Annons

4k30fps vs HD60fps

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
4k börjar komma med storm, men än så länge är det många kameror som inte hinner med att skyffla den större datamängden för 4k60fps.
Därför är det just nu inte helt ovanligt att man får välja mellan att filma med 4k och 30 bilder per sekund, eller HD upplösning med 60 bilder per sekund (eller HD med 30 eller 24fps).

Själv känner jag att bilden blir lite lugnare/bättre flyt med 60fps, men 4k känns å andra sidan mer framtidssäkert.

Vilken inställning skulle du välja?
Någon med erfarenhet?
 
4k börjar komma med storm, men än så länge är det många kameror som inte hinner med att skyffla den större datamängden för 4k60fps.
Därför är det just nu inte helt ovanligt att man får välja mellan att filma med 4k och 30 bilder per sekund, eller HD upplösning med 60 bilder per sekund (eller HD med 30 eller 24fps).

Själv känner jag att bilden blir lite lugnare/bättre flyt med 60fps, men 4k känns å andra sidan mer framtidssäkert.

Vilken inställning skulle du välja?
Någon med erfarenhet?

Jag väljer 4k eftersom det är mycket högre upplösning. Mina outputs är oftast i 29,97 fps, så filmar jag i 60 så kastar jag bara bort 30 frames, så då är det bättre att filma med högre kvalitet.

Det kan hända att jag ibland filmar vissa snuttar i 60 fps eller mer i 1080 för att göra någon slowmotiongrej, men som sagt blir ju bara en snutt.
 
Jag kör bara högre framerate om jag vill ha slowmotion.
Men eftersom jag inte bor i Kanada, USA eller Japan så använder jag världsstandarden 25, 50 eller 100 fps. Skulle aldrig använda 30 eller 60 till något som jag vill ska bli bra och kunna användas i framtiden tillsammans med material från andra kameror.

Plus att jag vill kunna filma fritt även när lamporna är tända utan att oroa mig för de blinkande bilderna som de som filmar 30 och 60p i Sverige förr eller senare råkar ut för.
 
Jag kör bara högre framerate om jag vill ha slowmotion.
Men eftersom jag inte bor i Kanada, USA eller Japan så använder jag världsstandarden 25, 50 eller 100 fps. Skulle aldrig använda 30 eller 60 till något som jag vill ska bli bra och kunna användas i framtiden tillsammans med material från andra kameror.

Plus att jag vill kunna filma fritt även när lamporna är tända utan att oroa mig för de blinkande bilderna som de som filmar 30 och 60p i Sverige förr eller senare råkar ut för.

Jag föredrar 30 eftersom det ger några fler frames och det blir därför lite bättre. Filmar jag med andra kameror sätter jag även de på 30, det är få kameror som inte kan ge 30 idag. Det är trots allt 20 % högre fram rate mot 25 eller 24. Ska man te x panorera så är et bättre med högre frame rate. Och för min del som ofta blandar bilder och film i samma output så är högre framrate bättre vid zoomningar av bilderna.

Några blinkande lampor är inget större problem, det är bara att ställa ned slutartiden till 50 istälelt för 60, jag kör aldrig auto,. Samma problem uppkommer om du är i andra delar av världen fast vid en annan hastighet som matchar deras lampor. Så vart man än är måste man vara medveten om det när man filmar inomhus.

Finns såklart inget rätt eller fel, man får se till sitt eget.
 
Att ställa om slutartiden kommer inte alltid rädda dig. Dessutom är det onödigt i mitt tyckte att handikappa sin kamera på det sättet. Slutartiden är ett verktyg för exponering och att inte kunna använda den känns som slöseri. Ställer man istället in korrekt bildhastighet för det land man befinner sig i så är det fritt att välja slutare.

Japp reser man till Kanada, USA eller Japan är det bättre att ställa in 30/60 om kameran kan det. I resten av världen är det 25/50.

Men man gör såklart som man vill. Gav bara min input.
Vi har alla olika preferenser, 30p är absolut inte bättre i mitt tycke, ser inte klokt ut. Men jag har full respekt för att vissa tycker det ser fint ut.
 
Att ställa om slutartiden kommer inte alltid rädda dig. Dessutom är det onödigt i mitt tyckte att handikappa sin kamera på det sättet. Slutartiden är ett verktyg för exponering och att inte kunna använda den känns som slöseri. Ställer man istället in korrekt bildhastighet för det land man befinner sig i så är det fritt att välja slutare.

Japp reser man till Kanada, USA eller Japan är det bättre att ställa in 30/60 om kameran kan det. I resten av världen är det 25/50.

Men man gör såklart som man vill. Gav bara min input.

Att ställa slutartiden efter frame rate är inte att handikappa, det är faktiskt väldigt viktigt. Det avgör hur mycket rörelseoskärpa du får i bilden. För att få den rörelseoskärpa folk är vana vid i film så ska man ligga på ungefär dubbla slutartiden mot sin frame rate. Börjar man tulla på det så får man en onaturlig look, vilket förvisso kan användas för dramatiska effekter.

Att ha slutartiden på auto kan påverka din video ganska mycket, så det vill man inte ha. Det enda jag tillåter gå på auto ibland är ISO (där det finns förutsättningar för det)
 
Du återupprepar det jag sa fast med andra ord.

Slutartiden är ett verktyg för exponering. Dvs hur hur länge sensorn/filmen belyses. Det reglerar dels ljuset men också rörelseoskärpan. En del gillar långa exponeringar som 180 grader (tex 1/50 vid 25p) eftersom det är det vanligaste i filmproduktioner. Andra vill ha snabbare, tex vid mycket rörelse. Vid väldigt många sammanhang, speciellt dokumentärt, så får rörelseoskärpan bli sekundär eftersom det viktigaste är objektet syns.

Jag avråder dig starkt från att köra automatiskt slutare (bländarprioritet). Då kan du lika gärna köra full auto på allt. På samma sätt avråder jag dig från att köra 30p och ställa slutaren efter lamporna, det är lika handikappande som att filma/fota i slutarprioritet. Nä jag gillar fullt manuellt.

Men som sagt, folk gillar olika och har olika kunskap. Jag har jobbat professionellt med video i åratal så det är klart det är lättare för mig. Mina vänner som inte är ett dugg intreserade kör gladeligen full auto och det blir också bra så länge de filmar något kul.
 
Du återupprepar det jag sa fast med andra ord.

Slutartiden är ett verktyg för exponering. Dvs hur hur länge sensorn/filmen belyses. Det reglerar dels ljuset men också rörelseoskärpan. En del gillar långa exponeringar som 180 grader (tex 1/50 vid 25p) eftersom det är det vanligaste i filmproduktioner. Andra vill ha snabbare, tex vid mycket rörelse. Vid väldigt många sammanhang, speciellt dokumentärt, så får rörelseoskärpan bli sekundär eftersom det viktigaste är objektet syns.

Jag avråder dig starkt från att köra automatiskt slutare (bländarprioritet). Då kan du lika gärna köra full auto på allt. På samma sätt avråder jag dig från att köra 30p och ställa slutaren efter lamporna, det är lika handikappande som att filma/fota i slutarprioritet. Nä jag gillar fullt manuellt.

Men som sagt, folk gillar olika och har olika kunskap. Jag har jobbat professionellt med video i åratal så det är klart det är lättare för mig. Mina vänner som inte är ett dugg intreserade kör gladeligen full auto och det blir också bra så länge de filmar något kul.

Jag vet inte om du skämtar eller bara läser illa, för inte har jag skrivit att jag kör full auto eller slutarprio Och inte är det handikappande att köra i slutarprio om du har satt slutaren till den tid man vill ha, om man har koll på att det andra lirar, ett mycket märkligt resonemang. Dessutom kan man använda vilken slutare man vill förutom den som ger flimmer, man är ju inte låst till 50. Man får helt enkelt undvika den som matchar lamporna, det måste ju även om man kör på manuellt, oavsett.... så det är ingen skillnad. För jag utgår från att du sätter slutare själv så som du skryter om din professionella bakgrund, och då är det ju precis samma saker att ta hänsyn till, oavsett vilket land du är. Så du handikappar ju din kamera ändå....

Så länge man vet vad man sak tillämpa och under vilka förutsättningar så kan man sätta vissa parametrar på auto, , men för det krävs ju en del vana.

Nu är det väl så att jag mest filmar utomhus och inte inne, och du överväger helt klart fördelarna man får med 20 % högre frame rate den lilla skillnaden som blir att ta ned slutar tiden 1/10 de få gånger jag filmar inne. Ett annat problem jag slipper är ju just det med att ha material i olika frame rates, till skillnad mot om jag byter frame rate beroende på vart jag filmar.

Vilken tur att de berättar vad slutartid är, för det hade jag ju ingen aning om.
 
He he, det var värst. Trodde forum var till för diskussion...

Som jag sagt hela tiden, Man hör som man vill. Dvs du gör som du vill.

Jag kommer fortsätta ställa in 30p endast i NTSC länder som USA, Kanada och Japan dvs typ aldrig så jag slipper strula med olika framerates, blinkande lampor och behåller möjligheten till manuel exponering.

Någon vidare diskussion verkar fruktlös och är dessutom off topic för ämnet. Så jag tackar för mig i denna tråd. Lycka till!

(Kommer inte läsa några svar så retoriska frågor eller vidare sarkasmer göre sig icke besvär.)
 
Tack alla för input.
Ganska enhälligt svar på min ursprungsfråga alltså. Hellre 4K och 25/30fps än HD och 50/60fps.

Däremot kom nästa fråga som ett brev på posten. 25fps vs 30fps (ja, eller filmformatet 24p), där det verkar vara mer delade meningar.

I mitt fall blir det 30p vs 24p som jag kan välja mellan för 4K filmning.
 
För det första använd inte lampor som flimrar om du prompt ska använda lysrör så använd kinoflo. HMI, tungsten går också bra.

Växlar ofta mellan 25fps(4k) och 50fps (1080p) 4K för möjlighet att bekära och 1080p för möjlighet att slomo, svårare än så är det inte.
 
Har upptäckt att min dator inte pallar med att redigera 4k. Så för min del blir det att skala ner till HD när jag redigerar. Så får jag spara grundmaterialet tills datoruppgradering möjliggör redigering i 4k.

Valet mellan 24/25/30 fps blev till slut ganska enkelt för min del, då min kompaktkamera för filmning under vattnet endast har möjlighet till 30 fps.

Vad gäller flimmer vid glödlampsljus/lysrör, så ställer jag om mellan 1/50s och 1/60s för att få bort flimmer.
 
Vad har NTSC med det här att göra? Är det inte elnätets frekvens som man bör ta hänsyn till när man videofilmar under ljus drivet av elnätet?

De hänger ihop ...

Jag väljer att följa Lobbamobbas råd i den här tråden, då jag vet att han faktiskt kan det här med att filma med systemkamera. Ni andra, som uppenbarligen liksom mig inte kan, får göra hur ni vill :)
 
Jag gissar att om man driver lampor i 50Hz o filmar i 30/60Hz så kommer man få en belysning som blir starkare o svagare i vågor.
Ett slags flimmer av ljus som egentligen inte existerar utan du skapar det pga den interferens som uppstår.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar