Annons

5 minuters film samt klipper filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSunshine

Aktiv medlem
har en nikon d90 som bara filmar i 5 min sen stänger den av. ändrade storleken på filmen och nu går den till 12 minuter. men om man vill ha mer?

när jag trycker på stopp så klipper den i filmen själv. ca 2-3 sekunder, som alltså går bort av filmen. hittar noll inställningar om detta.

Här finns en länk till manualen om du inte har den i pappersform: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D90_ennoprint.pdf

I den står det längst ned på sidan 50 såhär:

"Movie files can be up to 2 GB in size. The maximum length is 5 min for movies with a frame size of 1280 × 720, 20 min for other movies; note that depending on memory card write speed, shooting may end before this length is reached."

De flesta grundläggande frågor om din kamera besvaras av manualen.

men om man vill ha mer...

...så får du byta till en modernare kamera.

Alla systemkameror har begränsningar, D90 filmar ovanligt lite per klipp med max 2GB videofiler i 720p vilket är 5 minuter. Maxtid 20 min vid lägsta upplösning, gäller alla Nikonhus.

Både D3100 och D7000 är bättre med 4GB filstorlek och bättre komprimering. Vet inte exakt hur många MB/min som genereras i 1080p24 resp 720p30 i D3100/D7000, skulle gissa på ca 10 min klipp. Max 20 min vid lägsta upplösning.

Alla Canonkameror ger 30 minuters klipp vid lägsta upplösning.
Canon EOS 500D ger längst 720p klipp om 18 minuter tack vare 30 fps
Canon EOS 550/600D/60D/7D 720p klipp med 60 fps ger "bara" 12 minuter.

Kuriosa: Ingen tillverkare av systemkameror tillåter mer än 29min59sek på hus som importeras till EU-området, eftersom kameran då klassas som videokamera enligt gällande EU-regler och då får en väldigt mycket högre tulltariff.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto