Annons

4K - och sedan då?

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Häromdagen gick jag in på en Audio/Videobutik i Stockholm.
Direkt innanför dörren möttes jag av en 84 tums tv med makalös skärpa.
Det var en 4K Ultra HD TV, vilken alltså har en upplösning motsvarande fyra stycken vanliga Full HD TV. Och alltså ungefär samma upplösning som min Canon 7D.

Butiksföreståndaren placerade mig på en bänk två meter från skärmen. Där skulle man sitta för att få full effekt av upplevelsen. Skärmen fyllde hela blickfånget. 60 graders bildvinkel. Och var absolut skarp.
En helt bisarr upplevelse. Tänk vad häftigt att ha en sådan för att titta på de bilder man tar.

Men vart är vi på väg.
För inte alltför länge sedan var TV TV.
Vi skrattade lite åt USA som hade färre antal linjer än oss.
Sedan kom HD.
och innan HD hunnit hem till alla i landet så kom Full HD. Och nu kommer alltså 4K. Vad händer sedan. Hur mycket upplösning ska vi ha? Vem har behovet?

Även jag tillhör pixelgranskarna, och ibland kasserar jag bilder bara för att de inte är knivskarpa ända ner på pixelnivå. Men trots det. Sommarens bästa bild i min skörd hade jag fokus på fel ställe. En bild är så mycket mer än sina pixlar.

Petter ...

Bilagor

• IMG_9643.jpg
    IMG_9643.jpg
    154.1 KB · Visningar: 1,314
Nästa steg blir väl att få något att titta på på sin +100000-kronors TV. Pixelgranska sina foton är ju lockande men när kommer TV sändningar/streamingtjänster/... i den upplösningen till Sverige, någon som vet? Uppskalad HD funkar säkert bra det med men man vill ju åt 4K ;)

Edit: Blev det handgemäng på knattematchen? :)

4k kommer kosta som FullHD om 2-3år är min gissning. FullHD kostade en halv förmögenhet i början också. 8k kommer förmodligen göra det om 5-10år. Högre upplösning och större TVn kommer vara det som gör att vi kommer fortsätta att betala det vi gör nu för en TV.

/Karl

Häromdagen gick jag in på en Audio/Videobutik i Stockholm.
Direkt innanför dörren möttes jag av en 84 tums tv med makalös skärpa.
Det var en 4K Ultra HD TV, vilken alltså har en upplösning motsvarande fyra stycken vanliga Full HD TV. Och alltså ungefär samma upplösning som min Canon 7D.

Nja. 7D har 18 megapixels och 4K är 8,3 megapixel (http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution) Fyra gånger full-HD stämmer bra.

Många storfilmer görs idag i 4K för att vara framtidssäkra. Det finns redan konsumentprojektorer med 4K som inte är våldsamt dyra, men det finns inget konsument-lagringsmedium än, typ blu-ray. Kopplar du projektorn till en dator med rejält grafikkort så kan du köra stillbildsvisningar med en häpnadsväckande kvalitet. Biograferna får sina filmer på krypterade hårddiskar.

Utvecklas kamerornas och datorernas processorer snabbt nog för att man skall kunna filma i 8K utan att processen blir jätteseg eller det blir hård komprimering som förtär vitsen? Nu utgår jag ifrån att 4K blir nästa standard även i vanliga kameror och inte bara dyra proffsgrejer. I begynnelsen var ju HD i amatörkameror bara tillgängligt med hård komprimering som ledde till artifekter och gav sämre bild med rörliga motiv. Det är först nu som överkomliga kameror filmar i full HD i vettiga format som fungerar med rörliga motiv med minimal Jello effekt t ex.

Utvecklas kamerornas och datorernas processorer snabbt nog för att man skall kunna filma i 8K utan att processen blir jätteseg eller det blir hård komprimering som förtär vitsen? Nu utgår jag ifrån att 4K blir nästa standard även i vanliga kameror och inte bara dyra proffsgrejer. I begynnelsen var ju HD i amatörkameror bara tillgängligt med hård komprimering som ledde till artifekter och gav sämre bild med rörliga motiv. Det är först nu som överkomliga kameror filmar i full HD i vettiga format som fungerar med rörliga motiv med minimal Jello effekt t ex.

Jag har filmat 4K med Canon EOS-1D C. Datamängden är enorm 1-3 GB/min. Går säkert att minska något med höge komprimering. Priset för flashminnen sjunker hela tiden så med tiden så 4K är nog något som kommer rätt snart på bred front.

8K vs 4K kan kanske blir som SACD vs CD. Det vill säga att den stora massan konsumenter inte ser någon skillnad som motiverar merkostnaden.

8K är trots allt 16 ggr mer än full-HD. Redan idag har många svårt att se skillnad mellan bra uppskalad DVD och 1080p.

[...]
Edit: Blev det handgemäng på knattematchen? :)

Nä, men vi hade en domare som inte var riktigt på samma planet som vi andra..

Situationen i bilden började med en regelrätt tackling. Men tjejen i vitt fick ont och började gråta. Nägra föräldrar började engagera sig, och sist kom tränaren (i blått) springande tvärs över planen för att ta hand om situationen.

Domaren, som mathcen igenom verkar ha känt sig osäker på sitt kall och sin position började gasta åt tränaren: "väck med dig, du ska väck härifrån". Gång på gång samtidigt som han pekade med hela armen och blev islknare och ilsknare i synen.

Den stackars tjejen blev helt förskräckt, och många andra blev förundrade. Kan vuxna människor bete sig så?

Petter ...

Jag har filmat 4K med Canon EOS-1D C. Datamängden är enorm 1-3 GB/min. Går säkert att minska något med höge komprimering. Priset för flashminnen sjunker hela tiden så med tiden så 4K är nog något som kommer rätt snart på bred front.

8K vs 4K kan kanske blir som SACD vs CD. Det vill säga att den stora massan konsumenter inte ser någon skillnad som motiverar merkostnaden.

8K är trots allt 16 ggr mer än full-HD. Redan idag har många svårt att se skillnad mellan bra uppskalad DVD och 1080p.

Snapdragon 800 (snart en tämligen vanlig smarttelefonprocessor) klarar 4k upp och inspelning. Så 4k kommer vara i en telefon när dig väldigt snart.

SACD jämförelsen haltar lite eftersom SACD är ett format som inte ens teoretiskt är bättre än CD i alla fall även om det är bättre i dom flesta. Fast inte ens DVD-A som är ett format som alltid ger bättre resultat än CD är hörbart bättre för alla och det krävs definitivt väldigt bra stereo för att kunna höra skillnaden.

Många uppskalare gör ett förvånandsvärt bra jobb, en bättre jämförelse hade varit att jämföra SD och HD. Jag har än så länge inte hört någon som inte ser skillnad mellan HD och SD.

/Karl

Nja. 7D:s antal pixlar ska delas med tre. I sensorvärlden räknar man ju röda gröna och blå var för sig.
Presentation på skärmen räknas de tre färgerna sammanslaget.

Petter ...

Fast varje pixel byggs ihop av en unik kombination av subpixlar på sensorn, vilket gör att du får ett resultat som faktiskt motsvarar en högre upplösning än antal subpixlar genom fyra.

/Karl

Japp, men dom flesta skulle se skillnad på DVD på SD och DVD uppskalat med en bra uppskalare på en HDTV.

Min kabel-TV-box är värdelös på uppskalning och SD ser ut som SD, medans min DVD-spelare är riktigt duktig på uppskalning och får det nästan att se ut som HD.

/Karl

Det finns en praktiskt begränsning av hur mycket upplösning som är användbart, nämligen ögats upplösningsförmåga, cirka 4 bågminuter. Sen är det bara att räkna på betraktningsavstånd och skärmstorlek för att ta reda på hur många pixlar som behövs för att inte antalet pixlar ska vara en begränsning. Fler pixlar än så är onödiga.

Redan idag finns det skärmar, både på telefoner och datorer, som har så hög pixeltäthet att de inte är begränsningen för vilken upplösning man kan visa.

Efter att 4K blivit var mans egendom kommer alltså inte pixelmängden att öka i all evighet. Så småningom blir det meningslöst med fler. (Gäller video och presentationsutrustning för video, alltså.)

Det finns en praktiskt begränsning av hur mycket upplösning som är användbart, nämligen ögats upplösningsförmåga, cirka 4 bågminuter. Sen är det bara att räkna på betraktningsavstånd och skärmstorlek för att ta reda på hur många pixlar som behövs för att inte antalet pixlar ska vara en begränsning. Fler pixlar än så är onödiga.

Redan idag finns det skärmar, både på telefoner och datorer, som har så hög pixeltäthet att de inte är begränsningen för vilken upplösning man kan visa.

Efter att 4K blivit var mans egendom kommer alltså inte pixelmängden att öka i all evighet. Så småningom blir det meningslöst med fler. (Gäller video och presentationsutrustning för video, alltså.)

Därom tvistar de lärde. Har sett allt från 1.5 - 7 bågminuter. Vi kommer säkerligen få se mobiler under 10" med 8k, men mest nytta kommer det givetvis göra på större TV-apparater.

För tavlor vill man ha hög upplösning. Om du någonsin varit på ett konstmuseum kommer du se folk som tittar på väggmålning på under en meters håll och det kan vara något man vill göra hemma också.

/Karl

Därom tvistar de lärde. Har sett allt från 1.5 - 7 bågminuter.
Icke desto mindre finns det än gräns för ett mänskligt ögas upplösningsförmåga. Det exakta värdet är inte så viktigt, men att det finns en gräns gör att det så småningom blir meningslöst att öka på pixelmängden i videoskärmar.

För tavlor vill man ha hög upplösning. Om du någonsin varit på ett konstmuseum kommer du se folk som tittar på väggmålning på under en meters håll och det kan vara något man vill göra hemma också.
Även i sådana sammanhang finns det en gräns för vad som är meningsfullt.

. Jag har än så länge inte hört någon som inte ser skillnad mellan HD och SD.

/Karl

På min förra arbetsplats gjorde en av tidningarna ett test tillsammans med MediaMarkt där flera identiska 42-tums TV-skärmar matades med 480p, 720p respektive 1080p. Det var tusentals människor som deltog i testet och resultatet var att att de flesta (långt ifrån alla) kunde se skillnad mellan 480p och 720p. Väldigt få kunde urskilja skillnad mellan 720p och 1080p.

Lärdomen är att det krävs storlek eller kort avstånd för att dra nytta av högre upplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar