Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

450D ej vädertätad?

Produkter
(logga in för att koppla)
de flesta av dom vädertätade objektiven.. finns några till tror jag

•Canon Extender EF 1.4x II
•Canon Extender EF 2x II
•Canon EF 16-35mm/2.8L USM
•Canon EF 16-35mm/2.8L II USM
•Canon EF 17-40mm/4L USM
•Canon EF 24-70mm/2.8L USM
•Canon EF 24-105mm/4L IS USM
•Canon EF 70-200mm/4L IS USM
•Canon EF 70-200mm/2.8L IS USM
•Canon EF 28-300mm/3.5-5.6L IS USM
•Canon EF 50/1.2L USM
•Canon EF 300mm/2.8L IS USM
•Canon EF 400mm/2.8L IS USM
•Canon EF 400mm/4DO IS USM
•Canon EF 500mm/4L IS USM
•Canon EF 600mm/4L IS USM

Njaa, det är nog bara ett fåtal av dessa som är vädertätade med gummi vid bajonetten. Och utan det så skulle jag inte kalla ett rör vädertätat. Vill minnas att inga zoomar efter 24-70 (på version II 70-200 har dom lagt till det och kanske på nån till, men nu vet jag inte om du menade dem eftersom du på extendern märkt ut II). i fasta L-serien är det 14, 24, 50 som är vädertätade om jag inte minns fel. 35an har väl inte uppdaterats ännu.

Njaa, det är nog bara ett fåtal av dessa som är vädertätade med gummi vid bajonetten.
...

Du verkar ägna dig åt en del gissande där.
Jag har kollat igenom det här med vädertätning rätt noga vad det gäller Canons L-gluggar.

Gällande 70-200 så är även den tidigare IS-varianten vädertätad.
Då jag har kollat igenom de allra flesta av gluggarna på den där listan så vet jag att de absolut flesta (troligtvis alla) av de som är uppräknade har gummitätning i bajonetten.

Du verkar ägna dig åt en del gissande där.
Jag har kollat igenom det här med vädertätning rätt noga vad det gäller Canons L-gluggar.

Gällande 70-200 så är även den tidigare IS-varianten vädertätad.
Då jag har kollat igenom de allra flesta av gluggarna på den där listan så vet jag att de absolut flesta (troligtvis alla) av de som är uppräknade har gummitätning i bajonetten.

Jag ägnar mej mest åt att använda produkterna. Jovisst, alla l-seriens är väl på papper vädertätade. Vad jag här vill påstå är följande, att i praktiken är det ändå tyvärr så att tar du ut greijerna dit vädertätningen behövs är det precis detsamma om optiken är tätad eller ej ifall bajonetten mellan huset och gluggen inte är det. Det är där vätskan lättast kommer in.

Jag har inte varit nyligen och pillat på alla dessa objektiv, men en stor del av dem har jag använt på sistone och de saknar gummitätning. Kan dock hända att dom precis uppdaterat dom flesta med en gummitätning och då har du absolut rätt. :) jag ursäktar om jag hade fel.

Annors klarar så gott som alla kameror och linser normalt oväder vilket är mer än vad många tror. Dom flesta som tror sej behöva vädertätade greijer klarar sej utmärkt med normal bulk.

ANNONS