Annons

450D eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

zenit91

Aktiv medlem
Det är inte så stor skillnad i pris så vilken tycker ni jag ska välja? Har inte speciellt stora händer så sånt spelar ingen roll. Vill inte ha en stor och tung kamera som man inte vill bära med sig så är det så stor skillnad på 450 och 40D?

Några skillnader:

40D
Högre iso
Lägre slutartid
Större
Tyngre
Snabbare sekvenstagning, mer bilder

450D
Remote capture?
Magnifier, 5x, 10x?

är inte säker på om 40D har dom sakerna, nån som vet?

Någon som har nån mer större skillnad?

Ska åka och testa dom i nån affär snart men tills dess, viktiga skillnader?

Har du pengar så att det står mellan 40D och 450D så skulle jag ta 40D i alla lägen.

40D har:

* Bättre bildkvalité
* Bättre ljusmätning
* Snabbare af
* skönare att hålla i
* En mycket bättre kamera

sådär ja!

alltså den kostar typ 400kr mer så det var därför jag började fundera på den istället för 450D

men båda har remote capture va? sen funkar remote capture på mac? har kollat på canons hemsida men där står det inget om det

zenit91 skrev:
alltså den kostar typ 400kr mer så det var därför jag började fundera på den istället för 450D

40D 9200 kr, med cachback 7800

450D 6000 kr.

Bildkvalitén tycker inte jag är bättre på 40D än på 400D. Däremot en mycket bra exponering.

Jag har aldrig använt Remote capture själv, men så här skriver en kille på ett Mac-forum:

"I have a 40D, and the remote software works great. It makes it really easy to mess around with all the settings on the camera (such as aperture, shutter speed, ISO, exposure, etc)."

De största fördelarna med 40D tycker jag är den bättre sökaren, väldigt snabb (och säker) AF, bättre reglage och display, snabbare seriebildstagning.

PeterWem skrev:
40D 9200 kr, med cachback 7800
... men bara 500 GBP (efter cashback) om du handlar från t ex brittiska www.warehouseexpress.com

ErlandH skrev:
Jag har aldrig använt Remote capture själv, men så här skriver en kille på ett Mac-forum:

"I have a 40D, and the remote software works great. It makes it really easy to mess around with all the settings on the camera (such as aperture, shutter speed, ISO, exposure, etc)."

De största fördelarna med 40D tycker jag är den bättre sökaren, väldigt snabb (och säker) AF, bättre reglage och display, snabbare seriebildstagning.

... men bara 500 GBP (efter cashback) om du handlar från t ex brittiska www.warehouseexpress.com

okej, det låter ju bra att det funkar med mac :D

hmm, då blir det nog en 40D eftersom den är 400kr dyrare och då kan man dessutom sälja den för mer än 400kr dyrare än 450D, så man tjänar lite på det åxå

edit: handlar från hong kong, får den för 4000 där och 450D för 3700

Ja, här har en massa 40D ägare svarat, det märks. Beroende på hur du fotar så ska du ta ett avgörande själv. Båda är tveklöst mkt bra kameror. 450D är bättre i vissa avseenden, 40D på andra. Någon skriver att "bildkvaliten" är bättre i 40D, det är bullshit enligt en del recensioner. Och då har 450D dessutom fler MP (12 istf 10). Liveview har ett extraläge i 450D som 40D saknar som möjligen är intressant för dig. Ngn skriver "skönare grepp" vilket är en väldigt subjektiv upplevelse. För andra är 40D är jättekloss. Mig t.ex. Spana in dpreview och dom andra som postat ingående recensioner och se om du hittar nåt feature som du själv upplever som viktigt, och framför allt, låt dig inte luras av den aktiva 40D-maffian här. ;-)

PS. Glöm inte objektiven, 40D skickas ofta med kitobjektivet 17-85 som är utmärkt, men 450D's kit 18-55 har generellt sett bättre recensioner. Men det beror lite på vad övrigt du tänkt skaffa dig. För objektiv, se tex photozone.de.

wfrank skrev:
Ja, här har en massa 40D ägare svarat, det märks. Beroende på hur du fotar så ska du ta ett avgörande själv. Båda är tveklöst mkt bra kameror. 450D är bättre i vissa avseenden, 40D på andra. Någon skriver att "bildkvaliten" är bättre i 40D, det är bullshit enligt en del recensioner. Och då har 450D dessutom fler MP (12 istf 10). Liveview har ett extraläge i 450D som 40D saknar som möjligen är intressant för dig. Ngn skriver "skönare grepp" vilket är en väldigt subjektiv upplevelse. För andra är 40D är jättekloss. Mig t.ex. Spana in dpreview och dom andra som postat ingående recensioner och se om du hittar nåt feature som du själv upplever som viktigt, och framför allt, låt dig inte luras av den aktiva 40D-maffian här. ;-)

PS. Glöm inte objektiven, 40D skickas ofta med kitobjektivet 17-85 som är utmärkt, men 450D's kit 18-55 har generellt sett bättre recensioner. Men det beror lite på vad övrigt du tänkt skaffa dig. För objektiv, se tex photozone.de.

okej, men jag ansluter nog till "40D-maffian" för jag var och testade den idag och gillade den skarpt. Ska inte köpa ett kitobjektiv utan köper det med ett tokina 11-16 f2.8

edit: tack för svaret och länken till photozone.de, bra sida

zenit91 skrev:
okej, men jag ansluter nog till "40D-maffian" för jag var och testade den idag och gillade den skarpt. Ska inte köpa ett kitobjektiv utan köper det med ett tokina 11-16 f2.8

edit: tack för svaret och länken till photozone.de, bra sida

Grattis till ett bra köp då. Och ja som sagt, det är en mkt bra kamera (också). :)

40D är klart bättre bildmässigt än 400 och 450d och det som talar för småsyskonen är mest om man gillar små hus och att de är billigare.

Inget fel på en 400, men de är små, klena, plastiga och blir konstiga att hålla i med tunga objektiv.

Mitt 400D hus sprack bara utan våld vid normal användning. Så nej - 400 och 450 är mer hobbyleksaker - min gamla olympus är tåligare.....

40D är inte "klart bättre bildmässigt" än varken 400D eller 450D. Sanningen är istället att om man inte vet vilken kamera som tog vilken bild klarar man aldrig av att skilja på dem, bara genom att titta på bilderna. Det ska till extrema motiv för att man ska se någon skillnad.

Däremot är 40D en bra mycket bättre kamera att fotografera med än 400D. 450D har fått ärva en del finesser från 40D, så den har närmat sig. Där skiljer det främst för den som fotograferar "action", alltså allting som rör sig snabbt. Det är 40D:s paradgren.

apersson850 skrev:
40D är inte "klart bättre bildmässigt" än varken 400D eller 450D. Sanningen är istället att om man inte vet vilken kamera som tog vilken bild klarar man aldrig av att skilja på dem, bara genom att titta på bilderna. Det ska till extrema motiv för att man ska se någon skillnad.

Däremot är 40D en bra mycket bättre kamera att fotografera med än 400D. 450D har fått ärva en del finesser från 40D, så den har närmat sig. Där skiljer det främst för den som fotograferar "action", alltså allting som rör sig snabbt. Det är 40D:s paradgren.

Så är även min tanke. Samma bildkvalité, men för att få den är 40D lättare bland annat tack vare bättre exponering, snabbare fokusering mm.

"Samma bildkvalité" är heller inte rätt. Det finns skillnader. Det jag försöker få fram är att de skillnaderna är såpass subtila, att man får pressa kamerorna till det yttersta för att se dem.

Det är inte alls en sån dramatisk skillnad som man kan se om man fotograferar med en Powershot G9 och en 40D, båda inställda på ISO 1600.

zenit91 skrev:

edit: handlar från hong kong, får den för 4000 där och 450D för 3700 [/B]

Ursäkta att jag frågar, men kan man verkligen hitta en 40D för bara 4000 kr i Hong Kong? Och isåfall var? De enda Hong Kong-handlare jag känner till är de på ebay, och där ligger de billigaste på drygt 6000 (inklusive frakt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar