Annons

450d död pixel, eller damm bakom filtret på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Chris v.B

Avslutat medlemskap
Hejsan! Har en 450D som jag köpte för precis två veckor sedan, ganska omgående, ja redan 2 dagar efter köpet (då jag befann mig i London) upptäckte jag en skarp svart liten prick på alla bilder, väldigt irriterande. Tog den till en lokal Canon-Kamera återföräljare/serviceverkstad. Som konstaterade att sensorn var 100% ren och skräpet antingen sitter bakom lågpassfiltret eller är en död pixel på sensorn.
Befinner mig fortfaranade i england, så använder kameran som funkar underbart i övrigt utom just den här retsamma pricken som jag först trodde var sensordamm.
Vad skulle ni göra?
Kameran är inköpt hos OnOff Hötorget/Stockholm. Vill ju inte få tillbaka en kamera med mer fel (vilket inträffade med min gamla EOS 400d.

Hälsning
Christian
 
Ta och fota himlen en dag med klar himmel eller en dag där det är igenmulet. Ställ in minsta bländare, bl 22 eller liknande. Överexponera ett steg och ställ in objektivet på dess närgräns. Du vill inte ha skärpa på himlen.
Kolla sedan på din prick. Blir den tydligare med mindre bländare så lär det vara damm. En död pixel är så liten att du måste pixelpipa på 200% eller liknande för att se den.
Sitter dammet bakom aa-filtret så kom det dit i tillverkningen och är en garanti fråga. Hur verkstaden kan säga att sensorn är helt ren förstår jag inte. Det är den egentligen aldrig och skall man bedömma det får man nog använda mikroskop.
 
Ja, det där har jag testat många ggr, är ju inte direkt min första Dslr, men just det här "dammet" blir inte tydligare vid den testen, tämligen likadant oavsett bländare, har sett sensordamm förr på (300d/350d/400d) detta ser annorlunda.
Verkstaden använde en typ av "mikroskop" anpassat för dslr sensor. Vad de sa i alla fall. Fick även sensorn avtvättad, men som sagt pricken är kvar.
 
Vet inte om det funkar på en 450 men på XXd ska kameran göra en ommappning av döda pixlar när man gör en sensorrengöring. Testa med att ta bort objektivet, välj "sensorrengöring" eller vad det heter i menyn på en 450, gör som det står på skärmen och se om det hjälper... Jag lyckades få bort en ilsket röd pixel på min kamera på det sättet.

/Per
 
uppdatering

Ja, nu är jag hemkommen från englandsresan och min 450D är inlämnad hos Intervision i Stockholm. Efter en första koll har de hittat en främmande hård partikel mellan sensor och filter (som då har funnits där från tillverkningen), så nu är delar beställde sa de. Troligen ny sensor antar jag. Hoppas jag får en problemfri kamera efter detta.
Återkommer med en ny uppdatering när jag vet mer
Chris
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.