Annons

450D ej vädertätad?

Produkter
(logga in för att koppla)

MoniQ90

Medlem
Jag har haft min 450D i ca ett halvår och är jättenöjd.
Jag blev dock lite nyfiken på skillnaden mellan en xxxD och en xxD och jag har nog fått mig en uppfattning. Då jag tycker att min 450D passar mig alldeles perfekt (eftersom jag har små händer) känner jag inget behov av en ny kamera. Det ända som jag hakade mig upp lite på är att 450D inte är vädertätad till skillnad från xxD ( som ska vara någonlunda vädertätad? )

Vad innebär det egentligen i praktiken? Jag har inte hunnit ta så värst mycket kort utomhus än, men tänkte börja komma igång med det ganska snart och jag vill veta vilka situationer jag inte borde gå ut och om jag går med kameran under dåliga förhållanden, vad risker jag då? :S

Kameran kan gå sönder om det kommer vatten på den. MEN jag har gått ute i regn med kameror som absolut inte ens varit lite vädertätade men som överlevt utan problem, risken finns - du får själv bestämma om du vill ta den eller inte. Annars är nederbörd något du ska vakta dig för.

Jag har haft min 450D i ca ett halvår och är jättenöjd.
Jag blev dock lite nyfiken på skillnaden mellan en xxxD och en xxD och jag har nog fått mig en uppfattning. Då jag tycker att min 450D passar mig alldeles perfekt (eftersom jag har små händer) känner jag inget behov av en ny kamera. Det ända som jag hakade mig upp lite på är att 450D inte är vädertätad till skillnad från xxD ( som ska vara någonlunda vädertätad? )

Vad innebär det egentligen i praktiken? Jag har inte hunnit ta så värst mycket kort utomhus än, men tänkte börja komma igång med det ganska snart och jag vill veta vilka situationer jag inte borde gå ut och om jag går med kameran under dåliga förhållanden, vad risker jag då? :S

Om du ska ha nytta av ett vädertätat hus så ska ju objektiven också vara vädertätade. Jag vet inte vilka prisklasser Canons vädertätade objektiv börjar vid, men det är nog dyrt.

Behåll 450D och kör så länge tygen håller. Den håller bättre än vad man kan tro. Undvik spöregn, eller täck kameran med en plastpåse. Dyk inte med kameran. Minus 30 grader kyla är inga problem. Tropist luftfuktighet är inga problem, även om kronisk tropisk miljö säkert förkortar livslängden. Byt inte objektiv i extremt dammiga miljöer så skit kommer in i huset (spegeln/sensorn). 40D och 50D är något bättre tätade men inte täta.

Jag hamnade i rejält ösregn med min 40D en gång, i Lynchburg, Tennessee. Joytsticken baktill fick fnatt, men objektivet, ett EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM, klarade sig utan problem. Kameran rättade till sig själv efter några timmar på hotellrummet.

Med tanke på vad de tillverkar i den stan kanske jag ska påpeka att det inte var något annat än vatten som kom i kameran...

Tillverkarna friskriver sig från tätningarna garanterat skall hålla, dvs blir en vädertätad kamera /objektivfukt eller dammskadade får du betala en reparation själv.

De flesta personer har inget behov att fotografera i regn eller haboob så de klarar sig bra utan vädertätad kamerautrustning. Inte speciellt många kräver vädertätade mobiltelefoner och laptops?

Bara för att ett hus är tätat betyder inte att det är tätt. Det kan fortfarande komma in ånga, men håller vatterdroppar ute.
På t.ex. Cyberphoto.se kan du kontrollera vilka objektiv som är väderskyddade. Inte speciellt många från någon tillverkare. (Vet inte hur tillförlitlig CP's information är).

Om du behandlar din kamera med normal aktsamhet håller den säkert bra.

de flesta av dom vädertätade objektiven.. finns några till tror jag

•Canon Extender EF 1.4x II
•Canon Extender EF 2x II
•Canon EF 16-35mm/2.8L USM
•Canon EF 16-35mm/2.8L II USM
•Canon EF 17-40mm/4L USM
•Canon EF 24-70mm/2.8L USM
•Canon EF 24-105mm/4L IS USM
•Canon EF 70-200mm/4L IS USM
•Canon EF 70-200mm/2.8L IS USM
•Canon EF 28-300mm/3.5-5.6L IS USM
•Canon EF 50/1.2L USM
•Canon EF 300mm/2.8L IS USM
•Canon EF 400mm/2.8L IS USM
•Canon EF 400mm/4DO IS USM
•Canon EF 500mm/4L IS USM
•Canon EF 600mm/4L IS USM

För egen del ger vädertätningen lite sinnesro; jag vet att jag inte behöver oroa mig ifall det börjar stänka eller snöa när jag fotograferar. Från vad jag läst mig till verkar även otätade kameror klara sig bra i dessa situationer, men personligen hade jag antagligen skyndat mig lite mer med att skydda (läs: stoppa undan) kameran från lätt nederbörd med ett otätat system för att vara på den säkra sidan, och på så sätt missat fototillfällen.

Haha precis. För min egen sinnesro är det bra att veta. jag är annars "för rädd om kameran för att göra någonting med den-aktig" (kanske överdriver lite, men ni förstår vad jag menar)

Att inte ta fram kameran i ösregn har jag nog förstånd nog att undvika :p Men jag tänkte att det kanske fanns andra tillfällen xD Som någon nämnde att tropisk luftfuktighet under en längre tid kanske inte är så bra för kameran.

Det där med att mobiltelefoner och laptops inte är vädertätade var jättebra exempel!

Men kul med så många snabba svar. Tack så jättemycket. Kul o höra va andra ha vatt med om eller hur andra gör :p

Tur det! Jack Daniel's skall enbart hällas i munnen, inte över kameror :)
He-he, trodde nog att någon skulle veta vad som görs i Lynchburg.
Den som till äventyrs har varit där, och det var just under en rundvandring på destilleriet som ösregnet satte igång, vet att det är en bit mellan de olika byggnaderna (av brandsäkerhetsskäl - eldfängd produkt), så när man väl gett sig ut på vandring där har man ingenstans att ta vägen, utom att ränna till närmsta hus. Det räckte med de minuterna.

Pentax är väl de enda som skryter med vattentäthet. http://www.youtube.com/watch?v=gNh3wLJydAI

Nope..(kanske glider mot off topic nu, men ändå):
Både Olympus E-3 & den nya E-5 är lika skyddade som Pentax K-7/K-5, om möjligen inte ännu bättre...

Båda dessa tillverkare har ett hyggligt antal skyddade objektiv, trevligt nog inte bara i allra högsta prisklassen dessutom.
Dock är väderskyddet ett hack sämre på de allra billigaste av de som benämns som skyddade, (dvs på Pentax kitgluggar i "WR"-version).
Alla Olympus "HG" & "SHG" objektiv har ett bra regn/väderskydd, i de serierna är både optiska kvaliteten och tåligheten väldigt bra.

Jag har en sån här i kameraväskan om man mot förmodan inte kan eller vill ta skydd om det blir riktigt blött. Nu har jag i.o.f.s. en 50D men jag var ute i både lättare regn och snöfall med min 450D utan att den tog någon skada. Däremot kändes det som jag fokuserade mer på hur blöt kameran blev än vad som hände runt omkring... Ett regnskydd, oavsett om det är inbyggt eller en en duschmössa från hotellet, är bra för känslan också. ;)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto