 skarpare vid 50/1,2 vid 1,2. Det är dock tekniskt svårt att arbeta med så tunna skärpedjup. Glöm inte bort att båda L objektiven fungerar sämre i bra ljus om du ens kan använda nära full glugg p g a för mycket ljusinsläpp. De lider dessutom av påtaglig lomgitudinell chromatisk abberation så höga kontraster ur fokus blir inte vackra men i kontrollerad miljö blir oskärpan hos 85/1,2L i hasselbladsklass. För en mer flexibel och billigare lösning överväg 85/1,8 100/2,0 eller 135/2,0. Vill du ha en ljusstark 50 men snygg oskärpa men opålitlig AF är Sigma 50/1,4 värd att tänka på. Canons 50/1,4 har mycket fulare oskärpa (nissin bokeh) - i värsta fall dubbelkonturer runt föremål ur fokus åtminstone på det ex jag hade.

Hej,

Jag skall precis införskaffa mig en 5D mII och har bestämt mig för att satsa på ett riktigt snabbt objektiv. Jag har tidigare haft en 7D och har vid flera tillfällen lånat ett 50 1.4 som jag tycker är galet trevligt! I samband med att jag skaffar en ny kamera tänkta jag investera i ett fast 50 eller 85... Jag kan dock inte bestämma mig för vilket! Av att döma av alla recensioner och dylikt, så är det många som "älskar" 85an. Jag har framförallt tänkt att använda det till porträtt i mer eller mindre arrangerade miljöer. En del i studioliknande miljö och en del vid "event". Det som oroar mig är att 85mm kan bli lite mycket zoom vid tillställningar (bröllop el likn.) Därav kan 50mm kännas mer användbart. Dock verkar de flesta vara överens om att 85 funkar bättre till rena porträtt.... Drömmen hade kanske varit att ha 85an tillsammans med 35 1.4, men det blir tyvärr lite dyrt..

Är det någon som använder 85 vid "event" och som kan ge mig en känsla av hur det fungerar? Jag har för övrigt tänkt att köpa kameran med ett 24-70 och har ett 700-200 2.8 IS sedan tidigare.

Stort tack så länge!

Alla tankar och reflektioner är galet välkomna!

Mvh,
FIlip

förutom tidigare föreslagna testlänkar och förslag på bra objektiv som inte kostar skjortan så kommer här ytterliggare en länk http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/10

50mm är en mycket roligare brännvidd än 85! :)

Vill du ha objektiv för närmre porträtt så erbjuder 135L både kortare skärpedjup, snyggare bokeh och mycket snabbare af än 85L. Billigare är den också. Det du förlorar är då ljusstyrka förstås.

Om man sedan ska välja 50L eller 50/1.4 är ju en svårare fråga. Är man ute efter att använda objektivet på de stora bländarna, vilket man väl får förutsätta om man nu vill ha en såpass ljusstark glugg, så är ju 50L bevisligen bättre än 50/1,4. Om den sedan är tillräckligt mycket bättre i förhållande till merkostnaden kan bara var och en själv avgöra. Däremot så erbjuder 50L en annan utmaning, som iallafall i min fotografering är högst påtaglig. Fokusshift. Detta är ett aber och mycket svårt att hantera om inte man antingen är en otroligt duktig fotograf(till skillnad från mig då) eller har möjlighet att fotografera med liveview, vilket man kanske inte alltid har.

Själv har jag länge sneglat på sigmas 50:a men drar mig då de har såna problem med af i kombination med Canon. Annars känns det som det absolut mest prisvärda alternativet i dagsläget.

Väntar på att Canon ska erbjuda en riktigt bra 50/1,4 istället, men den väntan är kanske förgäves....?

Mina tankar och erfarenheter
Mvh
Jerka

nu när du ska fota FF så första tycker jag du ska bestämma, vilket omfång du vill ha & behöver, 85 är perfekt för detalj/ansikte - halv kropp eller hel på barn. 50 passar så klart bättre till porträtt med omgivning osv..
vad du än väljer måste också bestämma om du ska använda stor bländare ofta, för tex 85 1.2 vs 85 1.8 så är just det du mest betalar för är ljusstyrkan(1.2) och att 85 1.2 är skapare på största bländaren än 85 1.8 på 1.8 och så är fallet generellt genom hela objektivet i mitten.

50 objektiven är det betydligt mindre som diffar, så där skulle jag i så fall rekommendera 50 1.4 & billigt också.
tror att 50 1.4 passar dig om du ska ta event/bröllop/porträtt med eller utan omgivning.

det är mina tankar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar