Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
4K - och sedan då?
- Trådstartare petter.oj.norman
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Säljargument
För säljargument finns inga gränser så länge köparna tror att det blir bättre med högre upplösning på skärmen.
Icke desto mindre finns det än gräns för ett mänskligt ögas upplösningsförmåga. Det exakta värdet är inte så viktigt, men att det finns en gräns gör att det så småningom blir meningslöst att öka på pixelmängden i videoskärmar.
Även i sådana sammanhang finns det en gräns för vad som är meningsfullt.
För säljargument finns inga gränser så länge köparna tror att det blir bättre med högre upplösning på skärmen.
Falumas
Aktiv medlem
Icke desto mindre finns det än gräns för ett mänskligt ögas upplösningsförmåga. Det exakta värdet är inte så viktigt, men att det finns en gräns gör att det så småningom blir meningslöst att öka på pixelmängden i videoskärmar.
Även i sådana sammanhang finns det en gräns för vad som är meningsfullt.
Visst finns det en gräns, men jag tror inte 8k kommer vara i närheten för vissa tillämpningar på stora skärmar.
/Karl
PMD
Aktiv medlem
Visst finns det en gräns, men jag tror inte 8k kommer vara i närheten för vissa tillämpningar på stora skärmar.
Ja, 8K kommer nog att få ganska stor spridning, tror jag också. Visserligen kommer det inte att märkas någon skillnad mot 4K för de flesta, men det kommer att gå av bara farten. Sen saktar det nog in.
Det går nog ett tag, men så småningom blir säljarna genomskådade.
Är det ingen här som har räknat ut den praktiska gränsen för hur många pixlar som är meningsfullt att ha på en teveskärm än? Jag har för mig att jag gjorde det in en annan tråd, så svaret finns om man söker ...
Falumas
Aktiv medlem
Ja, 8K kommer nog att få ganska stor spridning, tror jag också. Visserligen kommer det inte att märkas någon skillnad mot 4K för de flesta, men det kommer att gå av bara farten. Sen saktar det nog in.
Det går nog ett tag, men så småningom blir säljarna genomskådade.
Är det ingen här som har räknat ut den praktiska gränsen för hur många pixlar som är meningsfullt att ha på en teveskärm än? Jag har för mig att jag gjorde det in en annan tråd, så svaret finns om man söker ...
Just nu tänker vi på en TV som en platt fyrkant på väggen framför oss. Det är ju inte säkert att det kommer vara så för all framtid framöver.
Förr eller senare blir pixeltäthet bara en siffra utan en praktisk betydelse.
[SKÄMT] Det är inte som 330ppi som är den magiska gränsen för när det blir snyggt, av en slump råkar min Lumia ha 332 och iphone 326. [/SKÄMT]
/Karl
PMD
Aktiv medlem
Just nu tänker vi på en TV som en platt fyrkant på väggen framför oss. Det är ju inte säkert att det kommer vara så för all framtid framöver.
Det ändrar ju inte på det faktum att ögats upplösningsförmåga sätter en praktiskt användbar gräns.
Falumas
Aktiv medlem
Det ändrar ju inte på det faktum att ögats upplösningsförmåga sätter en praktiskt användbar gräns.
Men om du tittar i ett par glasögon kan det motsvara en väldigt storbild speciellt om de tar hänsyn till var du tittar. Dvs du kan behöva väldigt hög upplösning på filmen för att få ett perfekt resultat.
/Karl
ErlandH
Aktiv medlem
Det ändrar ju inte på det faktum att ögats upplösningsförmåga sätter en praktiskt användbar gräns.Men om du tittar i ett par glasögon kan det motsvara en väldigt storbild speciellt om de tar hänsyn till var du tittar. Dvs du kan behöva väldigt hög upplösning på filmen för att få ett perfekt resultat.
StaffanW
Aktiv medlem
...Det finns redan konsumentprojektorer med 4K som inte är våldsamt dyra... .
Mja, beror väl lite på vad man menar med inte så våldsamt dyra.
Billigaste jag hittar ligger på 190.000:- (Sony VPL-VW1000ES), och det ligger iallafall över min gräns för vad jag tycker är inte så våldsamt dyrt..
Falumas
Aktiv medlem
Nej, det har jag ju också sagt tidigare i tråden. Du kan med fördel läsa igenom hela tråden (inlägg #18 och #24 om du inte orkar läsa hela).
Men det ändrar på det faktumet att 8k förmodligen inte på långa vägar kommer vara rekord för upplösning på filmer under dom närmaste 20 åren.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Mja, beror väl lite på vad man menar med inte så våldsamt dyra.
Billigaste jag hittar ligger på 190.000:- (Sony VPL-VW1000ES), och det ligger iallafall över min gräns för vad jag tycker är inte så våldsamt dyrt..
Fast Acer och LG (tror jag) släpper 4k 32"-monitorer i år till överkomliga priser runt 30k tror jag dom kommer ligga. TVn kommer med högsta sannolikhet följa efter prismässigt och utbudsmässigt nästa år.
/Karl
StaffanW
Aktiv medlem
Fast Acer och LG (tror jag) släpper 4k 32"-monitorer i år till överkomliga priser runt 30k tror jag dom kommer ligga. TVn kommer med högsta sannolikhet följa efter prismässigt och utbudsmässigt nästa år.
/Karl
Fast nu skrev han om projektorer, och där, mig veterligen finns inget idag under 190".
Billigaste TVn ligger väl idag på runt 60 för 4K, så för TV är det numer inte våldsamt dyrt (även om jag själv tycker en TV över 20 är väldigt mycket pengar, men som sagt, inte våldsamt dyrt).
Men ser fram emot när 4K projektorer börjar gå ner mot 30", vilket säkert kommer nästa år.
Kan bli som på gamla tiden igen, när man tittade på uppblåsta dior på duk, fast kanske tom bättre...
Falumas
Aktiv medlem
Fast nu skrev han om projektorer, och där, mig veterligen finns inget idag under 190".
Billigaste TVn ligger väl idag på runt 60 för 4K, så för TV är det numer inte våldsamt dyrt (även om jag själv tycker en TV över 20 är väldigt mycket pengar, men som sagt, inte våldsamt dyrt).
Men ser fram emot när 4K projektorer börjar gå ner mot 30", vilket säkert kommer nästa år.
Kan bli som på gamla tiden igen, när man tittade på uppblåsta dior på duk, fast kanske tom bättre...
Projektorer tror jag inte vi kommer se billiga 4k inom en snar framtid. Att projektera en så skarp bild kräver mycket av projektor och förmodligen också duken. Tycker det är svårt att få till en riktigt skarp fullHD-bild med en projektor.
/Karl
antic
Aktiv medlem
Dell 28" 4K ca $700. Det börjar likna nånting.
http://www.trustedreviews.com/news/dell-p2815q-affordable-4k-monitor-unveiled-at-ces
http://www.trustedreviews.com/news/dell-p2815q-affordable-4k-monitor-unveiled-at-ces
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Någon
som sett sina bilder på en hygglig 4K-tv?
som sett sina bilder på en hygglig 4K-tv?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Var på Elgiganten i julas. 4K-tv eller stod det uhd? Har för mig säljaren sa att det var 4K.Billigaste TVn ligger väl idag på runt 60 för 4K, så för TV är det numer inte våldsamt dyrt
Ja ja 55" 28000
koxa
Aktiv medlem
Det finns 4K TV för 7990:-
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...h-storre/andersson-led5062uhdpvr/191442.3115/
PMD
Aktiv medlem
Inge vidare teve, men rätt OK som datormonitor, enligt recensionerna.