4k börjar komma med storm, men än så länge är det många kameror som inte hinner med att skyffla den större datamängden för 4k60fps.
Därför är det just nu inte helt ovanligt att man får välja mellan att filma med 4k och 30 bilder per sekund, eller HD upplösning med 60 bilder per sekund (eller HD med 30 eller 24fps).
Själv känner jag att bilden blir lite lugnare/bättre flyt med 60fps, men 4k känns å andra sidan mer framtidssäkert.
Vilken inställning skulle du välja?
Någon med erfarenhet?
Det utvecklas hela tiden både kameror och TV-apparater. Jag kan bara säga att det här bara är en del av alla parametrar som påverkar upplevt slutresultat. Jag köpte en LG 43UK750V för någon vecka sedan och jag måste faktiskt säga att jag gjort några andra erfarenheter som starkt påverkat upplevd bildkvalitet.
Specar finns här (
http://www.displayspecifications.com/en/model/fce9488) och jag tror att den här TV:n är hyfsat representativ för vad en 4K TV nu stöder i form av teknik.
Min gamla låda var en Samsung HD Smart TV med kanske 3-4 år på nacken. När jag nu kopplat min befintliga Arris-TV-box till LG:n så upplever jag en rätt stor skillnad i bildkvalitet i allt från SVT:s sändningar och övrigt i mitt vanliga utbud från Bredbandsbolaget men jag är lite förbryllad över en del annat.
Jag köpte LG:n främst för upplevd bildkvalitet (i affären då) och en betydligt smidigare hantering än i min gamla osmarta Samsung Smart TV, men också för att jag nu behöver en modernare TV som stöder modern teknik och inte minst har modernare anslutningsmöjligheter, så att den kan stöda strömning av 4K (HDMI 2.x). När jag fick hem den med sin standardinställningar så var dock inget av de bildlägen som fanns i den som standard helt lyckat och en del undrar man ju om någon överhuvudtaget kommer använda för de var hiskeliga.
Jag har ca 120 Mbit/sek trådlöst (enligt Bredbandskollen) och jag kan streama 4K-filmer som nu finns på Netflix utan problem. Som jag sagt så är upplevd bildkvalitet via TV-boxen och HDMI jättebra och jag är helt nöjd med den och de inställningar av bildparametrarna jag gjort. Tidigare har jag kört Netflix och HBO med hjälp av Chromecast via HDMI och det funkar lika bra med Chromecast och de bildinställningar jag skapat för de vanliga TV-kanalerna.
Nu kommer det knäppa: Om jag istället kör Netflix direkt i TV:n utan Chromecast, så ser färgerna helt annorlunda ut (mörkare och mindre mättade) än om jag använder samma inställningar som med TV-kanalerna eller med Netflix via Chromecast (HBO stöds ej ännu av LG och ett antal andra tillverkare) och jag har svårt att överhuvudtaget få till samma fina bildkvalitet överhuvudtaget med Netflix i TV:n eller SVT Play för den delen, så den högre upplösningen TV:n faktiskt mäktar kan den inte tillgodgöra sig i färdig bild om jag säger så . Så även SVT Play vinner stort på att köras via Chromecast i mitt fall istället för med de appar jag har idag i den nya TV:n. SVT Play ser helt gräsligt ut.
4K direkt då? Jo jag har uppgraderat mitt abonnemang så jag nu kan streama 4K också (det kostar bara 119:- mot 89:- tidigare så det är inte mycket att bråka om) och visst funkar det men i mitt fall blir alltså bilden mycket bättre med HD istället för 4K i de fall jag kollat av just dessa skäl. Det kan ju också bero på att min TV-modell har en hyfsad 4K upscaler som interpollerar HD till 4K-upplösning hyfsat och att de appar TV:n har för Netflix och SVT Play inte kan mäta sig alls med Chromecasts hanteringen idag.
Jag vet inte om det här är ett typiskt exempel just nu men jag skulle nog behöva uppgradera till Chromecast Ultra för att få stöd för Netflix 4K i Chromecast också och de nya komprimeringstekniken såsom HEVC för att kunna uttala mig med en jämförelse mellan HD och 4K som inte haltar som det här nu gör eftersom att LG:s implementation av Netflix HD och 4K inte verkar helt OK ännu.
Trots att detta jag skriver kan uppfattas som lite OT så tycker jag det är relevant att belysa att det långtifrån bara handlar om med vilka tekniska förutsättningar själva filmerna är inspelade och vilket antal fps man råkar ha stöd för. Det är tyvärr en massa andra parametrar också som kan påverka helhetsupplevelsen vid tittandet. När jag hållit på att testa detta som jag nu gjort så har det dessutom slagit mig hur spretig kvaliteten i filmmaterialet på Netflix faktiskt är dessutom när det gäller exponering, färgmättnad och färgtemperatur bara för att nämna några av dessa parametrar man har att förhålla sig till i LG:s Bildlägesinställningar som man kallar de olika konfigurationer man kan skapa och växla mellan vid behov.
HD ser som sagt väldigt bra ut på denna LG och om man fortsätter hantera detta format lika bra framöver och behåller det stödet så ska väl inte HD kännas alltför mossigt för en framtid parallellt med 4K (hur länge nu den standarden och UHD kommer gälla). Upscaling av HD kan faktiskt se ganska bra ut.