Annons

5-7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har länge tänkt köpa en ny kamera och nu har jag äntligen lite pengar över.
Jag har tittat runt här på forumet och läst olika tester men det känns som att jag bara blir förvirrad, därför lägger jag in en egen tråd.
Jag har tänkt lägga ca 5000-7000kr.
Vad jag har förstått så får man mycket mer kamera för pengarna om man handlar begagnat, men nånstans tar det emot, jag vill köpa nytt.

Det jag kommer använda kameran till är:
Jag är nybliven förälder så mycket bilder kommer bli på min dotter.
Skulle även vilja kunna filma i bra kvalite
Bra ljuskänslighet
Fotografering av skolprojekt (produktprototyper och möbler)
Allroundfoto
Vidvinkel

I dagsläget har jag en enkel kompaktkamera. Har fotat en del med analog systemkamera under grundskoletiden.
Jag känner att jag har ett gott öga för komposition och estetik så jag vill ha en kamera att utvecklas med.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta en kamera som passar.
 
Jag har länge tänkt köpa en ny kamera och nu har jag äntligen lite pengar över.
Jag har tittat runt här på forumet och läst olika tester men det känns som att jag bara blir förvirrad, därför lägger jag in en egen tråd.
Jag har tänkt lägga ca 5000-7000kr.
Vad jag har förstått så får man mycket mer kamera för pengarna om man handlar begagnat, men nånstans tar det emot, jag vill köpa nytt.

Det jag kommer använda kameran till är:
Jag är nybliven förälder så mycket bilder kommer bli på min dotter.
Skulle även vilja kunna filma i bra kvalite
Bra ljuskänslighet
Fotografering av skolprojekt (produktprototyper och möbler)
Allroundfoto
Vidvinkel

I dagsläget har jag en enkel kompaktkamera. Har fotat en del med analog systemkamera under grundskoletiden.
Jag känner att jag har ett gott öga för komposition och estetik så jag vill ha en kamera att utvecklas med.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta en kamera som passar.

Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS finns för 6.400:- (inkl frakt) hos Fotokungen. Känns som en schysst deal.
 
Ett tips är att åka ner och känna på olika kamera modeller..själv så valde jag bort Canon,Sony m.m och valde Nikon för att jag tyckte den var skön och att alla knappar sitter var de ska (enligt mig). Kika gärna på recentionerna här FOTOSIDAN om olika modeller. Jag har ´själv en Nikon D60 som jag köpt beg och kommer nog att byta upp mig om ett tag men den duger långt för en nybörjare.

Här är ett paket som du kan ha väldigt länge, vet inte vad du ska fota mest mest men ett 18-55 objektiv klarar man sig med rätt bra. Vet inte om du vill ha en kamera med ett litet kamera hus eller ??..Nikon D5000 som jag rekomenderar i länken är väl mellan stor men väldigt skön att hålla i och en omtyckt kamera. Skickar även med länken till steget under D5000 som heter D3000 och den duger väldigt långt den med..då kan du även köpa med något zoom objektiv eller macro får att hålla budget`en!!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D1855ISEXKITpac

Recentioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18866 D5000
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19323 D3000

Lycka till och fråga om det är nått mer!

/Martin
 
Ett tips är att åka ner och känna på olika kamera modeller..själv så valde jag bort Canon,Sony m.m och valde Nikon för att jag tyckte den var skön och att alla knappar sitter var de ska (enligt mig). Kika gärna på recentionerna här FOTOSIDAN om olika modeller. Jag har ´själv en Nikon D60 som jag köpt beg och kommer nog att byta upp mig om ett tag men den duger långt för en nybörjare.

Här är ett paket som du kan ha väldigt länge, vet inte vad du ska fota mest mest men ett 18-55 objektiv klarar man sig med rätt bra. Vet inte om du vill ha en kamera med ett litet kamera hus eller ??..Nikon D5000 som jag rekomenderar i länken är väl mellan stor men väldigt skön att hålla i och en omtyckt kamera. Skickar även med länken till steget under D5000 som heter D3000 och den duger väldigt långt den med..då kan du även köpa med något zoom objektiv eller macro får att hålla budget`en!!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D1855ISEXKITpac

Recentioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18866 D5000
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19323 D3000

Lycka till och fråga om det är nått mer!

/Martin

Att känna på olika kameramodeller har jag förstått att är ett måste, så det blir det nog till att göra i helgen.
Jag är övertygad om att jag kommer att tycka att jag har en grym kamera vilken jag än väljer med tanke på hur b min nuvarande är, men man vill ju ändå göra rätt val.
Som jag har förstått det har vissa Nikon nån slags nybörjarmeny som hjälper en att ta bra bilder i olika situationer. På sätt och vis känns det lockande, samtidigt så känns det som att om jag lägger 7000 på en kamera så vill jag också lära mig kameran "på riktigt".
Har läst om ett canon vidvinkelobjektiv här på fs som kostar runt tusenlappen som jag är lite sugen på.
Viktigt för mig är att kunna ta bilder inomhus utan blixt. Är det bara ISO som spelar in här eller är det något annat man skall tänka på?

Tack för din hjälp.
 
Bilder inomhus utan blixt... Jag fotar som så. Använder heller aldrig stativ..

Men. Då bör det man fotar stå hyfsat stilla.....

Jag använder Sony A550.. Med Sony´s snabba Live view och vinklingsbar skärm för fota inomhus.. Samt slår på HDR funktionen så blir det än bättre.. Kameran sviker mig mycket mycket sällan.. :)

Så du bör kasta ett öga på Sony A550 kan jag tycka..

Mvh
Tobbe.
 
Visst är det väl bra med en kamera med bra ISO egenskaper men i den prisklassen är är det nog inte någon som är så jätte mycket bättre än den andra, det kanske är bättre då att köpa typ en NIKON D3000 och lägga pengar på ett ljusstarkt objektiv (ju ljusstarkare desto dyrare..men bättre)!

/Martin
 
Jag har länge tänkt köpa en ny kamera och nu har jag äntligen lite pengar över.
Jag har tittat runt här på forumet och läst olika tester men det känns som att jag bara blir förvirrad, därför lägger jag in en egen tråd.
Jag har tänkt lägga ca 5000-7000kr.
Vad jag har förstått så får man mycket mer kamera för pengarna om man handlar begagnat, men nånstans tar det emot, jag vill köpa nytt.

Det jag kommer använda kameran till är:
Jag är nybliven förälder så mycket bilder kommer bli på min dotter.
Skulle även vilja kunna filma i bra kvalite
Bra ljuskänslighet
Fotografering av skolprojekt (produktprototyper och möbler)
Allroundfoto
Vidvinkel

I dagsläget har jag en enkel kompaktkamera. Har fotat en del med analog systemkamera under grundskoletiden.
Jag känner att jag har ett gott öga för komposition och estetik så jag vill ha en kamera att utvecklas med.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta en kamera som passar.

Det beror faktiskt, om du verkligen vill utvecklas med kameran, eller köpa och "That's it"
Om du vill utvecklas, och just nu är objektet dottern - köp en Canon 550D och en normalobjektiv 50 f/1,8 i stället för kitobjektiv.
Med normalen kan du filma i full HD och du gör helt underbara bilder på barnet.
Gå inte på snacket, med kitzoomen istället, för att bli bra fotograf är 50mm är bättre. Du kan få 550D huset för 6500 och objektivet för en tusenlapp.

Välj 550d istället för 500d, filmfunktionen är skyhögt bättre i 550d.
Så småningom, när du blir fotobiten kan du köpa några kvalitetsobjektiv till, men de kostar.
 
Om du vill utvecklas, och just nu är objektet dottern - köp en Canon 550D och en normalobjektiv 50 f/1,8 i stället för kitobjektiv.
Med normalen kan du filma i full HD och du gör helt underbara bilder på barnet.
Gå inte på snacket, med kitzoomen istället, för att bli bra fotograf är 50mm är bättre. Du kan få 550D huset för 6500 och objektivet för en tusenlapp.

Jag tror inte att alla är eniga med dig. 50mm på en cropkamera är inte en speciellt universell brännvidd. Ska man bara ha en brännvidd, skulle jag nog rekommendera 25-30mm. Att ta interiörbilder med 50mm är rätt hopplöst, om man inte bor väldigt stort.

Mitt råd går helt på tvärs: köp en paketglugg! Den kostar 1000:- om du köper den tillsammans med 550D, och bara 700:- om du köper den med en 500D. Den ger dig helt andra möjligheter i form av vidvinkelbilder. Det du mister är stor bländare, men då skulle jag nog hellre vänta och köpa till en 50/1.8 (eller 1.4 om kassan tillåter) senare.

Per.
 
Verkar som om dom säljer Canon 550D på Dustin för ca 6300 inkl bildstabiliserad kit-zoom. Jag hadde inte tvekat. Hälsningar Jens
 
Om du vill utvecklas, och just nu är objektet dottern - köp en Canon 550D och en normalobjektiv 50 f/1,8 i stället för kitobjektiv.
Nja, köper man sin första systemkamera ska man absolut inte köpa 50/1,8 istället för kitobjektiv. Den som gör det kommer ganska säkert att snabbt tröttna och gå tillbaka till kompaktkameran. Däremot är 50/1,8 ett billigt, ljusstarkt komplement till kitzoomen.

Kitobjektiven är (i de flesta fall) det mest prisvärda som går att få. Alldeles utmärkta små allroundobjektiv som ofta bara kostar några hundralappar.
 
Hej!
Jag kan tyvärr inte ge dig tips på bra kamera då jag inte har kolla på dom olika märkenas för och nackdelar. Köpte mig dock ett sigma 30mm f1,4 till min Sony 550 som jag är otroligt nöjd med. Fotar liksom du mina barn väldigt mycket och den är klockren! Sedan upskattar jag i alla fall sonys snabba livewiev och vinklingsbara skärm, framförallt när jag fotar barnen. Den tar bilderna snabbt och jag kan hålla kameran lågt utan att behöva krypa på golvet och få riktigt bra spontanbilder där dom knappt är medvetna om att dom fotats.

Lycka till med ditt köp!

Mvh Danne
 
Jag tror inte att alla är eniga med dig. 50mm på en cropkamera är inte en speciellt universell brännvidd. Ska man bara ha en brännvidd, skulle jag nog rekommendera 25-30mm. Att ta interiörbilder med 50mm är rätt hopplöst, om man inte bor väldigt stort.

Mitt råd går helt på tvärs: köp en paketglugg! Den kostar 1000:- om du köper den tillsammans med 550D, och bara 700:- om du köper den med en 500D. Den ger dig helt andra möjligheter i form av vidvinkelbilder. Det du mister är stor bländare, men då skulle jag nog hellre vänta och köpa till en 50/1.8 (eller 1.4 om kassan tillåter) senare.

Per.
Nej, 50/1,8 mm är inte universalglugg, men utmärkt för det trådstartaren vill använda. Porträtt, barn, videofilmning.
O så är det 3,5 steg ljusstarkare än kitgluggen vid 50mm, och det känns vid inomhusfotandet, speciellt om objektet rör sig (barn gör det) och du har ingen nytta av IS.

24 eller-28 mm ljusstark fast optik är bra att ha, men rymmer inte i nämnd budget.
När han fått smak på fotografering, och kan tänka kosta på objektiv skaffar han zoom som är bättre än 18-55 kitgluggen.
 
Vad är fördelen med kitobjektivet gentemot ett 50-1,8?
Vill som sagt kunna bra bilder inomhus gärna med stort skärpedjup?(suddig bakrund).
Tack för all hjälp. Försöker få ett hum om vad alla fotoord egentligen betyder och hur viktigt olika funktioner, objektiv mm mera är, men det är mycket på en gång...

jonas
 
Vad är fördelen med kitobjektivet gentemot ett 50-1,8?
Vill som sagt kunna bra bilder inomhus gärna med stort skärpedjup?(suddig bakrund).
Tack för all hjälp. Försöker få ett hum om vad alla fotoord egentligen betyder och hur viktigt olika funktioner, objektiv mm mera är, men det är mycket på en gång...

jonas

50mm är ett fast objektiv dvs du kan inte zooma. 18-55 är ett zoomobjektiv dvs du kan zooma mellan 18-55mm.
 
Nu har jag vart och klämt på Canon EOS 500d + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och Nikon D5000 AF-S 18-55mm f/3,5-5,6G VR.
Kamerorna verkar enligt mig vara lika bra och kostar ungefär lika mycket. Måste säga att jag tyckte att Nikon låg bättre i mina stora händer. Jag vet dock inte hur mycket det ska väga in att den ena kameran är skönare att hålla än den andra.

Är sugen på ett till objektiv framöver och har tittat på Canon Objektiv EF 50mm f/1,8 II. Killen på expert sa dock att han trodde att kitobjektivets vidvinkel räckte gott och väl.
Kommer det bli svårt för mig att hitta ett vidvinkelobjektiv i samma prisklass och prestanda om jag köper en Nikon?

Det börjar dra ihop sig inför ett köp nu är tacksam för all hjälp jag kan få.

/ Jonas
 
Nu har jag vart och klämt på Canon EOS 500d + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och Nikon D5000 AF-S 18-55mm f/3,5-5,6G VR.
Kamerorna verkar enligt mig vara lika bra och kostar ungefär lika mycket. Måste säga att jag tyckte att Nikon låg bättre i mina stora händer. Jag vet dock inte hur mycket det ska väga in att den ena kameran är skönare att hålla än den andra.

Är sugen på ett till objektiv framöver och har tittat på Canon Objektiv EF 50mm f/1,8 II. Killen på expert sa dock att han trodde att kitobjektivets vidvinkel räckte gott och väl.
Kommer det bli svårt för mig att hitta ett vidvinkelobjektiv i samma prisklass och prestanda om jag köper en Nikon?

Det börjar dra ihop sig inför ett köp nu är tacksam för all hjälp jag kan få.

/ Jonas

50/1,8 har ingenting med vidvinkel att göra, men objektivet är mångdubbelt ljusstarkare än kitobjektivet och ger möjlighet till kortare skärpedjup (det är det du menar om du vill ha suddig bakgrund). Brännvidden 50mm passar bra till porträtt, annars är Nikkor AF-S DX 35/1,8 G ett bättre val om du väljer Nikon, dels är bildvinkeln mer allround, och dels får du inte autofokus med Nikkor AF 50/1,8 om du väljer Nikon D5000. Det är en miss hos Canon att de inte har någon motsvarighet till denna 35:a, som av vad jag förstått blivit nikons mest sålda objektiv genom tiderna (om man bortser från alla kitobjektiv). Och det är inte utan orsak, objektivet är faktiskt väldigt skarpt och bra, och som sagt så funkar brännvidden till det mesta. Min brorsas fru som är på väg att köpa min gamla D60 fick låna min 35/1,8:a för ett par veckor sen, och det har inte lämnat den kameran sen dess...
 
50/1,8 har ingenting med vidvinkel att göra, men objektivet är mångdubbelt ljusstarkare än kitobjektivet och ger möjlighet till kortare skärpedjup (det är det du menar om du vill ha suddig bakgrund). Brännvidden 50mm passar bra till porträtt, annars är Nikkor AF-S DX 35/1,8 G ett bättre val om du väljer Nikon, dels är bildvinkeln mer allround, och dels får du inte autofokus med Nikkor AF 50/1,8 om du väljer Nikon D5000. Det är en miss hos Canon att de inte har någon motsvarighet till denna 35:a, som av vad jag förstått blivit nikons mest sålda objektiv genom tiderna (om man bortser från alla kitobjektiv). Och det är inte utan orsak, objektivet är faktiskt väldigt skarpt och bra, och som sagt så funkar brännvidden till det mesta. Min brorsas fru som är på väg att köpa min gamla D60 fick låna min 35/1,8:a för ett par veckor sen, och det har inte lämnat den kameran sen dess...

Tack för hjälpen Magnus.
Börjar luta åt en Nikon nu iaf. pratade just med min bror och han kör Nikon dock mest med zoomobjektiv för fågelfoto men han kanske skulle skaffa andra objektiv också.

Funderar över det med luskänsligheten på Canon står det:
" När ljuset blir svagare hanterar EOS 500D ett ISO-omfång på upp till 3200 – som kan utökas upp till 12800 på ställen där man inte vill använda blixt."
På Nikon:
"Hög ISO-ljuskänslighet (200–3200) som är utökningsbart upp till (motsvarande) 6400 ISO eller ned till (motsvarande) 100 ISO."

Canons ISO-omfång kan utökas till 12800 medans Nikons bara kan utökas till 6400. Hur stor roll spelar detta för fotografering inomhus imed dåligt ljus?

Har nog aldrig kännt mig så velig inför ett köp nån gång innan...
 
Det blev en Nikon d5000 till slut.
Sitter med instruktionsboken och kameran och läser och testar allting nu.
Första intrycket efter ca 2 timmar med kameran är att den är skön att hålla i, lätt att förstå sig på, dock blir inte bilderna så bra som jag hade hoppats på. Men som sagt har jag bara haft den i 2 timmar.
Nu ska jag lära mig att ta riktigt bra bilder.
Imorgon blir det till att köpa minneskort, putsduk och kameraväska. Finns det nåt man ska tänka på här förutom att välja en snygg? Är det nåt nåt annat som jag borde handla?

Tack alla för alla tips och all hjälp. Nu blir det till att fota!
 
Det blev en Nikon d5000 till slut.
Sitter med instruktionsboken och kameran och läser och testar allting nu.
Första intrycket efter ca 2 timmar med kameran är att den är skön att hålla i, lätt att förstå sig på, dock blir inte bilderna så bra som jag hade hoppats på. Men som sagt har jag bara haft den i 2 timmar.
Nu ska jag lära mig att ta riktigt bra bilder.
Imorgon blir det till att köpa minneskort, putsduk och kameraväska. Finns det nåt man ska tänka på här förutom att välja en snygg? Är det nåt nåt annat som jag borde handla?

Tack alla för alla tips och all hjälp. Nu blir det till att fota!

Ganska sällan blir bilderna perfekta direkt ur kameran, utan de kräver för det mesta lite bearbetning för att gå från okej till utmärkt. På vilket sätt blir inte bilderna så bra som du hade hoppats på? Är det skärpan, fokuseringen, exponeringen (ljushet/mörkhet), kontrasterna, färgerna (vitbalans, mättnad) eller nåt annat? Om du laddar upp en bild som åskådliggör problemet så hjälper vi till att se vad det är. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.